طراحی الگوی توسعه کارآفرینی اقتصادی با محوریت نقش زنان
الموضوعات :امین نجف قلی دوست 1 , غلامرضا رحیمی 2 , فرهاد نژاد ایرانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
3 - استادیار،گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی زنان, استان آذربایجان شرقی, توانمندسازی بانوان, ویژگی¬های فردی, حمایتهای اقتصادی, ایجاد فضای حمایتی, توسعه فرهنگی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: در فرآیند کارآفرینی، یک کسبوکار راهاندازی میشود و با استفاده از ایدههای خلاقانه و نوآورانه، مدلهای کسبوکاری نوین ایجاد میشود. حضور زنان در جامعه نقش این قشر بیشتر در فرایندهای اقتصادی جلوه می¬کند که توجه به آن را امری ضروری مینماید. بر این اساس پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی توسعه کارآفرینی اقتصادی با محوریت نقش زنان انجام شد. روش¬ها: پژوهش حاضر از منظر هدف، توسعهای و دارای رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) است که در بخش کیفی در قالب پارادایم تفسیری است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. جامعه پژوهش 15 نفر از این پژوهش از 15 نفر از خبرگان کارآفرینی در حوزه زنان و اساتید دانشگاه بود که بهصورت هدفمند مبتنی بر اشباع نظری انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای بهدستآمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفاده شده است. یافته¬ها: یافته¬های پژوهش نشان داد که پنج مضمون اصلی و بیست مضمون سازمان دهنده توانمندسازی بانوان (ارتقاء علمی بانوان کارآفرین، مهارت برقراری ارتباط، مهارت افزایی بانوان)، ویژگی¬های فردی (ابتکار عمل بانوان، مسئولیتپذیری بانوان، روحیه خودباوری)؛ حمایت¬های اقتصادی (مشوقهای مالی، حمایت¬های مالیاتی، تسهیلات و وام¬ها)؛ ایجاد فضای حمایتی (حمایت خانواده¬ها، حمایت قانونی، تشکیل واحدها و نهادهای حمایت از کارآفرینی، معرفی کارآفرینان، تسهیل در فرایندها، تسهیل در بازاریابی)؛ توسعه فرهنگی (ارتقاء فرهنگی جامعه، ترویج روحیه کار تیمی، تغییر سنت¬های جامعه، اعتماد به زنان، تغییر نگرش نسبت به جنسیت). نتیجهگیری: با توجه به یافته¬های پژوهش یکی از عوامل مؤثر بر دستیابی به ارتقاء کارآفرینی زنان استان آذربایجان شرقی است، کارآفرینی زنان که با استفاده از توانمندسازی بانوان، ویژگی-های فردی، حمایتهای اقتصادی، ایجاد فضای حمایتی، توسعه فرهنگی انجام می¬شود. سهم این پژوهش توسعه یک چارچوب یکپارچه برای توسعه کارآفرینی است که پیشنهادهایی را به مدیران آن در خصوص توسعه کارآفرینی زنان و محققین آینده ارائه میکند.
منابع و مأخذ
اميدي نجفآبادی، مريم؛ سلطاني، شهره. (1395). كارآفريني و زنان روستايي. ماهنامه علمي ترويجي جهاد، 272، 56-66.
بیگ زاده، بهمن. (1402). بررسی جایگاه کارآفرینی در توسعه اقتصادی و اجتماعی. اولین همایش بینالمللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد با رویکرد نگاهی به آینده، بوشهر.
پناهی، فاطمه. (1402). توسعه کارآفرینی زنان روستایی؛ چشم اندارها و چالشها. جغرافیا و روابط انسانی، 6(23)، ۵۴۵ – ۵۶۵.
خسروی، سهیلا؛ داوری، روشنک. (1403). نقش زنان بختیاری در توسعه گردشگری و اقتصاد محلی با تأکید بر کارآفرینی اجتماعی و تولید پوشاک سنتی در الگوواره پایدار. زن در فرهنگ و هنر، 16(3)، 377-398.
صادقی، حسین؛ عباسپور، اژین؛ شاهمرادی، گودرز. (1402). فراتحلیلی در زمینۀ تأثیر نگرش فرهنگی بر توسعۀ کارآفرینی اجتماعی زنان. زن در توسعه و سیاست، 21(4)، ۹۲۳ – ۹۴۲.
عاشوری، مهدی. (1400). نقش فناوری اطلاعات در توسعه کارآفرینی.سومین کنفرانس ملی مطالعات جدید در کارآفرینی و مدیریت کسبوکار، سمنان.
گلرد، پروانه. (1394). عوامل مؤثر در توسعه كارآفريني زنان ايراني. زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان)، 3(1)، 101-123.
ورکیانی پور، نفیسه؛ حسینی؛ سید محمدرضا؛ سمیعی، روح¬الله، اشرفی، مجید. (1403). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی زنان و اثرات آن بر توسعه پایدار اجتماعی در مناطق شهری. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 24(74)، ۳۸۸-۳۶۸.
یاسوری، مجید؛ نوروزی¬نژاد، معصومه. (1400). فراتحلیل کیفی ابعاد توسعه کارآفرینی زنان روستایی. زن در توسعه و سیاست، 19(1)، 21-41.
Adhikari, B. A. (2024). Investigating the Factors Influencing Women's Entrepreneurship in Nawalparasi District. Journal of Management Technology & Social Sciences, 3(1), 2705-4845.
Baycan Levent, T., Masurel. E., Nijkamp, P. (2018). Diversity in entrepreneurial: rthnic and female roles in urban economic life. International journal of social economic, 30 (11), 1131-1161.
Hechavarria, D. M., Guerrero, M., Terjesen, S., Grady, A. (2024). The implications of economic freedom and gender ideologies on women's opportunity-to-necessity entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research. 43(4), 655-669.
Hulsink, W., Doans, H. (2020), Pathways to High-Tech Valley and Research Triangles, Springer.
Kantor, P. (2002). Promoting Women s Entrepreneurship Development Based on Good Practice Programmes: Some Experience From the North to the South. ILO S In Focus Programme, Working paper, 9: 79.
Sharma, P. (2020). Women entrepreneurship in India: The socio-economic context, materialstoday, (https://doi.org/10.1016/j.matpr.2020.09.437)
Ojong, A., Simba, A., Dana, L.P. (2021). Female entrepreneurship in Africa: A review, trends, and future research directions. Journal of Business Research, 132(2021), 233-248.
Rosca, E., Agarwal, N., and Brem, A. (2020), Women entrepreneurs as agents of change: A comparative analysis of social entrepreneurship processes in emerging markets. Technological Forecasting and Social Change, 15(1), 18-25.
Thompson, E. R. (2009). Individual entrepreneurial intent: Construct clarification and development of an internationally reliable metric. Entrepreneurship: Theory and Practice, 33(3), 669–694.