پارادایم معرفتشناختی حقیقتگرا: مبنای فلسفی سیاستگذاری در تربیت معلم ایران (تبیین و نقد)
الموضوعات :
دكتر سيد مهدي سجادي
1
,
مریم نادری
2
1 - استاد دانشگاه تربيت مدرس تهران
2 - دانشگاه فرهنگیان
الکلمات المفتاحية: معرفت شناختی, حقیقت گرایی, مبنای فلسفی, تربیت معلم.,
ملخص المقالة :
حقیقتگرایی و به عبارتی ماهیت متافیزیکی حقیقت، به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین محور از قلمرو فلسفه و فلسفیدن، اثرات شگرفی بر دیگر بخشهای فلسفه از جمله معرفتشناسی و ارزششناسی به جای گذاشته است، چنانکه مدعیان فلسفه نیز برای توجیه باورهای معرفتشناختی مورد نظر خود، به مضامین اونتولوژیک حقیقت روی میآورند و با استناد به قوت باورهای اونتولوژیک خود، به مضامین و باورهای معرفتشناختی خود اعتبار میبخشند و به همین جهت میتوان بیشترین تاثیر حقیقتگرایی اونتولوژیک را بر مساله معرفت و معرفتشناسی ردیابی نمود. این تاثیر را میتوان در قالب ظهور گزارهای به نام « باور صادق موجه» در مباحث معرفتشناسی فلسفههای کلاسیک و مدرن شاهد بود. از سویی دیگر اسناد بالا دستی نظام تعلیم و تربیت ایران نیز که از ذات حقیقتگرایانه متافیزیکی برخوردار است، نیز بالتبع به دانشی ارجاع میدهند که باید در پداگوژیها از جمله در نظام تربیت معلم نیز مد نظر قرار گیرد و باید به این نکته اشاره نمود که دانشی که در قالب برنامههای درسی و پداگوژی به معلمان داده میشود، دانشی متاثر از اقتضائات حقیقت گرایانه متافیزیکی متعلق به فلسفه اسلامی است. در این مقاله اشاره خواهیم داشت دانش برآمده از مبنای اونتولوژیک - متافیزیکی فلسفه اسلامی که در قالب مبانی نظری اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، حاکم بر سیاستگذاری در حوزه تربیت معلم است، مبتنی بر چه رویکردی است و این رویکرد از دانش، چه پیامدهایی را بر پداگوژی تربیت معلم به جای خواهد گذاشت و چه نقدی بر آن وارد است.
Ahmadi, A., & Musapour, N. (2016). Grand Design (Architecture) of Teacher Education Curriculum. Farhangian University press [in persian].
Burns, E. (2005) Michel Foucault, translated by Babak Ahmadi, Tehran: Qalam. Publications [in persian].
Crane, T. (2016). The Mechanical Mind: A philosophical introduction to minds, machines and mental representation (3rd ed.). Routledge.
Dewey, J. (1991). How We Think. Prometheus Books.
Document on Fundamental Development of Education (2019).
Golshani, A., & ghaedi, M. (2012). Integrated method Outcome of critique of quantitative and qualitative methods. Psychological Models and Methods, 3(9), 43-70.
Hamlin, D. (1995). History of Epistemology (S. Etemad, Trans.; first edition ed.). Research Institute of Humanities and Cultural Studies. [in persian]
Mohammadi Chaboki, R. (2015). Educational Theory in Complexity Paradigm: An Ontologic Perspective. Foundations of Education, 5(1), 47-70. doi: 10.22067/fe.v5i1.44386
Mulavi. (2020). Mathnavi. payam press. [in persian].
National Curriculum Ducument. (2019).
Sajjadi, S.M. (2023). Deterritorialization: The logic of education. Ayande Amoozan ATA Press. [in persian].
Sajjadi, S. M. (2018). University in the Mirror of History or Geography: Critical Analysis of Policymaking Dis-course in Higher Education System of Iran. Strategy for Culture, 11(43), 7-31. doi: 10.22034/jsfc.2018.88847Statutes of Farhangian University.
Theoretical Foundations of Document on Fundamental Development of Education in the Islamic Republic of Iran. (2013).
Tvassoli, G. A. (2013). Sociological Theories (8 ed.). SAMT. [in persian].