مبانی هستی شناختی معنای زندگی از دیدگاه ویکتور فرانکل و ویلیام جیمز
الموضوعات :حسن شیخیانی 1 , محمد حسین مهدوینژاد 2 , مهدی خادمی 3 , معصومه سالاری راد 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه فلسفه دین، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: معنای زندگی, هستی شناختی, انسان شناختی, ویکتور فرانکل, ویلیام جیمز,
ملخص المقالة :
بررسی و مقایسه نظریات ویلیام جیمز و ویکتور فرانکل در زمینه معناداری زندگی و به تبع آن یافتن راهی نو برای حل مسئله بی معنایی زندگی و تجدیدنظر در نگرشهای معاصر درباره معناداری زندگی و استفاده از آرمانها و ارزشهای کلاسیک برای درک عمیقتر این مفهوم میباشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف برسی مبانی هستی شناختی معناداری زندگی از دو بعد جهانئ شناختی و انسان شناختی) انجام شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و بهره گیری از منابع کتابخانهای و اسنادی انجام شده است. چارچوب نظری این تحقیق، مبتنی بر نظریات ویکتور فرانکل و ویلیام جیمز در زمینه معناداری زندگی است. واکاوی دیدگاه های آنها نسبت به معناداری زندگی، نشان می¬دهد هر دو فیلسوف تأکید دارند که یافتن هدف و معنا در زندگی برای شادابی و خوشبختی انسان ضروری است و هر دو معتقد هستند که معناداری زندگی نتیجه فعالیت و عمل است. رویکرد فرانکل بر ارزشها و معنای شخصی اشاره دارد، در حالیکه جیمز در رویکرد خود بر تجربه شخصی و رابطه با جهان بیرونی تاکید دارد، همچنین دیدگاه فرانکل، بر نیاز انسان به معنا تأکید دارد ولی جیمز، بر تجربه و کاربرد عملی معنا تأکید دارد.
اشرفی، سیدمحسن. (1397). معنای زندگی در دیدگاه ویلیام جیمز. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 37(2)، 219-238.
اصغری، بهروز. (1397). معنای زندگی در دیدگاه ویکتور فرانکل. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 26(2)، 167-186.
اکبرزاده، محمد (1396)،معنای زندگی در فلسفه ویکتور فرانکل. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، 10(22)، 27-44.
خسروی، علی. (1396). معنای زندگی در دیدگاه ویلیام جیمز و ویکتور فرانکل. مجله روانشناسی بالینی، 6(4)، 283-296.
جیمز، ویلیام (۱۳94). تنوع تجربه دینی، ترجمه حسین کیانی، تهران: انتشارات حکمت.
علی زمانی، امیر عباس، عباس زادگان، میترا، پیکانی،(1399) جلال، کارکرد تجربه دینی در معنا دهی به زندگی از دیدگاه ویلیام جیمز، آینه معرفت، 65(20)، 110-91.
Bushkin Hanan, Roelf van Niekerk, Louise Stroud (2021). Searching for Meaning in Chaos: Viktor Frankl’s Story. Europe's Journal of Psychology, 2021, Vol. 17(3), 233–242, https://doi.org/10.5964/ejop.5439
Frankl, Viktor E. (1967). "Logotherapy and the Meaning of Life." The Journal of Existentialism, 8(1), 1-21.
Frankl, Viktor E. (1977). "Logotherapy and the Search for Meaning in the Context of the Human Condition." The Journal of Religion and Health, 16(1), 3-10.
Frankl, Viktor E. (1975). "Logotherapy and the Search for the Meaning of Life." The Journal of Pastoral Care, 29(2), 83-90.
Frankl, V. E. (2004). On the theory and therapy of mental disorders: An introduction to logotherapy and existential analysis. New York, NY, USA: Brunner-Routledge.
Frankl, V. (2005 [1984]). Der leidende Mensch. Anthropologische Grundlagen derPsychotherapie, 3rd ed. Bern: Hans Huber
Frankl, V. E. (2006). Man's search for meaning: The classic tribute to hope from the Holocaust (6th ed.). Boston, MA, USA: Beacon Press.
Frankl, V. E. (2010). The feeling of meaninglessness: A challenge to psychotherapy and philosophy. Milwaukee, WI, USA: Marquette University Press .
Frankl, V. E. (2011). Man’s search for ultimate meaning. London, United Kingdom: Ebury Publishing
Frankl, V. E. (2014). The will to meaning: Foundations and applications of logotherapy. New York, NY, USA: Penguin Plume.
Frederick H. Burkhardt, Fredson Bowers and Ignas (1987).William James, “Review of Huxley,” in The Works of William James: Essays, Comments, and Reviews, ed., K. Skrupskelis (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1987), 205
James. William. (1956). The Will to Believe and Other Essays in Popular
Philosophy and Human Immortality (called “Will” and” Immortality,”
respectively). New York: Dover.
James, William (1896). The Will to Believe And Other Essays in Popular Philosophy. Longman's. pp. 23–4.
James, William. (1902). The Varieties of Religious Experience. Longmans, Green.
James, William (1907) "Pragmatism's Conception of Truth". Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods 4(6):141-155
James. William. (2000). Ed. Gils Gunn. Pragmatism and OtherWritings. London: Penguin Books.
Libin Joseph (2022). Teleology and Meaning of Life: Re-Visioning Pragmatic Insights of William James. Little Flower Institute of Philosophy and Religion. https://www.researchgate.net/publication/357780884
Langer. L. L. (1982). Versions of survival: The Holocaust and the human spirit. Albany, NY, USA: State University of New York Press.
Rohr, W. (2009). Viktor E. Frankls Begriff des Logos. Die Sonderstellung des Sinnes in Substanz- und Relationsontologie. Freiburg/München: Karl Alber
Tengan, A. (1999). Search for meaning as the basic human motivation: A critical examination of Viktor Emil Frankl’s logotherapeutic concept of man. Frankfurt, Germany: Peter Lang