مطالعه تطبیقی شیوه های طراحی پادکست های آزاد (بخش خصوصی) با پادکست های برنامه های رادیویی
الموضوعات :
منصوره قنبرآبادی
1
,
محمد اخگری
2
,
زهرا صفاییان
3
1 - کارشناسی ارشد تهیه کنندگی رادیو، تهران، ایران
2 - دانشیار، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
3 - استادیار، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پادکست, پادکست های رادیویی, پادکست های آزاد, تهیه کنندگان پادکست, پادگیرها, کست باکس, تهیه کنندگان رادیو, شنوتو, ناملیک.,
ملخص المقالة :
پادکست بهعنوان رسانهای نوظهور، فضای شنیداری را با رویکردی مستقل و خلاقانه متحول کرده است. تولیدکنندگان پادکستهای آزاد، بدون محدودیتهای سازمانی و ساختاری که برنامهسازان رادیویی با آن مواجهاند، به تولید و انتشار محتوا میپردازند. با وجود کیفیت فنی بالاتر درپادکست های برنامههای رادیویی، آمار اشتراکگذاری و شنیدهشدن پادکستهای آزاد در پلتفرمهایی نظیر کستباکس بهمراتب بالاتر است. این امر پرسشهایی را مطرح میسازد؛ از جمله اینکه چگونه پادکستهایی با امکانات فنی محدودتر، توانستهاند مخاطبان بیشتری جذب کنند؟ و تفاوتهای شیوههای تولید در پادکست های آزاد و پادکستهای رادیویی چیست؟
این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا و ابزار گفتوگو، به بررسی تطبیقی میان شیوههای تولید در پادکستهای آزاد و پادکستهای رادیویی پرداخته است. جامعه تحقیق، شامل پادکستهای بارگذاریشده در پلتفرم کستباکس است که سهم قابلتوجهی از مخاطبان را در مقایسه با دیگر پلتفرمهای پادکست به خود اختصاص داده است. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شده و دادهها از طریق گفتوگو با ۲۲ نفر از تولیدکنندگان دو نوع پادکست گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد پادکستهای آزاد در انتخاب موضوع، شیوه نگارش، فرم بیانی، و نوع ارتباط صمیمانه با مخاطب، عملکرد خلاقانهتری داشتهاند؛ در حالیکه پادکستهای رادیویی در بهرهگیری از عناصر صوتی و کیفیت فنی تولید، برتری نسبی داشتهاند.
1- آزاد ارمکی، تقی، 1384، پاتوق و مدرنیته ایرانی، نشر روح فکر
2- اخگری، محمد، 1396، رادیو در عصر دوم، انتشارات دانشگاه صدا و سیما، چاپ اول
3-استارکی، گای، 1398، ترجمه قارونی، عباس، رادیو، محتوا و ساختار، انتشارات دانشگاه صدا و سیما، چاپ اول
4- تاتار، عبدالعزیز، 1386، بررسی تاثیر تعاملی بودن اینترنت بر رضایت کاربران در رفتار خبرجویی از سایتهای خبری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
5- خجسته، حسن، 1396، رادیوچیست، انتشارات دانشگاه صدا وسیما، چاپ اول
6- خجسته، حسن، 1384، نویسندگی رادیو و اصول نوشتارهای رادیویی-تاملاتی جامعه شناختی درباره رادیو، اداره کل تحقیقات صدا وسیما
7- خجسته، حسن، 1386، جامعه شناسی رادیو، دفتر پژوهش های رادیو
8- خزائلی، عذرا، 1375، نویسندگی برای رادیو و تلویزیون، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما، چاپ اول
9- سنتولا، دیمون، 1401، ترجمه زرگریان، سعید، رخدادهای بزرگ چگونه فراگیر می شوند، نشر آموخته، 1401
10- شهبندی، معصومه، 1387، پادکست و آینده رادیو، دفتر پژوهش های رادیو
11- عاملی، سعیدرضا، 1388، شبکه های علمی مجازی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
12- عبادیان، محمود، 1381، زیبایی شناسی به زبان ساده، نشر مرکز مطالعات وپژوهش های هنری
13- علی آبادی، محمد نقی، 1397، زیبایی شناسی صدا، مرکز پژوهش و افکارسنجی صدا وسیما
14- قهرودی، نسیم،گلستانی، کبری، 1390، پادکست و روابط الکترونیک، مطالعات رسانه ای، شماره 13، سال ششم
15- کوثری، محمود، 1387، نشانه شناسی رسانه های جمعی، فصلنامه رسانه، 19، 73، 31.
16- کرایسل، اندرو، 1387، ترجمه عصام، معصومه، درک رادیو، دفترپژوهش های رادیو، طرح آینده
17- مک کوییل، دنیس، 1385، مخاطب شناسی، ترجمه منتظر قائم، مهدی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه
18- واختل، اشتفان،1386، ترجمه اخگری، محمد، نویسندگی برای شنیدن، انتشارات دانشکده صدا و سیما، چاپ اول
19- والترفون،لارخ، بوخ هلس اکسل، 1387، ترجمه اخگری، محمد، ژورنالیزم رادیویی، انتشارات دانشگاه صدا و سیما، چاپ اول
20- ورنر،سورین، تانکارد، جیمز، 1387، ترجمه دهقان، علیرضا، نظریه های ارتباطات، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم
21- Nesbitt, Alex(2005). The podcast value chain Report. Available from: www.digitalpodcast.com/podcastvalue chain.pdf(Accessed 20 January 2011)
22- Tsagkias, Manos(2009). Predicting Podcast Preference: An Analysis Framework and its, Journal of the American Society for Information Science and Technology Application