تحلیل مدلهای کسب و کار پلتفرمی؛ توسعه اخیر و تحقیقات آینده
الموضوعات :شهاب رازبان 1 , سحر کوثری 2 , محمد رضا ثنایی 3
1 - گروه مدیریت دولتی و فن آوری، دانشکده مدیریت حسابداری و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، نام شهرقزوین
2 - مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
3 - گروه مدیریت دولتی و فن آوری، دانشکده مدیریت حسابداری و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، نام شهرقزوین
الکلمات المفتاحية: کلید واژه ها : کسب و کار, پلتفرم, دیجیتال, کسب و کار آنلاین. ارزش,
ملخص المقالة :
چكيده انقلاب دیجیتالی و اینترنتی در هزاره سوم، این ضرورت را ایجاد نموده که تمام صاحبان کسب و کارها و اشخاص حقیقی و حقوقی به فکر ایجاد و توسعه کسب و کار خود در حیطه دیجیتال و بستر اینترنت باشند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل مدل های کسب و کار پلتفرمی، توسعه اخیر و تحقیقات آینده مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش بصورت مروری و کتابخانه ای و مبتنی بر بررسی اسناد و مقالات مرتبط با موضوع می باشد. بررسی ادبیات، پیشینه و مدل های موجود نشان از کاستی های می دهد که آن ها را ناتوان از حل مساله ما می کند. بیشتر پژوهش های انجام شده و مدل های ارائه شده جهت کسب ¬و کارهای آفلاین مناسب می¬باشند. بخش عمده ای از مطالعات صورت گرفته در حوزه مدل های کسب و کار با رویکرد کمی به دنبال کشف رابطه بین متغیرها و اثبات فرضیات ارایه شده بوده اند و یا تنها به مرور نظریه ها پرداخته اند. در نتیجه پژوهش¬های کیفی اندکی برای اکتشاف هرچه ¬بیشتر مساله صورت گرفته است. نکته قابل توجه دیگر وارد کردن مسائل فرهنگی در پژوهش¬ها می¬باشد. تفاوت¬های فرهنگی جوامع مختلف در رویکردشان به موضوع پژوهش و چگونگی و میزان پذیرش آن¬ها از الگوهای جدید موثر است. به همین دلیل جای بسط تحقیقات را با وارد کردن مسائل فرهنگی و متغیرهای دموگرافیک دارد. این مقاله کوشیده است ضمن مقایسه مطالعات انجام شده در خارج و داخل کشور، پیشنهاداتی راهبردی برای یافتن مدل کسب و کار مطلوب برای برطرف نمودن نواقص موجود در مدل های سنتی ارائه نماید.
- Adama, H and Okeke Ch. (2024). Magna Scientia Advanced Research and Reviews, 2024, 10(02), 256–264. DOI: https://doi.org/10.30574/msarr.2024.10.2.0066
- Al-Debei, M. M., & Avison, D. (2010). Developing a unified framework of the business model concept. European Journal of Information Systems, 19(3), 359–376. DOI: https://doi.org/10.1057/ ejis.2010.21
- Alves.g., Bruno Miguel Sousa and Ana Machado, https://www.igi-global.com/chapter/the-role-of-digital-marketing-and-online-relationship-quality-in-social-tourism
- Amshoff, B., Dülme, C., Echterfeld, J., & Gausemeier, J. (2015). Business model patterns for disruptive technologies. International Journal of Innovation Management, 19(3), DOI: 10.1142/S1363919615400022.
- Chaffey, D. and Smith, P.R. (2019). eMarketing Excellence, Planning and optimizing your digital marketing, 4th edn, Taylor & Francis. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203082812
- Balduzzi, S., Rücker, G., & Schwarzer, G. (2019). How to perform a meta-analysis with R: a practical tutorial. BMJ Ment Health, 22(4), 153-160. DOI: 10.1136/ebmental-2019-300117
- Cusumano, M. A., Gawer, A., Yoffie, D. B., von Bargen, S., & Acquay, K. (2024). The impact of platform business models on the valuations of unicorn companies. Information and Organization, 34(3), 100521. DOI: https://doi.org/10.1016/j.infoandorg.2024.100521
- Ebirim,G, Unigwe,I, Ndubuisi,N, Ibeh,C, Asuzu,O and Adelekan,O. (2024). Entrepreneurship in the sharing economy: A review of business models and social Impacts. International Journal of Science and Research Archive, 2024, 11(01), 986–995. DOI: https://doi.org/10.30574/ijsra.2024.11.1.0136
- Herhausen, D., Miočević, D., Morgan, R. E., & Kleijnen, M. H. (2020). The digital marketing capabilities gap. Industrial Marketing Management, 90, 276-290. DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.07.022
- Hoekstra, J. C., & Leeflang, P. S. (2020). Marketing in the era of COVID-19. Italian Journal of Marketing, 2020(4), 249–260. https://doi.org/10.1007/s43039-020-00016-3
- Hosseinzadeh, H. & Nosrati, R. (2018). “Investigating the effect of small and high-yield enterprises development plan on job creation in selected provinces of the country”. Quarterly Journal of Fiscal and Economic Policies, 2(7): 91-108. [In persion]
- Kemppainen, L, Koivumäki,T, Pikkarainen, M and Poikolam A. (2018). Emerging revenue models for personal data platform operators : when individuals are in control of their data. Journal of Business Models (2018), Vol. 6, No. 3, pp. 79-10. DOI: https://doi.org/10.5278/ojs.jbm.v6i3.2053
- Kousari, S and Rahmati, FS, (2019), Future-Oriented Researches and Its Roles in STI Policy Making, Journal of Science and Technology Policy, 11(2), 103-118. [in Persian]
- Lanzolla, G., & Markides, C. (2021). A business model view of strategy. Journal of Management Studies, 58(2), 540–553. https://doi.org/10.1111/joms.12580
- Li, X, Cao, J, Liu, Z and Lou, X (2020). Sustainable Business Model Based on Digital Twin Platform Network: The Inspiration from Haier’s Case Study in China. Sustainability 2020, 12, 936; DOI:10.3390/su12030936
- Magretta,J. (2002). Why Business Models Matter. Harvard Business Review.
- Melovic, B., Jacovic, M., Dabic, M., Vulic, T.B. and Dudic, V. (2020), ‘The impact of digital transformation and digital marketing on the brand promotion, positioning and electronic business in Montenegro,’ Technology in Society 63,1-14. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101425
- Nabavi, M and Estakhrian, A. (1399). E-business models and revenue and financing models for digital resources. The first national conference on the realization of unattainable ideas in the field of information technology and technology. [inPersian]. WHMAC01_011
- Nikpol Motlagh Bonab, I.; Sepasi, H., Nourbakhsh, P. & Nourbakhsh, M. (2021). “Designing a causal model of the relationship between leadership styles and knowledge management of employees with the mediating role of IT acceptance”. Journal of Communication Management in Sports Media, 9(2). DOI: 10.30473 / jsm.2020.54762.1449. [in Persian]
- Niromand, P.; Ranjbar, M.; Arabi, S. & Haj Sadeghi, B. (2020). Provide a framework for designing a business model. Information Technology Management Quarterly, Do 5, No. 4. pp. 267-284. [inPersian]
- Nosratabadi, S, Mosavi, A, Shamshirband, S, Zavadskas, E, Rakotonirainy, A and Wing Chau, K. (2019). Sustainable Business Models: A Review. www.mdpi.com/journal/sustainability. Sustainability 2019, 11, 1663; DOI:10.3390/su11061663
- Nuseira, M; El Refae, G.(2022), The effect of digital marketing capabilities on business performance enhancement: Mediating the role of customer relationship management (CRM), International Journal of Data and Network Science 6 (2022). 295–304, DOI:10.5267/j.ijdns.2022.1.008
- Pandey Neeraj, Nayal Preeti, Singh Rathor Abhijeet,(2021), Digital marketing for B2B organizations: structured literature review and future research directions, Journal of business industrial marketing V(35),N( 7),1191–1204. DOI: https://doi.org/10.1108/JBIM-06-2019-0283
- Pourhossein, Z.; Abdavi, F.; Javani, V. & Pashaei, S. (2020). “The effect of social networks on word of mouth through loyalty and brand attachment in the Iranian Football Premier League”. Journal of Communication Management in Sports Media, 7(3): 81-90. DOI:10.30473 / jsm.2019.44362.1307 [In Persian]
- Sharma, A., Sharma, S., & Chaudhary, M. (2020). Are small travel agencies ready for digital marketing? Views of travel agency managers. Tourism Management, 79, 104078. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104078
- Steininger, D. M. (2019). Linking information systems and entrepreneurship: A review and agenda for IT-associated and digital entrepreneurship research. Information Systems Journal, 29(2), 363–407. https://doi.org/10.1111/isj.12206
- Suh, T., & Chow, T. E. (2021). Developing a digital marketing tool for ethnic ventures' mixed business model and market-shaping: A design scientific approach of web demographics. Industrial Marketing Management, 93, 10-21.
- DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.12.014
- Teece, D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning, 43(2–3), 172–194. https://doi. org/10.1016/j.lrp.2009.07.003
- Thomas, M.R. and Shivani, M. (2020), “Customer profiling of alpha”, Ushus Journal of Business Management, Vol. 19 No. 1, pp. 75-86. DOI: https://doi.org/10.12725/ujbm.50.5
- Zhao Y, von Delft S, Morgan-Thomas A and Trevor Buck. (2020), The evolution of platform business models: Exploring competitive battles in the world of platforms, Long Range Planning, Volume 53, Issue 4, 101892, DOI: https://doi.org/10.1016/j.lrp.2019.101892.