ماهواره و تکنیکهای عملیات روانی در کنترل افکار عمومی در ورزش فوتبال
الموضوعات :
1 - دانش¬آموخته کارشناسی¬ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
الکلمات المفتاحية: عملیات روانی, رسانه, افکار عمومی, فوتبال, تاکتیک.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل تکنیکهای عملیات روانی به کار رفته در برنامههای شبکههای ماهوارهای فوتبالی، (شبکه «منوتو»)، در کنترل افکار عمومی هواداران فوتبال انجام شده است. این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون، بر مبنای مصاحبههای نیمهساختاریافته با پانزده نفر از خبرگان رسانههای ورزشی صورت گرفت که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که رسانه یادشده با استفاده از شگردهایی نظیر رابطهسازی هدفمند با هواداران، ایجاد سردرگمی از طریق انتشار شایعات متناقض، افشاگری برنامهریزیشده، تکرار پیامهای روانی و توسل به ترس، افکار عمومی هواداران را در مسیر مدیریت هیجانات، افزایش تبعیت و تقویت وابستگی احساسی هدایت میکنند. این شگردها، با بهرهگیری از چارچوب نظری برجستهسازی و چارچوبسازی، به تقویت نفوذ رسانهای و کنترل رفتاری مخاطبان منجر میشود. نتیجهگیری نشان میدهد که بهرهگیری هدفمند از عملیات روانی رسانهای در بستر فوتبال میتواند ابزار مؤثری برای هدایت افکار عمومی و کنترل هیجانات اجتماعی در مسابقات حساس باشد.
احمدی زاده، زهرا و فرشاد تجاری و زینت نیک آیین و عبدالرضا امیرتاش (1400) بررسی نقش احساس نوستالژی ورزشی بر تمایل هواداران تیم ملی فوتبال به حضور در ورزشگاه، مطالعات روانشناسی ورزشی، دوره 10، ش 37، صص 125-140.
امیدی، افشین (1397) نظریههای رسانه، تهران، ادبیان روز.
امیرجاوید، محمد و علی مینازاده (1393) قدرت نرم، رسانه، تهران، مبنا.
تانكارد، جیمز و سورین ورنر (1389) نظریههای ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران، دانشگاه تهران.
جی باران، استنلی و دنیس ک دیویس (1398) نظریههای ارتباطات جمعی، ترجمۀ دکتر تکتم نماینده جورابچی، مشهد، مرندیز.
رضایی، شمسالدین و محسن اسمعیلی (1398) «حق پخش تلویزیونی در صنعت فوتبال»، فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، دوره هشتم، شماره 1، صص 86-101.
سعیدیکیا، احمد (1402) «نقش رسانه در رویداد ورزشی»، فصلنامه توسعه ورزش روستایی وزارت ورزش و جوانان، دوره دوم، شماره 2.
صدر، حمیدرضا (1390) روزی روزگاری فوتبال، فوتبال و جامعه شناسی، چاپ ششم، چشمه.
صدیق سروستانی، مریم (1391) «تخلیه منفعل هیجان یا تزریق فعال»، ماهنامه علوم اجتماعی، دوره چهارم، شماره 3، صص 19-35.
کاستلز، م.
(1380).
قدرت ارتباطات ترجمه حسین بصیریان جهرمی، تهران، علمی و فرهنگی.
محمدزاده، مریم (1398) «تکنیکهای عملیات روانی رسانه»، فصلنامه رسانههای دیداری و شنیداری، شماره 3، صص 45-62.
مهدیزاده، سید محمد (1393) نظریههای رسانههای جمعی، چاپ چهارم، تهران، همشهری.
Ahmadizadeh, Z. et al. (2021) Investigating the role of athletic nostalgia in fans’ presence in the stadium. Sport Psychology Journal of Iran.
Pourkiani, M., Boroumand, M. R., Hosseini, S. E., & Afroozeh, A. (2020) Impact of emotions on satisfaction, fanship, and behavioral intention of Premier League fans. Sports Marketing Studies, 1(2), 148–133. https://doi.org/10.34785/J021.2020.195.
Zare, S., Zarei, A., & Tejari, F. (2020) Analysis of nostalgia sport tourism in football fans of Persian Gulf Pro League. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 9(2), 103–108.
Mohammadnejad, A. A. (2022) Designing a model for sustainable security in major sporting events in Iran. Sport Management & Security Research Journal.
Rezaei, S., & Esmaeili, M. (2019) Broadcasting rights in the Iranian football industry. Journal of Sport Management and Development, 8(1), 86–101. https://doi.org/10.22124/jsmd.2019.3722.
Hill, J. (2025) Catching stray balls: Football, fandom, and the impact on digital discourse. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2506.01642.