رابطه کمال گرایی والدین با فرسودگی تحصیلی و تاب آوری دانشآموزان
لیلا سهرابی زاده
1
(
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی،دانشگاه قم،قم، ایران
)
مجید ضرغام حاجبی
2
(
گروه روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
)
الکلمات المفتاحية: کمالگرایی والدین, فرسودگی تحصیلی, تابآوری, دانش آموزان,
ملخص المقالة :
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رابطه کمال گرایی والدین با فرسودگی تحصیلی و تابآوری دانشآموزان دوره دوم ابتدایی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دوره دوم مقطع ابتدایی ناحیه سه شهر قم در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 7153 نفر بودند که با استفاده از جدول برآورد مورگان، 360 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کمالگرایی شورت (SPQ)، تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو (ABQB) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد بین کمال گرایی والدین با فرسودگی تحصیلی و تابآوری دانشآموزان رابطهی معناداری وجود دارد همچنین بین تابآوری و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان نیز رابطه وجود داشت. نتایج حاصله میتواند پرتوهای نوینی را در ارتباط کمال گرایی والدین با فرسودگی تحصیلی و تابآوری دانش آموزان نمایان سازد.
ابوالمعالی، خدیجه، هاشمیان، کیانوش و اعرابیان، اقدس. (1398). تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس الگوی ارتباط والد-فرزند با میانجیگری تاب آوری و توانایی حل مسئله، نشریه روانشناسی، 23(1)، 50-65.
آرمین، مریم، سهرابی، نادره، و کاظمی، سلطانعلی. (1390). رابطه ابعاد کمال گرایی والدین با عزت نفس و خودکارآمدی فرزندان. روشها و مدلهای روان شناختی، 2(ویژه نامه)، 15-28. SID. https://sid.ir/paper/227465/fa
بشارت، محمدعلی. (1382). قابلیت اعتماد (پایایی) و درستی (اعتبار) مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی. مجله علوم روانشناختی، 2(8)، 346-359. SID. https://sid.ir/paper/438219/fa
ذاکری گورزانگی، مرضیه. (1398). بررسی ارتباط ابعاد کمال گرایی با خلاقیت در بین دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی مدارس شاهد ناحیه یک بندرعباس. پژوهشنامه اورمزد، -(49 (ضمیمه شماره 2) )، 78-94. SID. https://sid.ir/paper/518141/fa
سرشار، عاطفه، ملتفت، قوام و نیکدل، فریبرز. (1396). بررسی رابطه کمال گرایی و سازگاری هیجانی با نقش واسطه باورهای انگیزشی، نشریه روانشناسی، 21 (4)، 412.
نجفی مرغملکی، عباس، کنیش بچاری، عقیل، ناصری مارندگان، راضیه و معرف انزابی، فاطمه زهرا. (1400). بررسی چگونگی تاثیر پذیری دانش آموزان از تاب آوری ونقش آن در زندگی وتحصیل. ماهنامه پایاشهر ماهنامه پایاشهر، دوره: 3، شماره: 29، دوره: 3، شماره: 29،https://civilica.com/doc/1921222
نعامی، عبدالزهرا. (1388). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. مطالعات روان شناختی، 5(3)، 117-134. SID. https://sid.ir/paper/67698/fa
فرزانه یزدانی، راضیه شیخ الاسلامی، (1398). رابطه بین کمالگرایی و بهزیستی فضیلت گرا: نقش واسطه ای خودشفقت ورزی، نشریه روانشناسی، 23(3)، 269-285.
Abolmaali, K., & Mahmudi, R. (2013). The prediction of academic achievement based on resilience and perception of the
classroom environment. Open Science Journal of Education, 1(1), 7-12. ID: 141170889 Akbari, M., Mokarami, H., Cousins, R., Taghanaki, C. R., Kaveh, M. H., & Jahangiri, M. (2024). Development and Validation of a Resilience Skills Questionnaire for Health Sector Professionals Based on Social Cognitive Theory. BioMed Research
International, 2024(1), 5660620. https://doi.org/10.1155/2024/5660620 Arbinaga, F. (2023). Resilient behaviors in music students: Relationship with perfectionism and self-efficacy. Behavioral
Sciences, 13(9), 722. https://doi.org/10.3390/bs13090722 Austria, K. V. E., Fukushi, Y. C., Langomes, K. A. A., Panoril, B. C., Singh, M. G. D., & Montano, R. L. T. (2024). Perceived Parental Perfectionism as a Predictor of the Impostor Phenomenon Among Filipino Honor Students. Psychological Studies, 1-12. DOI:10.1007/s12646-024-00793-3
Barton, G., McKay, L., Garvis, S., & Sappa, V. (2020). Introduction: Defining and theorising key concepts of resilience and well-being and arts-based research. Arts-based research, resilience and well-being across the lifespan, 1-12. doi: 10.1007/978-3-030-26053-8_1
Bask, M., & Salmela-Aro, K. (2013). Burned out to drop out: Exploring the relationship between school burnout and school
dropout. European journal of psychology of education, 28, 511-528. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0126-5 Çerkez, Y. (2017). Psychological resilience in adolescents: The effect of perfectionism. International Journal of Educational Sciences, 19(2-3), 96-103. DOI:10.1080/09751122.2017.1393953
Chang, E., Seong, H., & Lee, S. M. (2020). Exploring the relationship between perfectionism and academic burnout through achievement goals: a mediation model. Asia Pacific Education Review, 21, 409-422.
https://doi.org/10.1007/s12564-020-09633-1 Choi, H., Cho, S., Kim, J., Kim, E., Chung, J., & Lee, S. M. (2022). The mediating effect of introjected motivation on the relation between perfectionism and academic burnout. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 32(2), 207-219. DOI:10.1017/jgc.2020.8
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐
RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82. DOI: 10.1002/da.10113 Cowie, M. E., Nealis, L. J., Sherry, S. B., Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (2018). Perfectionism and academic difficulties in graduate students: Testing incremental prediction and gender moderation. Personality and Individual Differences, 123, 223-228. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.11.027
Evers, K., Chen, S., Rothmann, S., Dhir, A., & Pallesen, S. (2020). Investigating the relation among disturbed sleep due to social media use, school burnout, and academic performance. Journal of adolescence, 84, 156-164. DOI: 10.1016/j.adolescence.2020.08.011
Fjermestad-Noll, J., Ronningstam, E., Bach, B. S., Rosenbaum, B., & Simonsen, E. (2020). Perfectionism, shame, and aggression in depressive patients with narcissistic personality disorder. Journal of personality disorders, 34(Supplement), 25-41. DOI: 10.1521/pedi.2020.34.supp.25
García-Izquierdo, M., Ríos-Risquez, M. I., Carrillo-García, C., & Sabuco-Tebar, E. D. L. Á. (2018). The moderating role of resilience in the relationship between academic burnout and the perception of psychological health in nursing students.
Educational Psychology, 38(8), 1068-1079. DOI:10.1080/01443410.2017.1383073 Hasan, H., Sugiharto, D. Y. P., & Sunawan, S. (2019). Group counseling of cognitive behavior with self instruction technique on self efficacy and academic burnout. Jurnal Bimbingan Konseling, 8(1), 91-96.
Hikmah, M., Japar, M., & Sunawan, S. (2020). Improving Control Beliefs and Reducing Academic Burnout Using Cognitive Behavioral Therapy Group Counseling With Cognitive Restructuring Technique. Jurnal Bimbingan Konseling, 9(3), 138-144. DOI 10.15294/JUBK.V9I3.41099
Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: a new attempt at conceptualizing stress. American psychologist, 44(3), 513.
https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.3.513 Hobfoll, S. E. (2002). Social and psychological resources and adaptation. Review of general psychology, 6(4), 307-324. https://doi.org/10.1037/1089-2680.6.4.307
Hobfoll, S. E. (2011). Conservation of resource caravans and engaged settings. Journal of occupational and organizational
psychology, 84(1), 116-122. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.2010.02016.x Kalsum, U., Wibowo, M. E., & Japar, M. (2022). The Effectiveness of Group Counseling Acceptance and Commitment Therapy
to Reduce Students’ Academic Burnout. Jurnal Bimbingan Konseling, 11(1), 16-22. DOI 10.15294/JUBK.V11I1.55670 Kamalpour, S., Azizzadeh-Forouzi, M., & Tirgary, B. (2017). A study of the relationship between resilience and academic
burnout in nursing students. Strides in Development of Medical Education, 13(5), 476-487. Kotzé, M., & Kleynhans, R. (2013). Psychological well-being and resilience as predictors of first-year students' academic
performance. Journal of psychology in Africa, 23(1), 51-59. DOI:10.1080/14330237.2013.10820593 Kruger, K., Jellie, J., Jarkowski, O., Keglevich, S., & On, Z. X. (2023). Maladaptive and Adaptive Perfectionism Impact Psychological Wellbeing Through Mediator Self-Efficacy Versus Resilience. International Journal of Psychological Studies, 15(3), 1-46. DOI:10.5539/ijps.v15n3p46
Lin, S. H., & Huang, Y. C. (2014). Life stress and academic burnout. Active Learning in Higher Education, 15(1), 77-90. https://doi.org/10.1177/1469787413514651
Ljubin-Golub, T., Rijavec, M., & Olčar, D. (2020). Student flow and burnout: The role of teacher autonomy support and student
autonomous motivation. Psychological Studies, 65(2), 145-156. https://doi.org/10.1007/s12646-019-00539-6 Ljubin-Golub, T., Rijavec, M., & Olčar, D. (2020). Student flow and burnout: The role of teacher autonomy support and student autonomous motivation. Psychological Studies, 65(2), 145-156. https://doi.org/10.1007/s12646-019-00539-6
Luo, Y., Liang, J., & Jiang, Y. (2021). The Effect of Positive Perfectionism on Academic Burnout Among Middle-School Students: Mediating Role of Emotional Stability and Moderating Effect of Teacher-Student Relationships. International Journal of Secondary Education, 9(4), 115. DOI:10.11648/j.ijsedu.20210904.13
Luo, Y., Wang, Z., Zhang, H., Chen, A., & Quan, S. (2016). The effect of perfectionism on school burnout among adolescence: The mediator of self-esteem and coping style. Personality and Individual Differences, 88, 202-208. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.08.056
Muliasari, M., Sugiyo, S., & Sunawan, S. (2019). Mediating effect of career decision self-efficacy on the relation of
perfectionism to career indecision. Jurnal Bimbingan Konseling, 8(3), 92-99. DOI https://doi.org/10.15294 /jubk.v9i1.29128 Mwangi, C. N., Okatcha, F. M., Kinai, T. K., & Ireri, A. M. (2015). Relationship between academic resilience and academic
achievement among secondary school students in Kiambu County, Kenya. DOI:10.4172/ijscp.S2-003 Nanda, J. M. R., Sugiyo, S., & Sunawan, S. (2022). The Relationship between Perfectionism and Students’ Academic burnout. Jurnal Bimbingan Konseling, 11(3), 175-182. DOI 10.15294/JUBK.V11I3.60593
Neenan, M. (2017). Developing resilience: A cognitive-behavioural approach. Routledge. Nouri, Z., Nashrodkoli, R. H., & Habibzadeh, K. (2024). The Relationship between Narcissism, Perfectionism, and Parenting Styles: The Mediating Role of Coping Styles. Journal of Assessment and Research in Applied Counseling (JARAC), 6(3), 90-98. https://doi.org/10.61838/kman.jarac.6.3.10
Ólafsdóttir, E. L. (2022). Multidimensional Perfectionism and Academic Burnout in University Students: The Moderating Role
of Autonomy Support. Oyoo, S. A., Mwaura, P. M., & Kinai, T. (2018). Academic resilience as a predictor of academic burnout among form four students in Homa-Bay County, Kenya. International Journal of Education and Research, 6(3), 187-200. http://ir-library.ku.ac.ke/handle/123456789/23089
Popa-Velea, O., Diaconescu, L., Mihăilescu, A., Jidveian Popescu, M., & Macarie, G. (2017). Burnout and its relationships with alexithymia, stress, and social support among Romanian medical students: a cross-sectional study. International journal of
environmental research and public health, 14(6), 560. doi: 10.3390/ijerph14060560. Romano, L., Consiglio, P., Angelini, G., & Fiorilli, C. (2021). Between academic resilience and burnout: the moderating role of satisfaction on school context relationships. European journal of investigation in health, psychology and education, 11(3), 770-780. DOI: 10.3390/ejihpe11030055
Rudman, A., & Gustavsson, J. P. (2012). Burnout during nursing education predicts lower occupational preparedness and future clinical performance: A longitudinal study. International journal of nursing studies, 49(8), 988-1001. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2012.03.010
Sachser, N., Hennessy, M. B., & Kaiser, S. (2018). The adaptive shaping of social behavioural phenotypes during adolescence.
Biology Letters, 14(11), 20180536. DOI: 10.1098/rsbl.2018.0536 Smith, K. J., & Emerson, D. J. (2021). Resilience, psychological distress, and academic burnout among accounting students.
Accounting Perspectives, 20(2), 227-254. https://doi.org/10.1111/1911-3838.12254 Susanti, P. D., Wibowo, M. E., & Mulawarman. (2020). The effectiveness of acceptance and commitment therapy counseling
and mindfulness-based cognitive counseling to reduce school burnout. Terry-Short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and
individual differences, 18(5), 663-668. https://doi.org/10.1016/0191-8869(94)00192-U Tran, T. X., Vo, T. T. T., & Ho, C. (2023). From academic resilience to academic burnout among international university students during the post-COVID-19 new normal: An empirical study in Taiwan. Behavioral Sciences, 13(3), 206. https://doi.org/10.3390/bs13030206
Wang, L., Lin, C., Han, C., Huang, Y., Hsiao, P., & Chen, L. (2021). Undergraduate nursing student academic resilience during medical surgical clinical practicum: A constructivist analysis of Taiwanese experience. Journal of Professional Nursing, 37(3),
521-528. doi: 10.1016/j.profnurs.2021.02.004. Yu, X., & Wang, H. (2024). The influence of family upbringing on test anxiety of college students: The mediating role of
perfectionism. Applied & Educational Psychology, 5(3), 104-113. DOI: 10.23977/appep.2024.050314
