ساخت و اعتباریابی مقیاس کمالگرایی ناسازگار تحصیلی
الموضوعات : Psychologyمریم سادات شواکندی 1 , محمدرضا اسدی یونسی 2 , مجید پاکدامن 3
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات، قاین، ایران
2 - گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات، قاین، ایران
الکلمات المفتاحية: کمالگرایی, کمالگرایی ناسازگار تحصیلی, اعتباریابی, تحلیل عاملی اکتشافی, تحلیل عاملی تأییدی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاسی مناسب جهت سنجش کمالگرایی ناسازگار در دانشآموزان دختر دوره متوسطه است. روش پژوهش، توصیفی از نوع ساخت ابزار بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان بیرجند در سال 1399-1400 بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 315 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. بهمنظور بررسی روایی مقیاس از روشهای روایی محتوی با استفاده از شاخصهایCVI , CVR، و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش اکواماکس نشان داد، مقیاس مذکور از چهار خرده مقیاس نگرانی و ترس از اشتباه، انتظارات بالا، نارضایتی تحصیلی و باورهای غیرمنطقی( نشخوار فکری تحصیلی) تشکیلشده است. همچنین به منظور بررسی روایی همگرا، ضرایب همبستگی مؤلفههای مقیاس کمالگرایی ناسازگار تحصیلی با پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) محاسبه شد و به لحاظ آماری معنادار بود (05/0>P). همسانی درونی مقیاس کلی و خردهمقیاسها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه و در حد قابل قبول بود. درمجموع یافتههای بهدستآمده نشان داد که مقیاس حاضر، پایایی (ثبات، همسانی درونی ) و روایی مناسب برای سنجش کمالگرایی ناسازگار تحصیلی دانش آموزان را داراست و میتواند مورداستفاده پژوهشگران و مشاوران قرار گیرد.
