مدل رابطهای سیاستگذاریها، اولویتها، حمایتها و ارزشیابی طرحهای پژوهشی با طرحهای پژوهشی تجاری شده ادراک شده ( مورد مطالعه؛ دیدگاه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند)
الموضوعات :منیره ترابی نهاد 1 , فرهاد شفیع پور مطلق 2
1 - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، مرند، ایران
2 - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات، محلات، ایران
الکلمات المفتاحية: تجاری¬سازی طرح¬های پژوهشی, تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت, اولویت¬دهی به طرح¬های پژوهشی-تجاری, ارزشیابی طرح¬های پژوهشی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، مدل رابطهای سیاستگذاریها، اولویتها، حمایتها، و ارزشیابی طرحهای پژوهشی با طرحهای پژوهشی تجاری شده ادراک شده بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند در سال 1393- 1392 به تعداد 155 نفر تشکیل دادهاند. در پژوهش حاضر، به دلیل محدویت جامعه آماری پژوهش، از روش سرشماری برای نمونهگیری استفاده شده و کلیه پاسخگویان به تعداد 155 نفر برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر سه پرسشنامه محقق ساخته بوده است که عبارتند از: 1.پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر بر گسترش تجاریسازی طرحهای پژوهشی (94/0=α)2. پرسشنامه محقق ساخته راهبردهای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت(86/0=α) 3. پرسشنامه محقق ساخته طرحهای پژوهشی تجاریسازی شده(92/0=α). برای تأمین روایی پرسشنامههای یاد شده از نظرات اساتید و کارشناسان استفاده بعمل آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای رگرسیون چند گانه گامبهگام، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش بطور کلی نشان داد، بین سیاستگذاریهای پژوهشی دانشگاه، اولویتدهی به طرحهای پژوهشی-تجاری، حمایت از طرحهای پژوهشی تجاری، و ارزشیابی طرحهای پژوهشی، با تجاریسازی طرحهای پژوهشی در سطح 05/0P< رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، رابطه بین عوامل چهارگانه اثرگذار مورد مطالعه را با توسعه طرحهای پژوهشی تجاری شده، میانجیگری میکند. نیز نتایج پژوهش نشان داد، مدل تجربی پژوهش از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده است.
آراسته، حمید(1392) عوامل سازماني مؤثّر در تجاريسازي نتايج پژوهشي، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شمارۀ 4، پاییز و زمستان 1392
2-باباخانیان، مهدی،(1393)، شناسایی عوامل زمینه¬ای مؤثر بر راه¬اندازی شرکت¬های دانش¬بنیان مطالعه موردی: شرکت¬های دانش¬بنیان مستقر در پارک¬های علم و فناوری استان تهران، کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار، تبریز، دانشگاه تبریز و سازمان مدیریت صنعتی.
3-بازرگان، عباس،(1382)، ظرفیت¬سازی برای ارزیابی و ارتقای کیفیت نظام آموزش¬عالی، فصلنامه مجلس و پژوهش، سال10، شماره 42.
4-تقی¬پور ظهیر، علی؛ صفایی، طیبه، (1388)، ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران آموزش¬عالی ایران، مجله پژوهش¬های مدیریت، شماره82، پاییز، صص 123-107.
5-حاجي¬حسيني¬نژاد، غلامرضا و بالغي¬زاده، سوسن. (1380). مقايسه تأثير روش تدريس مبتني بر نظريه گاردنر و روش¬هاي سنتي برعملكرد رياضي دانش آموزان. فصلنامه¬ي پژوهش مسائل تعليم و تربيت، 20-19، 24-1.
6- حسنقلی¬پور، حکیمه، قلی¬پور، آرین، روشندل اربطانی، طاهر. (1390)."موانع تجاری¬سازی دانش در کارآفرینی دانشگاهی"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال چهارم، شماره چهاردهم، زمستان، صص183-165.
7-شفيع¬پور مطلق، فرهاد؛ طباطبايي، محمد جواد.(1390). ارائه مدل مناسب به منظور بررسی راهبردهای تجاري¬سازي طرح¬هاي پژوهشي مراكز آموزش¬عالي، فصلنامه علمي - پژوهشي توليد علم، سازمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي.
8- شفیع¬پورمطلق، فرهاد؛ ملااحمدی، مجتبی.(1392). ارائه مدلی جهت ارزیابی رابطه بین توسعه برنامه درسی حرفه ساز با توانایی کارآفرینی ادراک شده مبتنی بر میانجی¬گری امید تحصیلی (مورد مطالعه، دیدگاه دبیران مدارس دوره متوسطه شهراصفهان)، دومین کنفرانس بین¬المللی مدیریت کارآفرینی و توسعه اقتصادی، شهریورماه، قم.
9-شفیع¬پور¬مطلق، فرهاد.(1383).راه¬های شناسایی کاربست یافته¬های پژوهشی، مجموعه مقالات همایش سراسری نهضت تولید علم، جنبش نرم افزاری و آزاد اندیشی(منطقه 8)،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
10- موسوی، سیدعلی¬اکبر؛ شفیع¬پور مطلق، فرهاد.(1394). تعیین رابطه بین برنامه درسی زود بازده کیفیت مدار با توانایی کارآفرینی ادراک شده به منظور ارائه یک مدل مناسب(مورد مطالعه؛ دیدگاه دبیران دوره متوسطه آموزش و پرورش شهرکرد)، اولین همایش علمی-پژوهشی یافته¬های نوین علوم مدیریت، کارآفرینی و آموزش ایران،دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء.
11- میرغفوری، حبیب¬اله، زهرا، صادقی¬آرانی،(1390)، بررسی و ارزیابی کارآیی کتابخانه¬ها در به کارگیری مدیریت دانش و نوآوری به منظور بهبود کیفیت و خدمات. کتابداری و اطلاع رسانی، جلد 13 شماره 1.
12- نیلی، محمدرضا؛ نصر، احمدرضا؛ شریف، مصطفی؛ مهرمحمدی، محمود، (1389)، الزام¬ها و پیامدهای پيامدهاي اجتماعي برنامه درسي پاسخگو در آموزش¬عالي (مطالعه موردي: دانشگاه¬هاي دولتي اصفهان)، مجله جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و یکم، شماره پیاپی(38)،شماره دوم، تابستان، صص76-57.
13-هاشم نیا، شهرام.(1388)." بررسي عوامل مؤثر بر درآمدهاي اختصاصي تحقيقات دانشگاهي در دانشگاه¬هاي صنعتي ايران"، فصلنامه پژوهش و برنامه¬ريزي در آموزش¬عالي، شماره52
14-Alshumaimri, A., Aldridge, T., & Audretsch, D. B. (2012). Scientist Entrepreneurship in Saudi Arabia. The Journal of Technology Transfer, 37(5), 648-657.
15-Arbaiah Abdul Razak , Peter A. Murray, David Roberts.(2014). Open InnovationUniversities: The Relationship Between Innovation and Commercialisation, Knowledge and Process Management, Volume 21, Issue 4, pages 260–269, October/December
16-Buxton, B. (2007). Sketching user experience – Getting the design right and the right design. San Francisco: Morgan Kaufman.
17-Christoph Hienerth.(2006).The commercialization of user innovations: the development of the rodeo kayak industry, R&D Management, Volume 36, Issue 3, pages 273–294, June
18-Crizten,E.,(2002).” Algoritm for Commercialization of Researches, ICUR International Conference on Innovation and Commercialization of University Research
. 19-Dries Faems, Bart Van Looy ,Koenraad Debackere. (2015). "Interorganization Collaboration and Innovation: Toward a Portfolio Approach," Journal of Product Innovation Management,Volume 22, Issue 3, pages 238–250, May.
20-Encyclopedia.( 2009) .Approaches to civic and citizenship education around the world. Edited by: John Ainley. Wolfram Schulz. Tim
21-Etzioni .(2003). Identifies Galileo, Darwin and Freud as innovators in the .... are limited by both imperfect knowledge and impeding values and emotions
22-Lockett ,A., Moon,J., & Visser, W.(2006).Corporate Social responsibility in management research: Focus,nature, salience and sources of influence. Journal of management studies, 43(1):115-136.
23-O'Shea, R., Allen, T. and Chevalier, A. (2005). ‘Entrepreneurial orientation, technology transfer, and spin-off performance of U.S. universities. Research Policy, 34, 994–1009
24-Othman, A., Haiyat, U., and Kohar, A. (2014). University-Industry Technology Commercialisation in Malaysia: Opportunities and Challenges.World Applied Sciences Journal(Innovation Challenges in Multidiciplinary Research & Practice), 30, 167-184.
25-Samson, K.J., & Gurdon, MA.(1993). University Scientists as entrepreneurs: a Special case of technology transfer and high techventuring. Technovation.13(2),63-71.
26-Rothaermel, F. T., Agung, S. D. and Jiang, L. (2007). ‘University entrepreneurship: a taxonomy of the literature. Industrial and Corporate Change, 16, 691–791.
27-Scott, Andrew .(2003). «Analysing the Democratic Deficit – Methodological Priors» in Weiler, Joseph,. Begg, Ian and Peterson, John (eds.).
28-Siegel, D. S., Veugelers, R. and Wright, M. (2007). ‘Technology transfer offices and commercialization of university intellectual property: performance and policy implications. Oxford Review of Economic Policy, 23, 640–60.
29-Siegel , Donald S. and Waldman , David A. and Atwater , Leanne E. and . Link , Albert N .(2004)."Toward a model of the effective transfer of scientific knowledge from academicians to practitioners: qualitative evidence from the commercialization of university technologies ", J. Eng.Technol. Manage. Vol.2,Pp:115–142.
30-Strangway,David w.(2002).University of Alberta ICUR International Conference on Innovation and Commercialization of UniversityResearch 2002 February 7-9 All presentations.http://www.icur.ualberta.ca/Presentat ons/speakers.htm.
31--Tether, B. and Tajar, A. (2008). ‘Beyond university-industry links: sourcing knowledge for innovation from consultants, private research organisations and the public science-base. Research Policy, 37, 1079–95.
32-Thornhill, S. and White, R. E. (2007). ‘Strategic purity: a multi-industry evaluation of pure vs. hybrid business strategies. Strategic Management Journal, 28, 553–61
33-Timothy. Caulfield ., Ubaka Ogbogu.(2015).The commercialization of university-based research: Balancing risks and benefits, BMC Medical Ethics, DOI: 10.1186/s12910-015-0064-2.
34-Ucbasaran, D., Alsos, G., Westhead, P. Wright, M. (2008). ‘Habitual entrepreneurs. Foundations and Trends in Entrepreneurship, 4, 309–450.
35-Wania, C. E., Atwood, M. E., & McCain, K. W. (2006). How do design and evaluation interrelate in HCI research. In Proceedings of the 6th Conference on Designing Interactive Systems (pp. 90-98). New York: ACM.
36-Wirya Najm Rashid,Kamariah Ismail,ChaudhryShoaib Akhtar.(2015).Investigating the Moderating Role of Technology Transfer Office on Academic’s Entrepreneurial Orientation and Research Commercialisation Relationship, Global Journal of Business and Social Science Review,pp. 549- 559.
37-Wright, M., Clarysse, B., Lockett, A. Knockaert, M. (2008). ‘Mid-range universities' linkages with industry: knowledge types and the role of intermediaries. Research Policy, forthcoming.
38-Wu, Y., Welch, E. W., & Huang, W.-L. (2014). Commercialization of University Inventions: Individual and Institutional Factors affecting Licensing of University Patents. Technovation, In Press.
39-Zhao, Fang. (2004) , Infonmtion Services for Developing Countries, Library and Regional Documentation Center, Asian Institute of Technology, Bangkok, Thailand
. 40-Zimmerman, J., Forlizzi, J., & Evenson, S. (2007). Research through design as a method for interaction design research in HCI. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 493-502). New York: ACM.