باورمندی نهادی به آموزش، مشارکت مردم و نقش زنان در توسعۀ ارزیابی تأثیرات اجتماعی در روستاها (گفتوگو با «دکتر علی نوذرپور»)
الموضوعات :
1 - دانش آموخته دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه مازندارن
الکلمات المفتاحية: باورمندی نهادی به آموزش, مشارکت مردم و نقش زنان در توسعۀ ارزیابی تأثیرات اجتماعی در روستاها,
ملخص المقالة :
اگر یکی از راههای دستیابی به توسعۀ پایدار، توسعۀ روستایی، حفظ منابع و سرمایههای طبیعی، بومی و انسانی دانسته شود، ارزیابی تأثیرات اجتماعی میتواند گامی مهم در تسهیل این امر باشد. ارزیابی تأثیرات اجتماعی به عنوان یکی از عناصر شناخت شرایط اجتماعی، فرهنگی، محیطزیستی، اقتصادی و بومی میتواند با مشارکت ساکنان روستاها، امر توسعه را در روستاها تسهیل کند و به توانمندسازی نهادی دهیاریها و روستاها منجر شود. در این شماره برای بررسی نقش و موانع انجام ارزیابی تأثیرات اجتماعی در توسعه و توانمندسازی دهیاریها به سراغ دکتر نوذرپور رفتیم تا از نظرات و تجربههای ایشان استفاده شود. دکتر نوذرپور دارای مدرک کارشناسی جامعهشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری شهرسازی است. او فعالیت خود را در وزارت کشور از سال 1370 در حوزه عمران و توسعه شهر و روستا آغاز کرده و تا بازنشستگی نیز در همین حوزه فعالیت داشته است. در مقطعی، مدیر کل دفتر برنامهریزی و عمرانی بوده و مسئولیت کلیه امور شهرداری کل کشور را در حوزه-های برنامهریزی، سیاستگذاری، مطالعات، پژوهش و آموزش، توزیع منابع و پشتیبانی فنی بر عهده داشته است. در یک مقطع نیز مسئولیت راهاندازی دهیاریها را در کشور به عهده داشته و از سال 1382 تا 1384، معاون راهاندازی دهیاریها در سازمان شهرداری بوده است. ایشان پیش از بازنشستگی، سه سال و اندی در سمت شهردار منطقۀ 22 تهران در شهرداری فعالیت داشته است. دکتر نوذرپور، یکی از موانع اجرای ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی در بخش روستایی را ساختار سیاسی و بینش مدیران نسبت به امر آموزش در بخش روستایی میداند و معتقد است که یکی از مسائل بخش روستایی، نبود اطلاعات کافی نسبت به سرمایههای اجتماعی، بومی، محیط¬زیستی و انسانی است و پیوستهای اجتماعی و فرهنگی میتواند با حمایت مدیران، منجر به شناخت بیشتر روستاها و جلب مشارکت اهالی روستا در امر توسعه شود. در ادامه، گفتوگوی با ایشان را می¬خوانید.
.