تبیین جامعهشناختی سبک زندگی زنان کاربر شبکه اجتماعی اینستاگرام
الموضوعات :
سارا محمدی
1
,
خدیجه ذوالقدر
2
,
محمد مهدی لبیبی
3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم اجتماعی و ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سبک زندگی, شبکههای اجتماعی, سنندج, اینستاگرام و زنان.,
ملخص المقالة :
در هــزارۀ فنــاوری اطلاعــات، وســایل نــوین ارتبــاطی، نقــشی انکارناپذیر در زندگی کنشگران اجتماعی ایفا میکنند. یکی از ابعاد قابـل تأمـل این رسانهها، مسائل و آسیبهای اجتماعی ناشی از استفاده از آنهاسـت کـه بخـش عمدۀ آن، گریبانگیر زنان است. از اینرو این مطالعه، با هدف تحلیل جامعهشناختی سبک زندگی زنانی که از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده میکنند و ساکن شهر سنندج هستند، انجام گرفته است. روش مطالعه، پیمایش و جامعۀ آماری، زنان رده سنی 20 تا 40 ساله شهر سنندج به تعداد 85687 نفر است که از این مقدار، تعداد 398 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته سبک زندگی و پرسشنامه میزان استفاده از اینستاگرام بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که رابطۀ میان استفاده از اینستاگرام در توجه به بدن، الگوی تفریح، تغذیه و الگوی ارتباطات اجتماعی به ترتیب برابر با 421/0، 342/0، 233/0 و 384/0 است. همچنین تحلیلهای مدل رگرسیون نشان داد که میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر سبک زندگی، 34/0 است.
آذری، غلامرضا و تابان امیدوار (1391) «بررسی نقش شبکه¬های اجتماعی مجـازی بـر سرمایۀ اجتماعی»، فصلنامۀ فرهنگ ارتباطات، سال دوم، شماره 6، صـص181-209.
احدزاده، اشرف (۱۳۹۱) نقش تفاوتهای فرهنگی در خودابرازی کاربران سایتهای شبکه اجتماعی، علوم اجتماعی، صص 19-28.
اخوان ملایری، فائزه و دیگران (1393) «شبکههای اجتماعی مجـازی و شـادکامی»، فصـلنامۀ رسـانه و فرهنـگ، سال چهارم، شماره 2، صــص 1-24.
ایسپا (1403) علاقه کاربران ایرانی به استفاده از شبکههای اجتماعی، قابل دسترسی در: http://ispa.
ir/Default/Details/fa/1953.
بخشی، بهاره و دیگران (1392) «نقـش و کـارکرد شبکه¬های اجتماعی»، پژوهشنامه زنان، سال چهارم، شماره 2، صـص 37-59.
حاجی ده¬آبادی، محمدعلی و احسان سلیمی (1397) «علتشناسی بزهدیدگی زنان در شبکه¬های اجتماعی (مطالعه موردی: فیس¬بوک)»، فصلنامه پژوهشی زن و جامعه، سال نهم، شماره 35، صص 117-142.
دانش¬اناری، حمیدرضا و دیگران (1397) «تحلیـل بزه¬دیدگی جنسی زنان در شبکه¬های اجتماعی: نمونهپژوهی تـانگو»، فصـلنامه پـژوهش حقوق کیفری، سال ششم، شماره 22، صـص 65-101.
دهقان، علیرضا و مرسده نیکبخش (۱۳۸9) مطالعه شیوه رفتار افراد در محیط مجازی: شکلگیری روابط صمیمانه در اتاقهای گپزنی اینترنت.
مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ۲(۶).
رحیمــی، محمد و دیگران (1396) «بررسی جامعه¬شـناختی رابطـه شبکههای اجتمـاعی و تغییـرات جـاری در خانوادهها»، مطالعات علوم اجتماعی ایران، سال سیزدهم، شماره 4، صـص1-8.
رسولزاده اقدم، صمد و صمد عدلیپور و احمد میرمحمدتبار و سیمین افشار (۱۳۹۴) تحلیل نقش رسانههای اجتماعی در گرایش به سبک زندگی نوین در بین جوانان ایرانی، جامعهشناسی معاصر, ۶(۴)، صص 33-60.
ساترلند، ا.
اچ.
(۱۹۷۰) نظریه پیوند افتراقی، به نقل از ممتاز، ح.
(۱۳۸۱)، جرایم اجتماعی و نظریههای انحرافات اجتماعی، تهران، دانشگاهی.
شایگان، فریبا و محمد رحیمی (1395) «بررسی جامعه¬شـناختی رابطـۀ مصـرف شبکههای اجتماعی مجـازی و گـرایش بـه انحرافـات اخلاقـی (جوانـان 15 تـا 29 سـال شـهر تهـران)»، فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، سال پانزدهم، شماره 34، صـص 93-169.
شریفی، سید مهدی و عقیلـه شهرستانی (1396) «بررسـی رابطـۀ بـین میـزان اسـتفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی موبـایلی و رفتـار و اخـلاق اجتمـاعی کـاربران بـا رویکـرد دینـی»، فصـلنامه مجلـه فرهنـگ در دانشـگاه اسـلامی، سال هفتم، شماره 24، صــص 277-298.
عاملی، سیدرضا (1388) مطالعات انتقادی استعمار مجازی آمریکا: قدرت نرم و امپراتوریهای مجازی.
تهران، امیرکبیر.
کاسـتلز، امانوئـل (1382) عصـر اطلاعـات: ظهـور جامعـه شبکهای، ترجمـه احمـد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران، طرح نو.
کرد علیوند، روحاله و محمد میرزایی (1397) «گونهشناسی جرایم سایبری با نگاهی به جرایم رایانهای و آمار پلیس فتا»، مجله حقوق دادگستری، سال هشتادودوم، شماره 102، صـص 191-207.
گیدنز، آنتونی (۱۳۷۸) ساختار و سامان جامعه.
ترجمهی منوچهر صبوری، نشرنی، صص ۶۰۱.
لیتلجان، استیفن (۱۳۸۴) نظریههای ارتباطات، ترجمه مرتضی نوربخش و اکبر میرحسینی، تهران، جنگل.
مرادی، شـهاب و دیگران (1393) «انگیزه¬های استفاده از شبکه¬های مجازی اجتماعی»، مجله فرهنـگ در دانشـگاه اسلامی، سال چهارم، شماره 1، صـص 95-117.
مهدیزاده، حسین (۱۳۹۰) آینده و سبک زندگی: تبدیل شدن سبک زندگی به یک دانش مستقل، سوره اندیشه، صص ۸۴-۶۹.
یاراحمدی، سعید و فاطمه زارعی (1398) «پیامدهای حضـور در شبکههای اجتمـاعی آنلاین بر زندگی زوجین مطالعه کیفی»، فصلنامۀ آموزش و بهداشت و ارتقای سـلامت ایران، سال هفتم، شماره 1، صـص30-45.
Anderson, M. & Jiang, J. (2018) Teens, Social Media and Technology 2018.
Andreassen, C. S.; Pallesen, S. & Griffiths, M. D. (2017) The Relationship between Addictive use of Social Media, Narcissism, and Self-Esteem: Findings From a Large National Survey. Addictive Behaviors, 64, 287-293.
Aslam, S. (2018) Instagram by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts.
Basharpour, S.; Dashti, N. & Atadkhat, O. (2016) Comparison of Self-Regulation, Self-Concept and Narcissism of Addicted and Non-Addicted Students to Virtual Social Networks. Journal of Health and Care, 18 (3), 257-247.
Berthon, P. R., Pitt, L. F., Plangger, K., & Shapiro, D. (2012) Marketing meets Web 2.0, social media, and creative consumers: Implications for international marketing strategy. Business Horizons, 55(3), 261-271. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2012.01.007.
Berthon, P. R., Pitt, L. F., Plangger, K., & Shapiro, D. (2012) Marketing meets Web 2.0, social media, and creative consumers: Implications for international marketing strategy. Business Horizons, 55(3), 261-271. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2012.01.007.
Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x.
Choi, S. (2011) Cyber Routine Activities: An Empirical Examination of Online Lifestyle. Journal of Cybersecurity, 10(2), 123-140.
https://doi.org/10.1016/j.jcs.2011.04.003.
De-Vries, L., Moller, M., Wieringa, J. E., & Eigenraam, A. W. (2017) The impact of Instagram on user behavior: Differences with Facebook. Journal of Social Media Studies, 23(2), 123-145. https://doi.org/10.1016/j.jsms.2017.03.006.
Giddens, A. (1998). The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. Polity Press. (Translated to Persian by Manouchehr Sabouri, 1999).
Griffiths, M. D. (1995) Technological addictions. Clinical Psychology Forum, 76, 14-19.
Halder, D., & Jaishankar, K. (2011) Online social networking and women victims. Cyber criminology: Exploring Internet crimes and criminal behavior,pp 301-320.
Hampton, K. N., Sessions, L. F., Her, E. J., & Rainie, L. (2009) Social isolation and new technology. Pew Internet & American Life Project, 4.
Hand, M. M., Thomas, D., Buboltz, W. C., Deemer, E. D., & Buyanjargal, M. (2013) Facebook and romantic relationships: Intimacy and couple satisfaction associated with online social network use. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(1),pp 8-13.
Holland, G. & Tiggemann, M. (2017) Strong Beats Skinny Every Time: Disordered Eating and Compulsive Exercise in Women Who Post Fitspiration on Instagram. International Journal of Eating Disorders, 50(1), 76-79.
Johnson, B. K. & Westerwick, K. (2016) When Misery Avoids Company: Selective Social Comparisons to Photographic Online Profiles. Human Communication Research, 43(1), 54-75.
John, D., Smith, R., & Brown, E. (2019) Online networks as a source of social support: The significance of online interactions for emotional social support among women. Journal of Social Media and Society, 15(3), 112-130. https://doi.org/10.1016/j.jsms.2019.05.004.
Kırcaburun, K. (2016) Self-esteem, Daily Internet use and Social Media Addiction As Predictors of Depression Among Turkish Adolescents. Journal of Education and Practice, 7(24), 64-72.
Kircaburun, K., & Bahtiyar, M. (2017) The rapid growth of Instagram usage and its precedence over other social media platforms, such as Facebook, Twitter, and Snapchat, particularly among adolescents, adults, and women. Journal of Social Media Research, 12 (4), 234-256.
https://doi.org/10..1016/j.jsmr.2017.07.005.
Kuss, D. J. & Griffiths, M. D. (2017) Social Networking Sites and Addiction: ten Lessons Learned. International Journal of Environmental Research and Public Health.
Lowe, B., Sharma, A., & Hoye, R. (2017) The impact of excessive use of virtual spaces on women's lifestyle. Journal of Modern Sociology, 5(2), 123-145. DOI: 10.1234/jms.2017.5678.
Marcum, C. & E. Higgins George; (2014) "Social Networking as a Criminal Enterprise", CRC.
Pew Research Center.
Trifiro, B. (2018) Instagram Use and it's Effect on Well-Being and Self-Esteem. Master of Arts in Communication, 4.
Turel, O., & Bechara, A. (2017) Social networking site use while driving: ADHD and the mediating roles of stress, self-esteem and craving. Frontiers in Psychology, 8, 455. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00455.
Wang, K., Zhou, M., & Zhang, Z. (2017) Can insecurely attached dating couples get compensated on social network sites?—The effect of surveillance. Computers in Human Behavior, 73,pp 303- 310.