تبیین جامعهشناختی سبک زندگی زنان کاربر شبکه اجتماعی اینستاگرام
الموضوعات : Research on Iranian social issues
سارا محمدی
1
,
خدیجه ذوالقدر
2
,
محمد مهدی لبیبی
3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم اجتماعی و ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سبک زندگی, شبکههای اجتماعی, سنندج, اینستاگرام و زنان.,
ملخص المقالة :
در هــزارۀ فنــاوری اطلاعــات، وســایل نــوین ارتبــاطی، نقــشی انکارناپذیر در زندگی کنشگران اجتماعی ایفا میکنند. یکی از ابعاد قابـل تأمـل این رسانهها، مسائل و آسیبهای اجتماعی ناشی از استفاده از آنهاسـت کـه بخـش عمدۀ آن، گریبانگیر زنان است. از اینرو این مطالعه، با هدف تحلیل جامعهشناختی سبک زندگی زنانی که از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده میکنند و ساکن شهر سنندج هستند، انجام گرفته است. روش مطالعه، پیمایش و جامعۀ آماری، زنان رده سنی 20 تا 40 ساله شهر سنندج به تعداد 85687 نفر است که از این مقدار، تعداد 398 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته سبک زندگی و پرسشنامه میزان استفاده از اینستاگرام بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که رابطۀ میان استفاده از اینستاگرام در توجه به بدن، الگوی تفریح، تغذیه و الگوی ارتباطات اجتماعی به ترتیب برابر با 421/0، 342/0، 233/0 و 384/0 است. همچنین تحلیلهای مدل رگرسیون نشان داد که میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر سبک زندگی، 34/0 است.
