واکاوی تأثیر شبکههای اجتماعی بر برندینگ گردشگری در ایران
الموضوعات :
طیبه امیرمستوفیان
1
,
محمد حسین ایمانی خوشخو
2
,
هادی خانیکی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران
2 - استاد گروه مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
3 - استاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شبکههای اجتماعی, برندینگ گردشگری, بازاریابی گردشگری, حوزۀ عمومی و مدلیابی معادلات ساختاری.,
ملخص المقالة :
امروزه برندینگ گردشگری، ضرورت و لازمۀ صنعت گردشگری محسوب میشود. در این راستا وقتی کشوری در صنعت گردشگری دارای برند میشود، آن برند در میان گردشگران نهادینه شده، آن کشور شاهد رونق صنعت گردشگری خواهد بود و در این میان توسعه جامعه در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی و بهویژه تحول فرهنگی رقم میخورد. در این مقاله تلاش شده است تا عواملی از شبکههای اجتماعی که باعث ارتقای برندینگ گردشگری در ایران میشود، شناسایی و تجزیه و تحلیل شود. جامعه آماری این پژوهش را گردشگران و دستاندرکاران حوزه گردشگری تشکیل میدهد. در این مطالعه از پرسشنامه و مصاحبه برای جمعآوری دادهها و از مدلیابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتهها نشان داد که چهار عامل در تأثیر شبکههای اجتماعی بر برندینگ گردشگری در ایران (برندینگ، بازاریابی گردشگری، جذب گردشگر (عوامل درونی و بیرونی مقصد) و حوزه عمومی)، تأثیرگذار است. نتایج نشان داد که متغیر بازاریابی گردشگری از طریق شبکه اجتماعی، بیشترین تأثیر را بر برندسازی گردشگری دارد و متغیرهای انعکاس حوزۀ عمومی (بنگاههای گردشگری) از طریق شبکههای اجتماعی، عوامل بیرونی و درونی مقصد بر برندسازی گردشگری و برندسازی گردشگری در درجههای بعدی اهمیت قرار دارند.
آذر، عادل و هوشمند باقری قره بلاغ و داود فیض و عظیم زارعی و مرتضی ملکی مین باش رزگاه (1400) تأملی بر ناهمسانیشناختی پس از خرید: واکاوی عوامل مؤثر بر رفتار خرید مصرف کنندگان پوشاک، چشم انداز مدیریت بازرگانی بهار 1400، شماره 78 علمی- پژوهشی (وزارت علوم)، ISC ، صص 13-38.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (1398) چکیده آمارهای اقتصادی (شماره 65)، بهار.
https://iccima.
ir/?p=18187 حبیبپور، کرم و رضا صفری شالی (1391) راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی، تهران، لویه.
دلاور، علی و اسماعیل قادری و نیما مجدی (1393) «جایگاه رسانههای اجتماعی در توسعۀ بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران»، فصلنامۀ مطالعات مدیریت گردشگری، دورۀ 9، شمارۀ 28، صص 1-16.
مظلومی، نادر و سید حسن جلالی (1391) «شبکههای اجتماعی و موفقیت سیاست¬گذاری گردشگری ایران»، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، دوره هفتم، شماره 18، تابستان، صص 25- 48.
موسیزاده، علی و مریم محمدی (1397) بازشناسی عوامل مؤثر بر ارتقاء کیفیت شادمانی در فضای شهری با بهرهگیری از اصول رویکرد شهر شاد نمونه موردی: خیابان چهارباغ عباسیِ اصفهان.
فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعة اجتماعی، 10(37)، صص 1-25.
هاشمی، شهناز و محمد سلطانیفر (1392) «شبکههای اجتماعی؛ رسانههایی هوشمند در راستای برندینگ آنلاین»، فصلنامه رسانه، دوره بیست ¬و چهارم، شماره 3 (پیاپی 92) پاییز، صص 79-96.
هومن، حيدر علي (1385) راهنماي عملي پژوهش كيفي، تهران، سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت).
Adams, Musah, Jeffrey Mingle. Social Media Network Participation and Academic Performance in Senior High Schools in Ghana.July (2015) Library Philosophy and Practice 2015 (1).
Aris, A. & Bughin, J. (2007) Managing Mcdia Companies: Harnessing Creative Value. (2nd ed).Wiley.
Blackshaw, P. & Nazzaro, M. (2006) Consumer- Generated Media (CGM) 101: Word-of-Mouth in the Age of the Web-Fortified Consumer. New York: Nielsen.
Blain, C., Levy, S.E. and Brent, J.R. (2005) “Destination Branding: Insights and Practices from Destination Management Organizations.” Journal of Travel Research, 43: 328–338.
Bruns, Axel & Bahnisch, Mark (2009) Social media: Tools for user-generated content: Social drivers behind growing consumer participation in user-led content generation, Volume 1 - State of the art. Smart Services CRC Pty Ltd, Australia.
Cox, C., Burgess,S. & Sellitto, C. (2009) The role of user-generated content in tourists’travel planning behavior. Journal of Hosptality Marketing and Management, 18(18), 743-764.
Foroudi, P., Gupta, S., Kitchen, P., Foroudi, M. M., & Nguyen, B. (2016). A framework of place branding, place image, and place reputation: Antecedents and moderators. Qualitative Market Research: An International Journal, 19(2), 241–264.
Frederik Lund, Niels, Scott A Cohen, Caroline Scarles. The power of social media storytelling in destination branding .2018. Journal of destination marketing & management. Volume8.Pages271-280.PublisherElsevier.
Gnoth, Juergen & Baloglu S, Ekinci Y, et al. (2007) Introduction: building destination brands. Tourism Analysis 12 (5/6): 339–343.
Gohil, N. (2015) Role and Impact of Social Media in Tourism: A Case Study on the Initiatives of Madhya Pradesh State Tourism, International Journal of Research in Economics and Social Sciences, vol 4, iss (3),8-16.
Hanan, H. & Putit, N. (2014) Express marketing of tourism destination using Instagram in social media networking. In Norzuwana, Hospitality and Tourism: Synergizing creativity and innovation in research, 471-474.
Harrigan et al.(2017) Customer engagement with social media based tourism brands. Tourism Management. Volume 59, April 2017, Pages 597-609.
https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2020/03/oecd-tourism-trends-and-policies-2020_7cfc4549/6b47b985-en.pdf.
Jokinen, tomi (2015) Branding in Social Media and the Impact of Social Media on Brand Image. Thesis, school of Business and Culture Ibternational Business.
Khodadadi, M. (2016) Return to Glory? Prospects of Iran Hospitality Sector Post-Nuclear Deal. Tourism Management Perspectives: 16-18.
Kim, Jeongmi, dan Daniel R. Fesenmaier (2017) “Sharing tourism experiences: The posttrip experience.” Journal of Travel Research 56 (1): 28–40.
Kladou, S., & Mavragani, E. (2015). Assessing destination image: An online marketing approach and the case of Tripadvisor. Journal of Destination Marketing & Management, 4, 187–193.
Kotler, P. (2000) Marketing Management: The Millennium Edition. Person Prentice Hall, Upper Saddle River.
Kussudyarsana. Msi and Atika, Santi (2020) The Impact of Social Media and City Branding on Tourist Visiting Decision (Case in Boyolali District). Proceeding the 2ND international conference of business, accounting and economics (The 2nd ICBAE 2020).
Lim, Jeen, Su, Heinrichs, john. h. Influence of Social nertworking site and user access method on social media evaluation. 2011. Journal of Consumer Behaviour.
Lovelock, C. and Wright, L. (2001) Principles of Service Marketing and Management, Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ.
Moro, S., & Rita, P. (2018) “Brand strategies in social media in hospitality and tourism”. International Journal of Contemporary Hospitality Management.#3 Mufli, Muhammad, dan Andriani Kusumawati (2018) “Analisis Relevansi City Branding „Beautiful Malang Melalui Pendekatan City Brand Index Dan City Brand Personality.” Jurnal Administrasi Bisnis 61 (4).
Peters, et al. (2013) Constructivism and Critical Realism as Alternative Approaches to the Study of Business Networks: Convergences and Divergences in Theory and in Research Practice. Industrial Marketing Management, 42, 336-346.
Rishi, M. & Gaur, S. S. (2012) Emerging sales and marketing challenges in the global hospitality industry. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 4(2): 131-149.
Ritchie JRB & Ritchie RJB (1998) The branding of tourism destinations: past achievements and future challenges. In: proceedings of the 1998 annual congress of the international association of scientific experts in tourism, Destination Marketing: Scopes and Limitations, edited by Peter Keller. Marrakech Morocco: International Association of Scientific Experts in Tourism. 89–116.
Roudi, S., Arasli, H., & Akadiri, S. S. (2018) New insights into an old issue–examining the influence of tourism on economic growth: Evidence from selected small island developing states. Current Issues in Tourism, 22(11), 1–21. UNWTO Handbook on Tourism Destination Branding (1999).[online] Available from:http://www.etc-orporate.org/modules.php?name=Content&pa=showpage &pid=239.ccessed in04/03/2012.
Xiang, Z., & Gretzel, U. (2010) Role of Social Media in Online Travel Information Search. Tourism Management, 31, 179-188.
Wise, N., & Farzin, F. (2018) See You in Iran” on Facebook: Assessing user-generated authenticity. In Authenticity & tourism: Materialities, perceptions, experiences. 33–52.