پیشبینی شکایت روانی- فیزیولوژیکی بر اساس درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی با نقش واسطهای توانمندی ایگو در جمعیت غیربالینی
الموضوعات :
1 - گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
الکلمات المفتاحية: روانی- فیزیولوژیکی, درآمیختگی افکار, آسیب دوران کودکی, توانمندی ایگو,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی شکایت روانی- فیزیولوژیکی بر اساس درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی با نقش واسطهای توانمندی ایگو انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماري دانشجویان رشته پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در 6 ماه دوم سال تحصیلی 1403- 1402 بودند. 205 شرکتکننده به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای مقیاس شکایت روانتنی تاکاتا و ساکاتا (2003)، درآمیختگی افکار ولز و همکاران (2001)، آسیبهای دوران کودکی برنشتاین و همکاران (2003) , توانمندی ایگو مارکستروم و همکاران (1997) جمعآوری و بوسیله آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی و مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS-23 و AMOS-26 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی با شکایات روانی- فیزیولوژیکی رابطه مثبت و معنیدار و توانمندی ایگو با شکایات روانی- فیزیولوژیکی رابطه منفی و معنیدار دارند (01/0>p). نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که توانمندی ایگو روی رابطه درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی با روانی- فیزیولوژیکی نقش واسطهای معنیدار دارد (01/0p<). نتایج شواهدی را نشان داد که درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی روی شکایات روانی- فیزیولوژیکی دانشجویان پرستاری تاثیر دارد و توانمندی ایگو به طور غیرمستقیم تاثیر درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی را در پیشبینی شکایات روانی- فیزیولوژیکی کاهش میدهد.
ابراهیمی، حجتالله؛ دژکام، محمود و ثقهالاسلام، طاهره. (1392). تروماهای دوره کودکی و اقدام به خودکشی در بزرگسالی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران، ۱۹(۴)،۲۸۲-۲۷۵.
انجمن روانپزشکی آمریکا. (2019). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. نسخه پنجم. ترجمه مهدی گنجی (1397). تهران: ساوالان.
بدرخانی، محمد، زنگنه مطلق، فیروزه، و پیرانی، ذبیح. (1402). مقایسه اثر درمان پذیرش و تعهد و رفتاردرمانی جدلی بر شکایات روانتنی زنان در دوره کرونا. علوم روانشناختی، ۲۲ (۱۲۴)، ۷۹۰-۷۷۷.
بیانی، بیتا؛ جعفری، اصغر، شفیعآبادی و حسینیان، سیمین. (1402). مدل پیشبینی اختلال شخصیت مرزی براساس ترومای پیچیده و روابط ابژه با نقش میانجی توانمندی خود در زوجهای متعارض. خانواده درمانی کاربردی، 4(5)، 20-1.
جراره، جمشید و سیفوری، امید. (1402). پیشبینی اختلال شخصیت براساس ترومای پیچیده و روابط موضوعی با میانجیگری توانمندی ایگو در دانشجو معلمان. مجله روانشناسی، 27(1): 69-59.
حاجلو، نادر. (1391). ویژگیهای روانسنجی شکایات روانتنی تاکاتا و ساکاتا در بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی. تحقیقات علوم رفتاری، 10(3)، 204-212.
خرمدل، کاظم؛ ربیعی، مهدی؛ مولوی، حسین و طاهر نشاطدوست، حمید. (1389). ویژگیهای روانسنجی «آزمون درآمیختگی افکار» در دانشجویان. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 16(1)، 74-78.
سلیمانی، علی؛ لشکری، آرزو و ترابی، یگانه. (1400). ارتباط تروما و بهزیستی روانشناختی :نقش واسطهای ترس از شادی و ناگویی خلقی. تحقیقات علوم رفتاری، 19(1)، 127-116.
شکری، آرزو؛ شفیعآبادی، عبدالله و دوکانهایفرد، فریده. (1400). مدلیابی ساختاری قدرت ایگو با موفقیت شغلی و میانجیگری رضایت زناشویی و عزت نفس. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12(45)، 238-213.
عباسیراد، بهناز؛ منیرپور، نادر و میرزاحسینی، حسن. (1400). ارتباط نگرش فرزند نسبت به مادر و ساختار شخصیت مرزی: نقش واسطهای روابط موضوعی. مجله روانشناسی، 25(1)، 157-151.
قرهداغی، علی. (1401). مدلسازی معادله ساختاری تعیینگرهای خردمندی براساس ادراک از والدگری پدر با نقش میانجی قدرت ایگو در دانشجویان. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 13(49)، 218-193.
کریمی، لاله و جعفری، اصغر. (1400). پیشبینی کیفیت زندگی زناشویی براساس عواطف مثبت و منفی با نقش میانجی شفقت خود و انعطافپذیری شناختی در پرستاران بیماران کووید-19. مدیریت پرستاری، (4)، 74-61.
موسوی، اشرفسادات؛ آزاد فلاح، پرویز و فراهانی، حجت الله. (1402). گسترش مدل خودتخریبگری با تأکید بر تحولیافتگی من. مجله روانشناسی، 27(3)، 241-233.
مولاییپارده، علی، کرمی، جهانگیر و مرادی، آسیه. (1401). نقش اجتناب تجربهای و آلکسیتیمیا در ینی اختلال روانتنی کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 30 (2)، 70-63.
نیکوصفت، زهرا و قرهباغی، فاطمه. (1399). نقش تعدیلکننده و واسطهای توانمندی ایگو در رابطه بین روابط موضوعی و حالات هویت در دانشجویان. دو فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 18(2)، 118-109.
Beilharz, E., Paterson, M. S., Wilson, C., Burton, A., Cvejic, E.& Vollmer-Conna, U. (2020). The impact of childhood trauma on psychosocial functioning and physical health in a non-clinical community sample of young adults. Australian &New Zealand Journal of Psychiatry, 54(2),185-194.
Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., & Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child abuse & neglect, 27(2), 169-190.
Bervoets E, Meurs, P., Luyten, P., Tang, E., & vliegen, N. (2021). Walking the tightrope: ego support and exploration with a child with complex trauma. Journal of child psychotherapy, 47(3), 415-432.
Branimir, M., Peraica, T., Stojanovic, K., & Ivanec, D. (2021). Predictors of emotional distress during the COVID-19 pandemic: A croatian study. Personality and Individual Differences, 175, 1-8.
Chwy, C., Chen, P., & Zaki, J. (2020). Beliefs about Self-Compassion: Implications for Coping and Self-Improvement. Personality and social psychology bulletin, 9(2), 742-750.
Dong, C.,Xu, R.,& Xu, L.(2020).Relationship of childhood trauma ,psychological resilience and family resilience among undergraduatenursing student :A cross –sectional study. Perspectives in Psychiatric Care, 57(2), 852-859.
Fergus, T, A. (2015). I really believe I suffer from health problem: examining an association between cognitive fusion and healthly anxiety. Journal of Clinical psychology, 71(9), 920-934.
Kaya, H., Senyuva, E., & Bodur, G. (2017). Developing critical thinking disposition and emotional intelligence of nursing students: a longitudinal research. Journal of Nurse Educational Today, 48 (1), 72-77.
Khamis, V. (2021). Impact of pre-trauma, trauma-specific and post –trauma variables on psychosocial adjustment of Syrian refugee school- age children. Journal of Health Psychology, 26(11),1780-1790.
Kim, K. H., & Park, S. Y. (2016). The Effects of Young Children Teachers' Ego-strength and Self-efficacy on Problem Solving. The Journal of the Korea Contents Association, 16(3), 638-648.
Kocsel, N., Koteles, F., Galambos, A., & Kokonyei, G. (2022). The interplay of self-critical rumination and resting heart rate variability on subjective well-being and somatic symptom distress: A prospective study. Journal of Psychosomatic Research, 152(1), 1-11.
Lee, J.Y., Lee, Y.A., & Yoo, M.S. (2021). Development of the child's ego strength scale: an observation-based assessment of the board game behaviors in play therapy in Korea. Child Adolesc Psychiatry Ment Health, 17, (1), 15- 20.
Lewis, S. J., Koenen, K. C., Ambler, A., Arseneault, L., Caspi, A., Fisher, H. L., & Danese, A. (2021). Unravelling the contribution of complex trauma to psychopathology and cognitive deficits: a cohort study. The British Journal of Psychiatry, 219(2), 448-455.
Markstrom, C. A., Sabino, V. M., Turner, B. J., & Berman, R. C. (1997). The psychosocial inventory of ego strengths: Development and validation of a new Eriksonian measure. Journal of youth and adolescence, 26(6), 705-732.
Morillo C, Belloch A, GarcIa-Soriano G. (2018). Clinical obsessions in obsessive compulsive patients and obsession relevant intrusive thoughts in non-clinical. Behavior Research and Therapy, 45(2), 1319-33.
Myers SG, Fisher PL, Wells A. (2009). An empirical test of the metacognitive model of obsessive-compulsive symptoms: fusion beliefs, beliefs about rituals, and stop signals. Journal of Anxiety Disorders, 23(4),436-42.
Takata, Y., & Sakata, Y. (2004). Development of a psychosomatic complaints scale for adolescents. Psychiatry Clinical Neuroscience, 58(1). 3-7.
Wells A, Gwilliam P, Cartwright-Hatton S. (2001). The thought fusion instrument. Manchester: University of Manchester.