بررسی رابطه میان اعتماد اجتماعی و خرید اینترنتی کالا و خدمات
الموضوعات : Development of interactive networks
سیدعطاءالله سینائی
1
,
مهناز جلیلی
2
,
فاطمه سادات مشهدی
3
1 - دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران ایران
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خانوارها, اعتماد اجتماعی, خرید اینترنتی, خدمات,
ملخص المقالة :
پیشرفت سریع اینترنت فرصتهای جدیدی چون تهیه کالاها و خدمات ضروری به شکل اینترنتی را در مسیر جوامع قرار دادهاست. در این امر مهم، عوامل متعددی نقش دارند که یکی از آنها اعتماد اجتماعی و ابعاد آن میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و تهیه اینترنتی کالاها و خدمات ضروری در میان خانوارهای شهر نطنز به انجام رسیدهاست. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر زمان مقطعی بوده و روش گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، 15 هزار خانوار شهر نطنز است که نمونهای با حجم400 نفر با فرمول کوکران که با شیوهی خوشهای با تقسیم شهر به 6 منطقه و سپس انتخاب خانوارها به شکل تصادفی نمونهگیری شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای است که اعتبار آن توسط اساتید جامعه شناسی و پایایی آن با استفاده از روش پیشآزمون از طریق آلفای کرونباخ 76/0 مورد تایید واقع شد. با استفاده از نرمافزار SPSS نتایج زیر به دست آمد: بین اعتماد اجتماعی بینفردی و نهادی با خرید اینترنتی انواع کالاهای کم دوام، بادوام و دریافت خدمات رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به رابطه معنیدار اعتماد اجتماعی نهادی با خرید اینترنتی، تقویت فرآیندهای ایجادکننده اعتماد نهادی و بین فردی توسط نهادها و سازمانها ضرورت مییابد.
