مدلیابی اشتیاق تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری ارزش ذاتی تکلیف
الموضوعات :الهام فارسیمدان 1 , رضا احمدی 2 , احمد غضنفری 3 , مریم چرامی 4
1 - گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3 - گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
4 - گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: نیازهای بنیادین روان شناختی, ارزش ذاتی تکلیف, اشتیاق تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی براساس نیازهای روانشناختی و ارزش ذاتی تکلیف در قالب یک مدل علی بود. روش پژوهش، همبستگی و از نوع روش تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1401 بود که بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 245 دانشآموز بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامههای نیازهای بنیادی روانشناختی لاگاردیا و همکاران (2000)، ارزش تکلیف پینتریچ و همکاران (1991) و اشتیاق تحصیلی گونیوس و کوزو (2015) بودند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شد. جهت اعتبار پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج حاکی از اعتبار مطلوب ابزارها بود. نتایج تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی برازش مناسب داشت و تأثیر نیازهای بنیادین روانشناختی بر ارزش ذاتی تکلیف (01/0P) و اشتیاق تحصیلی (01/0P) و همچنین تأثیر ارزش ذاتی تکلیف بر اشتیاق تحصیلی (01/0P) مثبت و معنادار بود. همچنین نقش واسطهگری ارزش ذاتی تکلیف نیز معنادار (01/0P) بود. با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نیازهای بنیادین روانشناختی و ارزش ذاتی تکلیف از پیشایندهای مهم اشتیاق تحصیلی هستند.
