تحلیل محتوای پیامها و اظهارنظرهای جشن طلاق با رویکرد فرهنگی در اینستاگرام
الموضوعات : پژوهش مسائل اجتماعی ایران
فائزه تقی پور
1
,
آی لار بیانی شهری
2
1 - دانشیارگروه علوم ارتباطات،دانشکده بازاروکسب وکار، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات دانشکده بازار و کسب و کار واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: جشن طلاق, پایان زندگی مشترک, نمایش استقلال, اینستاگرام و نمایش قدرت شخصی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی زمینههای فرهنگی و اجتماعی جشن طلاق انجام شد. روش تحقیق این پژوهش، کیفی با استفاده از تحلیل محتوا بود. در این تحقیق، پستهای مرتبط با جشن طلاق در اینستاگرام بررسی شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، تهیه بازبینه (چکلیست) از پستهای اینستاگرام بود. نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار بود و یازده نمونه انتخاب شد و انتخاب نمونهها تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. صفحه افرادی که پس از طلاق جشن گرفته بودند و تصاویری از جشنشان در اینستاگرام به نمایش گذاشته بودند، تحلیل شد. نتایج کلی نشان داد که جشن طلاق در اینستاگرام، پدیدهای رو به رشد است که با هدف تقویت خودشناسی و خودباوری پس از پایان زندگی مشترک، به اشتراک گذاشته میشود. بسیاری از پستها حاوی پیامهای مثبتی درباره شروع جدید و آزادی فردی بود. همچنین تحلیلها نشان داد که این جشنها بیشتر در میان زنان رواج دارد و از آن به عنوان راهی برای نمایش استقلال و قدرت شخصی استفاده میشود.
