بررسی تاثیر انتخاب مدیران مدارس با ویژگی های مدیریتی نوآور بر انگیزه و تعهد سازمانی
الموضوعات :
1 - مربی(دکتری) گروه علوم تربیتی، واحد سلماس، دانشگاه آزاد اسلامی، سلماس، ایران
2 - عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آتاترک، ترکیه
الکلمات المفتاحية: کلید واژه: مدیران با ویژگی های مدیریتی نوآور, انگیزه, تعهد سازمانی معلمان,
ملخص المقالة :
چكيده هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر انتخاب مدیران با ویژگی های مدیریتی نوآور بر انگیزه و تعهد سازمانی معلمان است. نوع پژوهش به لحاظ روش، توصیفی، از نوع همبستگی بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان آموزش و پرورش شهر خوی در سال 1401-1402 تشکیل دادند که تعداد 215 نفر به صورت تصادفی بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های تعهد سازمانی مودودی، استیرز و پورتر در سال (1979)، نوآوری امید و همکاران (2002) و انگیزه لاورونس و جردن(2009) استفاده گردید. اطلاعات به دست آمده از این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و با بکارگیری آمار توصیفی(میانگین ،انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه گام به گام) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین متغیرهای پیش بین و ملاک رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیونی نیز نشان داد که مجموع متغیرهای پیش بین 33/0 R2= از واریانس متغیر ملاک را تبیین و پیش بینی می کنند یعنی متغیرهای پیش بین 33 درصد نمره ویژگی های مدیریتی نوآور را تبیین می کنند. امید به معاشرت 15درصد، امید به قدرت 11درصد، ترس از شکست 3 درصد، تعهد عاطفی 2 درصد و تعهد مستمر نیز 2 درصد از تغییرات ویژگی های مدیریتی نوآور را پیش بینی می کنند. میزان F مشاهده شده برای متغیرهای پیش بین در سطح 001/0 معنادار است. لذا می توان نتیجه گرفت که انگیزه و تعهد سازمانی در میزان ویژگی های مدیریتی نوآور نقش دارند.
- آزاد، رضا؛ آزادی، شایان؛ عابد، محمد. (1395). رابطه اخلاق کاری و فرسودگی شغلی معلمان شهرستان اردبیل. محل انتشار: اولین همایش بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت.
- اسماء، ناصری. (1396). بررسی رابطه بین انگیزه ایجاد شده توسط مدیریت و رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان. یازدهمین همایش علم و فناوری دانشگاه تهران.
- امينيان. رضا. (1391). بررسی روابط ساختاری جو سازمانی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارکنان شرکت پاکنام. پايان نامه كارشناسي ارشد. رشته روانشناسي صنعتي سازماني. دانشگاه آزاد واحدارسنجان.
- بدلی، زهرا. (1389). درک نادرست مدیران عامل از اشتیاق کاری کارکنان تحت عنوان اشتیاق کاری و انگیزش، مجله تدبیر. 7(8): 12-24.
- براتي¬احمدآبادي، حسن. (1387). رابطه بين متغيرهاي پيشايند(عدالت سازماني و جو سازماني) و وجدان کاري با عملکرد شغلي در کارکنان شرکت سهامي ذوب آهن اصفهان. پايان نامه كارشناسي ارشد رشته روانشناسي صنعتي سازماني دانشگاه اصفهان.
- بهزادی، الهام؛ نعامی، عبدالزهرا؛ بشلیده، کیومرث. (1392). بررسی رابطه فضیلت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی، وفاداری سازمانی و بهزیستی معنوی در کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، دست آوردهای روان شناختی، 20(12): 233 -256.
- پورعباس، علی. (1387). اثربخشی شرکت در کارگاه های خودکارآمدی حرفه ای بر اشتیاق شغلی کارمندان دانشگاه اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
- پیرا، نسرین. (1394). بررسی رابطه ی جوسازمانی و اشتیاق شغلی با سازگاری شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان هشترود در سال تحصیلی 93-94، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی_دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
- تیمورنژاد، کاوه، صریحی اسفستانی، رسول. (1389)؛ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮي ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزي رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺳﺘﺎدي وزارت اﻣﻮر اﻗﺘﺼﺎدي و داراﻳﻲ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻬﺒﻮد و ﺗﺤﻮل. (14(10): 20-38.
- تقوایی یزدی، مریم(1398). رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
- حسن زاده ثمرین، تورج؛ سفیدکار، سپیده. (1394). بررسی رابطه بین مدیرت دانش و رفتار شهروندی سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول) 23(71): 155-141.
- حسنی، محمد؛حیدری زاده، زهرا؛ قاسمزاده علی شاهی، ابوالفضل.(1391). بررسی نقش و تاثیر اخلاق اسلامی کار و فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز، دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، 2(20)،32-9.
- خزیمه، منصور. (1395)، ارزیابی اخلاق حرفه ای و مولفه های آن میان معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی در شهر تهران فصلنامه علمی – ترویجی اخلاق، 6، (22) .
- خشوعی، مهدیه سادات؛ نوری، ابوالقاسم. (1396). ساختار عاملی فضیلت سازمانی و نقش رفتار شهروندی سازمانی در آن. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 14(54)، 34-26.
- دهقانی، هادی. (1395). بررسی رابطه اشتیاق شغلی معلمان و یادگیری دانش آموزان دبستانی، اولین کنفرانس ملی مطالعات آموزش و پرورش و علوم آموزشی تربیتی، قم، موسسه مدیریت کنفرانس های علمی اندیشوران هزاره سوم.
- رحیم نیا، فرزاد؛ قره باغی، نسرین.(1389). ارائه مدلی مفهومی به منظور بررسی رابطه اخلاق کاری و معنویت بر کارآفرینی و عملکرد سازمانی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی شیراز.
- زرگران مقدم، صدیقه.(1390). تاثیر منابع و تقاضاهای شغلی بر فرسودگی و اشتیاق شغلی کارکنان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
- سلیمانی، ناصر؛ عباس زاده، کامران.(1391). رابطه اخلاق کار با رضایت شغلی و استرس شغلی کارکنان در سازمان آموزش فنی و حرفه ای تهران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 3(1)، 21-36.
- شاکر، فاطمه.(1394). بررسی نقش ویژگی های شغلی و نقش های شغلی در پیش بینی اشتیاق شغلی دبیران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی – دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
- صفری، محدثه.(1394). رابطه اخلاق حرفه ای با عملکرد استادان دانشگاه کرمان. اخلاق در علوم و فناوری، 2(20)،32-9.
- عیدی، حسن؛ لقمانی، محمد.(1394). پیش بینی رضایت شغلی کارمندان بر اساس رفتار اخلاقی مدیران ادارات ورزش و امور جوانان استان کرمانشاه، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 2(20)،32-9. 210.
- کشتکاران، ویدا.(1394). بررسی رابطه بین سبک مديريتی با مهارت های تغییر و نوآوری مديران بیمارستانهای آموزشی شیراز. مجله بهداشت و توسعه. 6(4): 14-28.
- کیوان آرا، محمود، شاهپوری اصل، سمیرا، عریضی، حمیدرضا.(1393). رابطه عدالت سازمانی با اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت پرستاران با نقش میانجی اهداف شغلی فردی آنان، مرکز تحقیقات مراقبت های دانشگاه علوم پزشکی ایران، 27(88)،33-22.
- نعامی، عبدالزهرا، پیریایی، صالحه.(1390). رابطه ی ابعاد انگیزش شغلی خود تعیین کنندگی با اشتیاق شغلی در کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان، مشاوره ی شغلی و سازمانی،3(9):19-15.
- الوانی، ممحد؛ حسن پوررضاريا، داوری، علی.(1389). تحلیل اخلاق سازمانی کارکنان با استفاده از الگوی دایره اخلاق». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 2(20)،32-9.
- Allen NJ, Meyer JP (2010) Affective, continuance, and normative commitment to the organization: an examination of construct validity. Journal of Vocational Behavior. 49(3): 252-76.
- Almerich, G., Suárez-Rodríguez, JM., Belloch, C., & Bo, RM. (2011). Training needs of teachers in ICT: training profiles and elements of complexity, RELIEVE, 17(2):1-10. 22(4), 436-459.
- Ananil, A. (2004). The learning organization, towards integrated model, The Learning Organization,25 (2004):129-42.
- Azizpour, M., Abdi, S., & Khoda Bakhshi, N. (2013). Personality traits and human resource productivity at cultural organizations. International Journal of Management Research and Review, 3 (4),2703-2706.
- Bailley, D. (2000). Learning needs analysis, Training Journal, ABI/INFORM Global. Bakker AB, Leiter MP. (2010), Work engagement: A handbook of essential theory and research, (1ed), New York: Psychology Press.
- Barrick, M. R., & Mount, M. K. (2012). The Big5 Personality Dimensions and job performance: A meta-analysis. Personal Psychology, 44, 1-26.
- Bernardin, H. J., Russell, J. E. A., & Kane, J. (214). Performance management and appraisal. In H. J. Bernardin (Ed.), Human resource management (pp. 142–162). New York: McGraw-Hill/Irwin.]
- Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (2016). Task performance and contextual performance: The meaning for personnel selection research. Human Performance, 10, 99–110.
- Borman, W. C., Ilgen, D. R., & Klimoski, R. J. (2015). Industrail and Organizational psychology, Handbook of psychology: Volume 12. By John Wiley and sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
- Brown, S. D. & Lent, R. W. (2008). Career Development and Counseling- putting theory and research to work. By John Wiley and sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
- Byrne, E.(2000) job satisfaction and Organizational climate in a dynamic work environment . Apple Nurs Res, 13(1):46-9
- Chandorkar, H., Chakraborty, PK. (2016). Psychological morbidity of parents of mentally retarded children. Indian J Psychiatry, 42(3),271-4.
- Chiang, B.(2001) .CASELOAD IN SPECIAL Education: An integration of research finding . Exceptional , 67 , 161-172
- Clarkin, J., Lenzenweger, MF. (2015). Major theories of personality disorder, New York: The Gilford Press.
- Coleman, V. I. & Borman, W. C. (2000). Investigating the underlying structure of the citizenship performance domain. Human Resources Management Review, 10, 25–44.
- Conway, J. M. (1999). Distinguishing contextual performance form task performance for managerial jobs. Journal of Applied Psychology, 84, 3–13.
- Dean K, Stevens H, Mortensen PB, Murray RM, Walsh E, Pedersen CB. (2016). Full spectrum of psychiatric outcomes among offspring with parental history of mental disorder. Arch Gen Psychiatry, 67(8),822-9.
- Flin,R.mearns,k.(2000).Measuring safety climate: Identifying the common Fea tures . safety science.34,177-134.
- Gottesman II, Laursen TM, Bertelsen A, Mortensen PB. (2014). Severe mental disorders in offspring with 2 psychiatrically ill parents. Arch Gen Psychiatry, 67(3),252-7.
- Herring, S., Gary, J., Taffe,K. , Sweeney, D. & Eifeld, S. (2017). Behaviour and emotional problems in toddlers with pervasive developmental delay: associations with parental mental health and family functioning. Journal of Intellectual Disability Research, 12, 874-882.
- Hermoon, H., Harlez, PK. (1999). Psychological morbidity of parents of mentally retarded children. Indian J Psychiatry, 42(3),271-4.
- Hur, W. and Shin, Y., and Kim, H. (2017). Organizational virtuousness perceptions and task crafting: The mediating roles of organizational identification and work engagement. Career Development International.
- Jacaqueline, Shapiro.2002. A psychological contract perspective on organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior, 23:927-949.
- Jing, F. F., Avery, G. C., & Bergsteiner, H. (2011). Organizational climate and performance in retail pharmacies. Leadership & Organization Development Journal, 32, 224-242.
- Kuhn, T. and Nelson, N (2012), "Reengineering identity", Management Communication Quarterly, 16 (1), 5-38.
- Kummoonb, D.(2017). The Effects of Organizational Climate to Conflict Management amongst Organizational, Health Personnel, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 237 , 1216 – 1222.
- Lee PC, Lin KC, Robson D, Yang HJ, Chen VC, Niew WI.(2016). Parent-child interaction of mothers with depression and their children with ADHD. Res Dev Disabil, 34(1),656-68.
- Lewis, C. F. (2015). Substance use and violent behavior in women with antisocial personality disorder. Journal of Behav Sci Law, 29(5), 667-76.
- Majumdar, M., Da Silva Pereira, Y., & Fernandes, J. (2014). Stress and anxiety in parents of mentally retarded children. Indian J Psychiatry, 47(3), 144-7.
- Matos M, Bauermeister JJ, Bernal G. (2013). Parent-child interaction therapy for Puerto Rican preschool children with ADHD and behavior problems: a pilot efficacy study. Fam Process, 48(2),232-52.
- Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of management Journal, 38(5), 1442-1465.
- Spreitzer, G. M., & Mishra, A. (1997). Survivor responses to downsizing: the mitigating effects of trust and empowerment. Los Angeles, California, United States: Southern California Studies Center, University of Southern California.