منازعات و ادعاها ، شهرداری ها، مدیریت پروژه، پروژه های شهری، عمران.
الموضوعات :
1 - استاد مدعو، گروه معماری، دانشگاه فنی و حرفهای، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: فرایند طراحی معماری, پسامدرن, زبانشناسی, معناگرایی, پارادایم.,
ملخص المقالة :
تأثیر نگرش و جریانات دوران پسامدرنیسم در تمامی حوزهها ازجمله معماری از سوی پژوهشگران موردبررسی و توجه قرار گرفتهاست. در این دوران، همچنین ترکیب و تأثیر متقابل حوزههایی مانند فلسفه، روانشناسی و زبانشناسی بر نظریات معماری، باعث شکلگیری دیدگاههای جدید شده است ولی تاکنون، کمتر پژوهشی بهطور مشخص به ارتباط بین حوزه فرایند طراحی و نظریات پسامدرن پرداخته است. از سوی دیگر در دوران پسامدرن با قوت گرفتن نظریات معناگرایانه و نفوذ آن در نظریات معماری زیر عنوان «پارادایم زبانشناسی» توجه به مفهوم معمارانه معطوف گردید. بر مبنای ضرورت فوق، هدف این مقاله، تقویت ایده پردازی در فرایند طراحی معماری است و میکوشد تا از رهگذر تبیین مدلهای فرایند طراحی و پارادایمهای دوران پسامدرن به بررسی تطبیقی این دو پرداخته و با تأکید بر همزمانی مطرحشدن و شکلگرفتن این نظریات که نقش اساسی در فرایند طراحی معماری دارند، روشهایی را ارائه نماید. این پژوهش از نوع کیفی است و مبتنی بر مطالعه اسناد مکتوب کتابخانهای، بررسی کتب و پژوهشهای پیشین و سپس توصیف و تحلیل آنها است. مبانی نظری پژوهش شامل فلسفه پسامدرنیسم، نظریات و مدلهای فرایند طراحی و در انتها پارادایم زبانشناسی است. برای تطبیق و نتیجهگیری نیز از روش استدلال منطقی استفاده شدهاست و یافتههای حاصل از پژوهش در نموداری ارائه میگردد. نتایج حاصل از این تحلیل نشان میدهد که توجه بیشتر به پارادایم زبانشناسی میتواند به تقویت معناپردازی در فرایند طراحی معماری یاری رساند و از این دیدگاه، معماری را بهسوی غنای مفهومی بیشتر سوق دهد.
1- احمدی، زهرا؛ و ذوالفقارزاده، حسن(1401). تحلیلی بـر چگونگی بیان معنا در معماری پستمدرن از دریچه زبانشناسی (مقایسه تطبیقی کاربرد فنون بلاغی در زبـان و معماری پستمدرن). معماری و شهرسازی ایران، 13(23)، 180-165. doi:10.30475/isau.2020.216256.1345
2- جنکز، چارلز(1398). زبان معماری پستمدرن. ترجمه احسان حنیف. تهران: انتشارات فکر نو.
3- داودی، س.، آیتاللهی، س. م. (1387). استعاره چیست و چگونه در تولد طرح مایه اثر میگذارد؟ صفه، 17(47)، 26-17.
4- داودی، سمیه؛ لبیبزاده، راضیه؛ طهوری، نیر(1402). تبیین نظاممند مدلهای فرایند طراحی معماری از دیدگاه طراحیپژوهی، چهارمین کنفرانس ملی معماری و شهرسازی دانشبنیان، تهران.
5- رضایی، محمود(1393). آنالوطیقای طراحی: بازنگری انگارهها و پندارهها در فرایند طراحی فرم و فضا. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
6- روشن، بلقیس؛ و اردبیلی، لیلا(1391). مقدمهای بر معناشناسی شناختی. تهران: نشر علم.
7- سوهانگیر، سارا؛ و نصیرسلامی، محمدرضا(1393). الگوهای خلق فضا در معماری با تکیهبر پارادایمهای نظری پسامدرن. باغ نظر، 11(28)، 65-78.
8- شولتز، کریستیان نوربرت(1394). معنا در معماری غرب. ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
9- صفاری احمدآباد، سمیه؛ صفاری، سارا؛ و زراوندیان، سید مصطفی(1397). تحلیل رویداد پسامدرنیسم در هنرهای تجسمی از نگاه داگلاس کریمپ. باغ نظر، 15(58)، 65-76.
10- الکساندر، کریستوفر(1384). یادداشت¬هایی بر ترکیب فرم. ترجمه سعید زرین¬مهر. تهران: انتشارات روزنه.
11- لاوسون، برایان(1384). طراحان چگونه میاندیشند؟ ترجمه حمید ندیمی. تهران: انتشارات دانشگاه شهيد بهشتی.
12- لنگ، جان(1381). آفرینش نظریه معماري: نقش علوم رفتاري در طراحي محیط. ترجمه علیرضا عینی¬فر. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
13- مندگاری، کاظم؛ ندیمی، حمید؛ مهدوی¬پور، حسین؛ و داودی، سمیه(1390). چهارچوبی برای آشکار کردن تأثیر مؤلفههای شکلدهنده طرح مایه در کارگاه طراحی معماری (مورد پژوهی: کارگاه معماری 2 کارشناسی ارشد). صفه، 21(52)، 43-52. dor: 20.1001.1.1683870.1390.21.2.4.4
14- ندیمی، حمید(1380). جستاری در فرایند طراحی معماری. دومین کنگره معماری و شهرسازی ارگ بم. 84-71.
15- نسبیت، کیت(1397). نظریههای پسامدرن در معماری. ترجمه محمدرضا شیرازی. تهران: نشر نی.
16- ونتوری، رابرت(1389). پیچیدگی و تضاد در معماری. ترجمه سید علیرضا میرترابی و محمدرضا منوچهری. تهران: سمیرا.
17- ونتوری، رابرت؛ آیزنور، استیون؛ و بروان، دنیس اسکات(1401). از لاسوگاس بیاموزیم. ترجمه سیامک پناهی. تهران: عصر کنکاش.
18- Agrest, D., & Gandelsonas, M. (1977). Semiotics and the Limits of Architecture. A Perfusion of Signs.
19- Archer, L .B. (1965). Systematic Method for Designers. London: Council of Industrial Design.
20- Cross, N. (1984). Development in Design Methodology. London: John Wiley & Sons Ltd. doi:10.1016/S0142-694X(97)00010-0
21- Darke, J. (1979). The primary generator and the design process. Design studies. doi:10.1016/0142-694X(79)90027-9
22- Simon, H. A. (1969). The Sciences of the Artificial. Cambrigde: MIT Press. doi:10.1057/jors.1969.121
23- Moran, R. (1989). Seeing and believing: Metaphor, image, and force. Critical inquiry, 16(1), 87-112.