ارائه مدل اجرای سیاستهای برنامه ششم توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به روش شبکه عصبی
الموضوعات :نازیلا محمدی 1 , غلامرضا معمارزاده طهران 2 , صدیقه طوطیان 3
1 - مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین
3 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: فناوری اطلاعات و ارتباطات, برنامه ششم توسعه, گیدنز, شبکه عصبی, اجرای سیاستها,
ملخص المقالة :
مدیریت صحیح اجرای سیاستهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مسیری برنامهریزیشده بهمنظور رسیدن به ارتقای جایگاه کشور در زمینههای علمی و فناوری، اجتنابناپذیر است. هدف این پژوهش، ارائه مدل عوامل مؤثر بر اجرای سیاستهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران به کمک تکنیک شبکه عصبی و بر اساس تئوری ساخت یابی گیدنز میباشد. این تحقیق از منظر انجام آن از نوع پیمایشی و بر مبنای هدف، از نوع کاربردی است زیرا سعی بر آن است که از نتایج پژوهش در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران بهرهبرداری گردد. گردآوری دادهها، بر اساس روش کتابخانهای و میدانی صورت گرفته است. گردآوری اطلاعات، طبق ادبیات پژوهش و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجامشده است. جامعه آماری تحقیق کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد شرکت مخابرات ایران (810 نفر) میباشند که 260 نفر بر اساس فرمول کوکران بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار متلب استفاده شد. طبق یافتهها بهترین ترکیب برای توسعه زمانی است که تمام متغیرهای ورودی همزمان در نظر گرفته شوند و بدترین حالت زمانی است که متغیر توسعه زیرساخت نادیده گرفته شود و همچنین بیشترین اهمیت بر اساس تحلیل حساسیت شبکه، مربوط به توسعه زیرساخت و کمترین مربوط به تأمین محتوا میباشد.
[1] خدیور، آمنه و عبدیان، صبا، "مدلسازی بلوغ فناوری اطلاعات سبز با رویکرد پویاییشناسی سیستم"، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، شماره 2(8)، صفحه 91- 74، 1397.
[2] S. Dutta, “The Network Readiness Index (stepping into the New Digital Era”, The Portulans Institute, 2022.
[3] CISCO, “Global Digital Readiness Index”, Cisco Press, 2021.
[4] مرکز برنامهریزی و نظارت راهبردی فناوری اطلاعات، "گزارش تحلیلی وضعیت شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات"، سازمان فناوری اطلاعات ایران، 1400.
[5] زارع، ایمان و غلامی جمکرانی، رضا، "تئوری ساخت یابی آنتونی گیدنز و نقش آن در تعیین مدل پاسخگویی سازمانی در نظام حسابداری"، فصلنامه علمی پژوهی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره 30(8)، صفحه 58- 41، 1398.
[6] الوانی، سید مهدی و شلویری، میثاق، "اجرای خطمشی عمومی: دیدگاههای نظری و راهکارهای عملی"، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1395.
[7] توده رنجبر، محسن، "جامعهشناسی پیتر مایکل بلاو"، سیزدهمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، 1397.
[8] سیدنقوی، میرعلی، "رویکرد تکنولوژیک منابع انسانی: الگویی برای مدیریت واحدهای صنعتی"، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت صنعتی، شماره 19(8)، صفحه 71- 53، 1389.
[9] بزرگی نژاد، خدیجه و زارعی، رضا، " مطالعه تطبیقی مدلهای فرهنگسازمانی دنیسون و کوئین و کامرون"، فصلنامه پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی، شماره 10 (36)، صفحه 214- 197، 1398.
[10] United Nations Development Programme, Sustainable Development Goals. Available from . https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/global-digi-cooperation-and-sdgs-en.pdf
[11] اسدی فرد، رؤیا، فانی، علیاصغر، آذر، عادل و الوانی، سید مهدی، "مدل تجزیهوتحلیل خطمشی عمومی در ایران"، نشریه مدیریت دولتی (دانش مدیریت)، شماره 2(8)، صفحه 53- 26، 1395.
[12] امیرمحمدی، ایرج، منظری توکلی، علیرضا، سلاجقه، سنجر و فاتحی راد، نوید، "طراحی مدل اجرای خطمشیهای فرهنگی"، فصلنامه تحقیقات و نظریههای نوین مدیریت دولتی، شماره 1(2)، صفحه 101- 83، 1401.
[13] نرگسیان، عباس، پیران نژاد، علی، حاجی ملامیرزایی، حامد و قربیان، عباس، "ارائه مدل اجرای خطمشیهای فضای مجازی در ایران"، فصلنامه علمی پژوهشی امنیت ملی، شماره 39 (11)، صفحه 198- 161، 1400.
[14] اباذری، زمانه، مزیدی شرف آبادی، علی محمد و هاشمی، شهناز، "ارائه مدل خطمشی گذاری مدیریت شبکههای اجتماعی با تأکید بر فرهنگ شهروندی"، نشریه خط مشي گذاري عمومي در مديريت، شماره 12 (42)، صفحه 143- 133، 1400.
[15] عباسی، طيبه، قلي پور، رحمت اله و مهدی، هادی، "شناسايي عوامل تسهیلکننده شواهد محور کردن فرايند خطمشی گذاري در حوزه علوم، تحقيقات و فناوري"، نشریه مطالعات راهبردي سياستگذاري عمومي، شماره 8 (26)، صفحه 84- 65، 1398.
[16] بوستان زر، جمال، رحمان سرشت، حسین، شریفزاده، فتاح و تقوی فرد، محمدتقی، "مدل دینامیکی ارزیابی خطمشیهای عمومی (موردمطالعه: برنامههای توسعه)"، فصلنامه راهبرد اقتصادی، شماره 25(7)، صفحه 43- 5، 1398.
[17] آلعمران، رؤیا و آلعمران، سید علی، "تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی کشورهای عضو گروه D8"، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، شماره 4(33)، صفحه 1576- 1559، 1397.
[18] کریم زادگان، سعیده و سلاطین، پروانه، "تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اقتصاد سلامت"، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، شماره 1(11)، صفحه 146- 129، 1396.
[19] خیرگو، منصور و فامیل زارع، سحر، "بررسی عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران"، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 33(1)، صفحه 246- 233، 1395.
[20] مهرگان، نادر، سحابی، بهرام و محمدامینی، مریم، "تأثیر شاخص توسعه فاوا بر فساد اداری در کشورهای با درآمد متوسط"، فصلنامه نظریههای کاربردی اقتصاد، شماره 2(2)، صفحه 60- 43، 1394.
[21] K. Kantamaturapoj, S. McGreevy and N. Thongplew, “Constructing Practice-Oriented Futures for Sustainable Urban Policy in Bangkok”, FUTURES, vol. 139, pp. 695-701, 2023.
[22] R. Viswanathan, and A. Telukdarie, “A Systems Dynamics Approach to SME Digitalization”, Procedia Computer Science, vol. (1)180, pp. 816- 824, 2021.
[23] M. Skarica, “Implemntation of the Strategy for Public Administration Development in Crotia (2015-2020): A Mid-Term Evaluation”, Croatia: Faculty of Law, University of Zagreb, 2020.
[24] G. Zenezini, and A. De Marco, “City Logistics Policy Evaluation with System Dynamics”, Transportation Research Procedia, vol. (1)46, pp. 253- 270, 2020.
[25] R. R. Kumar, A. Stauvermann, and A. Samitas, “The Effects of ICT on Output per Worker: A Study of the Chinese Economy”, Telecommunications Policy, vol. (2) 40, pp. 102-115, 2016.
[26] J. Kohoutek, “Three Decades of Implementation Research in Higher Education: Limitations and Prospects of Theory Development”, Higher Educ, vol. (3)67, pp. 56–79, 2015.