شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده
الموضوعات :مهران احتشامی 1 , محمدحسن چراغعلی 2 , بیتا تبریزیان 3 , مریم تیموریان سفیده خوان 4
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
4 - گروه آمار ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژی تحول دیجیتال, صنعت حمل و نقل بار جادهای, عوامل موثر , اینترنت اشیا, تحلیلگری داده,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده صورت گرفته است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت مربوطه انجام شد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع انتخاب شدند. در بخش کمی نیز نظرات 170 نفر از کارکنان این صنعت که براساس فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای گزینش شدند با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی، مرور ادبیات و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی نیز از آمار استنباطی و نرمافزارهای SPSS و smartPLS استفاده شد. در نهایت 40 شاخص در قالب 8 عامل استخراج شد و با استفاده از تحلیل عاملی، رتبهبندی شاخصها و عوامل اثرگذار انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که عوامل درونی دارای بالاترین رتبه بوده و زیرساختهای نرمافزاری، زیرساختهای سختافزاری، اقتصادی، عوامل بیرونی، قانونی، فرهنگی و ضریب نفوذ به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند. لذا پیشنهاد میشود سازمانها برنامه توانمندسازی نیروی انسانی خود را در راستای استفاده از فناوری و ابزار دیجیتال مورد نیاز لحاظ نمایند.
[1] V. B. Vukšić, L. Ivančić, and D. S. Vugec, “A preliminary literature review of digital transformation case studies”, International Journal of Computer and Information Engineering. Vol. 2, No. 9, 2018.
[2] ف. شیری، م. شامی زنجانی، م. ابویی اردکان و ف. شمس علئیی، "ملاحظات معماری سازمانی بانکها در عصر تحول دیجیتال"، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 1401.
[3] S. Chanias and T. Hess, “Understanding Digital Transformation Strategy formation: Insights from Europe's Automotive Industry”, PACIS, 296, 2016.
[4] ا.س. مرتضوی کهنگی، پ. ساکتی و ج. محرابی، "پیشبرندهها، بازدارندهها و پیامدهای كارآفرینی دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران"، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران, 57(57), 48، 1402.
[5] J. Ukko, M. Nasiri, M. Saunila and T. Rantala, “Sustainability strategy as a moderator in the relationship between digital business strategy and financial performance”, Journal of Cleaner Production, 236 (117626), 1-9, 2019.
[6] L. Li, F. Su, W. Zhang and J. Y. Mao, “Digital transformation by SME entrepreneurs: A capability perspective”, Information Systems Journal, 28(6), 1129- 1157, 2018.
[7] C. Matt, T. Hess and A. Benlian, “Digital transformation strategies”, Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339-343, 2015.
[8] D. Miorandi, S. Sicari, F. DePellegrini and I. Chlamtac, “Internet of things: Vision, applications and research challenges”, Ad Hoc Networks, 10(7): 1497-1516, 2012.
[9] S. Naskar, P. Basu and A. Sen, “A Literature Review of the Emerging Field of IoT Using RFID and Its Applications in Supply Chain Management”, 2020.
[10] M. Chui, M. Loffler and R. Roberts, “The internet of things”, McKinsey Quarterly 2, 1–9, 2010.
[11] ع. تکهای و م. بندلیزاده، "بررسی رابطه بین سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و عملکرد سازمانهای عمومی (مورد مطالعه: شهرداری استان سمنان)"، تحقیقات جدید در علوم انسانی ، دوره سوم - شماره 17، صفحه 27 -48 ، 1395.
[12] S. Acharya, “Data Analytics Using R”, McGraw-Hill Education, 2018.
[13] R. Srinivasan and M. Swink, “An investigation of visibility and flexibility as complements to supply chain analytics: An organizational information processing theory perspective”, Production and Operations Management, 27(10), 1849-1867, 2018.
[14] J. Jin, L. Ma and X. Ye, “Digital transformation strategies for existed firms: from the perspectives of data ownership and key value propositions”, Asian Journal of Technology Innovation, 28(1), 77-93, 2020.
[15] آ. گراوندی و ح. جلیلیان، "تحلیل طرح تحول دیجیتال و پیادهسازی معماری پلتفرمی کسبوکار در اداره کل پست استان کرمانشاه"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه، 1400.
[16] ا. کاویانیزاده، م. فتحیان بروجنی و سبحانیفرد، "ارائه مدل تحقق تحول دیجیتال در بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط خدمات محور: مطالعه موردی بنگاههای ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی ایران"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران، 1399.
[17] م. حسابی، ح.ا. سالارزهی و ع. آبتین، "شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر تحول دیجیتال در سازمان منطقه آزاد چابهار"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، 1399.
[18] ]18[ م. نوری، م.ع. شاه حسینی، م. شامی زنجانی و ب. عابدین، "طراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمانهای ایرانی"، مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، 23، 211 – 242، 1398.
[19] A. G. Nekrasov and A. S. Sinitsyna, “Digital transformation infrastructure and transportation logistics systems”, In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 832(1). IOP Publishing, 2020.
[20] A. Correani, A. De Massis, F. Frattini, A.M. Petruzzelli and A. Natalicchio, “Implementing a digital strategy: Learning from the experience of three digital transformation projects”, California Management Review, 62(4), 37-56, 2020.
[21] S. Tyagi, M. Joshi, N. Ansari and V. K. Singh, “Impact of IoT to accomplish a vision of digital transformation of cities”, In Handbook of IoT and big data, 309-328. CRC Press, 2019.
[22] ا.ع. فرهمند، ع. پورابراهیمی، م. شریفی و ر. رادفر، "تبیین روابط بین ابعاد و شاخصهای مدل پذیرش فناوریهای اینترنت اشیاء در کسبوکار هوشمند"، مدیریت کسبوکار، 48، صفحه 233 – 253، 1399.
[23] ز. سعادتی و ب. مهرشاد، "اینترنت اشیاء و برنامههای کاربردی کلاندادهها در شهرهای هوشمند پایدار"، سیاست نامه علم و فناوری، 20، 17 – 32، 1396.
[24] I. lin, A. Borremans and S. Bakhaev, “The IoT and Big Data in the Logistics Development. Crude Oil Transportation in the Arctic Zone Case Study. In Internet of Things, Smart Spaces, and Next Generation Networks and Systems, 148-154. Springer, Cham, 2020.