جلوههای پست مدرنیسم در رمان «دل فولاد» نوشتهی منیرو روانیپور
الموضوعات :حسن غلامی 1 , بهروز رومیانی 2 , مصطفی سالاری 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
الکلمات المفتاحية: ادبيات داستانى, ادبيات پست¬مدرن, , منیرو روانی¬پور, دل فولاد.,
ملخص المقالة :
پست مدرنیسم اصطلاحی است که از اروپا به ایران وارد شده و با وجود شناخته و پذیرفته شدن، به علت عدم آشنایی کامل با خاستگاه¬ها، اصول و مؤلفه¬های این نوع ادبی، هنوز نسبت به حضور آن در ادبیات داستانی ایران تردید وجود دارد. این¬که چه خصایص و مؤلفه¬هایی را می¬توان به¬عنوان مبنای این نوع ادبی قرار داد، مهم¬ترین موضوع در این نوع است. بر همین اساس این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی در نظر دارد که با تحلیل رمان «دل فولاد» منیرو روانی¬پور، نویسنده¬ی دوره¬ی معاصر ایران که به سبک پست مدرنیسم نگاشته شده، به معرفی و شناخت نسبی این مؤلفه¬ها بپردازد و در نهایت به این نتیجه رسیده است که مؤلفه¬هایی همچون بى¬نظمى زمانى در روايت رويدادها، عدم قطعيت، تناقض، جابه¬جايى، عدم انسجام، فقدان قاعده، زياده¬روى در استفاده از صنايع ادبى، دور باطل، پارانويا، اختلالات زبانى و بالاخره استفاده¬ی افراطى از شيوه¬ی جريان سيال ذهن در این رمان وجود دارد و سبک نوشتاری روانی¬پور متأثر از مكتب ادبى پست-مدرن بوده و بسيارى از مؤلفه¬هاى ادبيات پست¬مدرن در رمان وى قابل مشاهده است.
احمدی، بابک.(1382). ساختار و تأویل متن، تهران، مرکز.
انوشه، حسن.(1381). فرهنگ ادب فارسی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بابازاده، بهنام؛ خجسته¬پور، آدینه.(1392). ابهام زدایی از نقد نوپای تاریخ گرایی نو در ایران، فصلنامه نقد ادبی، ش22، ص27-28
بوشعیر الرشید.(1997). الشعرالعربی فی منطقه الخلیج، عوامل تطوره و اتجاهاته و قضایاه، الطبعه الأولی، بیروت، دارالفکر.
پاینده،حسین.(1385). مدرن و پست مدرن و فیلم؛ نگاهی به ساختار و صناعت فیلم میکس، تهران، هرمس.
پارسی¬نژاد،کامران.(1387). نقد ادبیات منطبق با حقیقت، تهران، نشر خانه کتاب.
تدینی، منصوره.(1388). پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران، تهران، علم.
خریسان باسم علی.(2006). مابعدالحداثه دراسه فی¬المشروع الثقافی العربی، دمشق، دارالفکر.
داد، سیما.(1383). فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران، مروارید.
سلدن، رامان و پیترویدسون.(1377). راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه¬ی عباس مخبر، تهران، طرح نو.
شمیسا،سیروس.(1385). نقد ادبی،تهران، میترا.
روانی¬پور، منیرو.(1379). دل فولاد، تهران، قصه.
فتوحی، محمد.(1385). ارزش ادبی ابهام از دو معنایی تا چند لایگی معنا، نشریه زبان و ادبیات فارسی، دوره 62، ش8، ص17-36.
فرمهینی،محسن.(1383). پست مدرنیسم و تعلیم و تربین، تهران، آبیژ.
کریمی، فرزاد (1397)، «نقدی بر کتاب داستان کوتاه در ایران(داستانهای پسامدرن) نوشته حسین پاینده»، دوفصلنامه روایت شناسی، سال 1، شماره 3، بهار و تابستان، 91-114.
مک کافری، لری.(1381). ادبیات داستانی پسامدرن، در ادبیات پسا مدرن، تدوین و ترجمه¬ی پیام یزدانجو، تهران، مرکز.
مک هیل، برایان.(1383). گذار از مدرنیسم به پسا مدرنیسم، در مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، گردآورنده و مترجم حسین پاینده، تهران، روزنگار.
میرصادقی، جمال و میرصادقی، میمنت.(1388). واژه¬نامه هنر داستان¬نویسی، تهران، مهناز.
مهاجر، مهران و نبوی، محمد.(1384). دانش¬نامه نظریه¬های ادبی معاصر، تهران، آگه.
وارد،گلن.(1384). پست مدرنیسم، ترجمه¬ی علی مرشدی¬زاد، تهران، اساطیر.
وو، پتریشیا.(1389). فراداستان، ترجمه¬ی وقفی-پور، تهران، چشمه.
هاجری، حسین.(1384). انعکاس اندیشه¬های پست مدرن در ادبیات داستانی معاصر ایران، مجموعه مقالات ما و پست مدرنیسم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
Lodge, David & Nigel Wood.(2000). Modern criticism and Theory: A reader 2 ed. Longman: Iser wolfgan. The Reading process: a phenomenological approach