نگاهی نو به سیمای معلم و شاگرد در نظام های یاددهی-یادگیری نوآورانه ترکیبی با تاکید بر دوره پساکرونا
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پساکرونا, معلم, شاگرد, یادگیری ترکیبی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف نگاهی نو به سیمای معلم و شاگرد در نظام های یاددهی- یادگیری نوآورانه ترکیبی با تاکید بر دوره پساکرونا انجام پذیرفت. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، به لحاظ روش جمع آوری داده ها توصیفی و از نظر ماهیت داده ها کیفی می باشد. روش گردآوری داده ها بررسی مطالعات اسنادی با ابزار جستجوی الکترونیکی و فیش برداری از آنان می باشد و روش پژوهش فراتحلیل منطبق با الگوی راثوشل است. جامعه آماری شامل کلیه پژوهش های داخلی و خارجی در حوزه ویژگی های معلم و شاگرد در یادگیری ترکیبی است که از سایت های داخلی شامل ایرانداک، مگیران، اس.آی.دی، نورمگز، انسانی دات.آی.آر و سایت های خارجی شامل گوگلاسکالر، اسکوپوس، ساینس دایرکت، نمایه شده بودند. نمونه آماری شامل 18 مقاله خارجی به زبان انگلیسی و 13 مقاله داخلی، در مجموع 31 پژوهش داخلی و خارجی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، پس از آن، محتوای هریک از مقالات با نرم افزار مکس کیودا نسخه 2020، مورد بررسی قرار گرفت و مطالب مهم هر سند، از جمله عنوان، کلمات کلیدی و نکات مهم هر مقاله کدگذاری شد و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش درخصوص ویژگی های معلم در دوران پساکرونا، حاکی از آن بود که معلم علاوه بر داشتن سواد علمی، بایستی تعامل مناسب و خلاقیت بیشتری نسبت به کلاسهای حضوری داشته باشد، همچنین درخصوص ویژگی های شاگرد در دوران پساکرونا نیز نتایج حاکی از آن بود که شاگرد باید مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشد و در امر یادگیری خود، فعال تر باشد
Allen, I. E., & Seaman, J. (2010). Class Differences: Online Education in the United States. Sloan Consortium. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED529952.pdf. Accessed 25 Oct 2018.
Anthony, B., Kamaludin, A., Romli, A., Raffei, A. F. M., Abdullah, A., Ming, G. L., ... & Baba, S (2019). Exploring the role of blended learning for teaching and learning effectiveness in institutions of higher learning: An empirical investigation. Education and Information Technologies, 24 (6). Pp 3433-3466.
Beatty, B. (2010). Hybrid courses with flexible participation: The hyflex design. Retrieved from https://www.igi-global.com/chapter/hybrid-courses-with-flexible-participation/92972
Berlin, R., & Cohen, J. (2018). Understanding instructional quality through a relational lens. ZDM, 50(3), 367–379. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0940-6
Bersin. J( 2004) The Blended Learning Book: Best Practices, Proven Methodologies and Lessons Learned. San Francisco, California. Pfeiffer.
Bizami, N.A., Tasir, Z. & Kew, S.N. Innovative pedagogical principles and technological tools capabilities for immersive blended learning: a systematic literature review. Educ Inf Technol (2022). https://doi.org/10.1007/s10639-022-11243-w
Blikstad-Balas, M. (2017). Key challenges of using video when investigating social practices in education: Contextualization, magnification, and representation. International Journal of Research & Method in Education, 40(5), 511–523. https://doi.org/10.1080/1743727X.2016.1181162
Bostic, J., Lesseig, K., Sherman, M., & Boston, M. (2019). Classroom observation and mathematics education research. Journal of Mathematics Teacher Education, 24(6). https://doi.org/10.1007/s10857-019-09445-0
Caruso, M., Gadd Colombi, A., & Tebbit, S. (2017). Teaching how to Listen. Blended Learning for the Development and Assessment of Listening Skills in a Second Language. Journal of University Teaching & Learning Practice, 14(1). https://doi.org/10.53761/1.14.1.7
Chan, K. T. (2021). Embedding Formative Assessment in Blended Learning Environment: The Case of Secondary Chinese Language Teaching in Singapore. Education Sciences, 11(7), 360. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/educsci11070360
Charalambous, C., & Praetorius, A.-K. (2018). Studying mathematics instruction through different lenses: Setting the ground for understanding quality more comprehensively. ZDM Mathematics Education, 50, 355–366.
Colreavy-Donelly, S., Ryan, A., O’Connor, S., Caraffini, F., Kuhn, S., & Hasshu, S. (2022). A Proposed VR Platform for Supporting Blended Learning Post COVID-19. Education Sciences, 12(7), 435. https://doi.org/10.3390/educsci12070435
Cummings, C., Mason, D., Shelton, K., & Baur, K. (2017). Active Learning Strategies for Online and Blended Learning Environments. In I. Management Association (Ed.), Flipped Instruction: Breakthroughs in Research and Practice (pp. 88-114). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-1803-7.ch006 Driscoll, M (2002). Blended Learning: Let's get beyond the hype (By-lined article by M. Driscoll), e-learning Magazine.http://www.elearningmag.com/elearning/article/articleDetail.jsp?id=11755
Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. Internet and Higher Education, 7, 95–105. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.02.001.
Gayevska, O. ., & Kravtsov, H. . (2022). Approaches on the augmented reality application in Japanese language learning for future language teachers. Educational Technology Quarterly, 2022(2), 105–114. https://doi.org/10.55056/etq.7
Graham, C. R. (2006). Blended learning systems: Definition, current trends and future directions. In C. J. Bonk & C. R. Graham (Eds.), The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs (pp. 3–21). San Francisco: Pfeiffer.
Grundgeiger, T., Ertle, F., Diethei, D. (2022) et al. Improving procedural skills acquisition of students during medical device training: experiments on e-Learning vs. e-Learning with hands-on. Adv in Health Sci Educ (2022). https://doi.org/10.1007/s10459-022-10148-0
Hart, C.(2012) Factors associate sociated with student persistence in an online program off study: A review of the literature. Journal of Interactive Online Learning, 11(1),19-42.
Hrastinski, S (2019). What Do We Mean by Blended Learning?. TechTrends 63, 564–569. https://doi.org/10.1007/s11528-019-00375-5
Laili, S. R., Supriyatno, T., & Gafur, A. (2022). Development of Islamic Religious Education Teacher Competency and Character Through Blended Learning. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 864-875. https://doi.org/10.31538/nzh.v5i2.2359
Liu, H., Zhu, J., Duan (2022) Y. et al. Development and students’ evaluation of a blended online and offline pedagogy for physical education theory curriculum in China during the COVID-19 pandemic. Education Tech Research Dev 70, 2235–2254 (2022).
Mustafa bin Izahar, M., Zubeidah Zachariah, T., Nair d/o Subagaran, A., & d/o Elangkeswaran, D. (2022). The Learners’ Characteristics towards Achieving Learning Performance in Blended Learning. KnE Social Sciences, 7(7), 185–199. https://doi.org/10.18502/kss.v7i7.10662
Nortvig, A. M., Petersen, A. K., & Balle, S. H (2018). A Literature Review of the Factors Influencing E-Learning and Blended Learning in Relation to Learning Outcome, Student Satisfaction and Engagement. Electronic Journal of E-learning, 16 (1), pp 46-55.
Soulimane, G., Kouninef, B., Senouci, M., & Djelti, M. (2018). QR Codes and Mobile Technology Used in the Blended Learning Approach. In I. Management Association (Ed.), Online Course Management: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1035-1048). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-5472-1.ch052
Zizka, L. and Probst, G. (2023), "Learning during (or despite) COVID-19: business students’ perceptions of online learning", Quality Assurance in Education, Vol. 31 No. 1, pp. 60-73. https://doi.org/10.1108/QAE-12-2021-0188
دهقانی مرضیه، رضایی فاطمه، میرزایی، حدیث (1401). ارزشیابی عملکرد نومعلمان دوره ابتدایی در بستر یادگیری ترکیبی (حضوری و مجازی). نشریه پژوهشهای تربیتی، موسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و اجتماعی، شماره ۱۰ (۴۴) ، صص ۹۶-۱۱۰
رجبی، حسنعلی، زندی، بهمن، اکرادی، احسان، شاکری، محسن (1396). مطالعه اثر آموزش و تدریس به صورت ترکیبی بر یادگیری دانش آموزان؛ مطالعه موردی رشته های فنی و حرفه ای، فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی، سال پنجم، شماره دوم، صص 69-96.
رستمی نژاد محمدعلی، محمدی محمدرضا (1399). تاثیر رویکرد چند رسانه ای پروژه محور بر یادگیری هنرجویان رشته کامپیوتر، نشریه فناوری آموزش، دوره 14، شماره:4 (پیاپی 56)، صص :791-799
سایت خدمات فناوری دیترویت میشیگان: اتصال ماکرو، به آدرس https://www.macroconnect.net/wp-content/uploads/2018/03/MC_Infographic_Vertical_FINAL.pdf
سایت سازمان بهداشت جهانی به آدرس https://www.who.int/news/item/05-05-2023-statement-on-the-fifteenth-meeting-of-the-international-health-regulations-(2005)-emergency-committee-regarding-the-coronavirus-disease-(covid-19)-pandemic
سراجی، فرهاد (1395). بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه کیفیت بخشی به نظام آموزش ترکیبی، طرح پژوهشی، پژوهشکده آموزش باز و از راه دور دانشگاه پیام نور. چاپ نشده
سعیدی پور، بهمن، دلیربوستان سرایی، سمانه (1399). کاربرد آموزش سیار در یادگیری ترکیبی محیط زیست از منظر اعضای هیئت علمی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم دریایی چابهار، نشریه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، سال هشتم، شماره 3، صص 83-96
صادقی تبار، پروین، شریعتمداری، مهدی (1399). شناسایی ابعاد و مولفه های آموزش مداوم جامعه پزشکی مبتنی بر یادگیری ترکیبی با رویکرد توسعه پایدار، فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، سال نهم، شماره دوم، صص 63-82.
گرکانی، نرگس، دهقانی، مرضیه (1400). شناسایی ابعاد و مؤلفه های تدریس اثربخش در آموزش مجازی اضطراری از نگاه معلمان دوره ابتدایی در دوره پاندمی کووید- 19، نشریه پژوهش های آموزش و یادگیری، دوره 18، شماره 2، پیاپی 34، پاییز و زمستان، صص 157-180
عباسی کسانی، حامد، شمس مورکانی، غلامرضا (1397). سنتزپژوهی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیکی: ارائه یک الگو، فناوری آموزش، شماره 13، دوره 1، صص 25-39
عباسی کسانی، حامد، مهری، داریوش، محجوب، حسن، عبداللهی، رئوف (1400)، عوامل مؤثر بر بهکارگیری یادگیری ترکیبی در آموزش عالی، فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، سال نهم- شماره 23 23 )پیاپی ). صص 127-157.
عزیزی علویجه، افسانه، ضرابیان، فروزان (1397). مطالعة تأثیر دو روش یاددهی - یادگیری ترکیبی )سنتی و تلفن همراه( و (سنتی و وبلاگ و تالار گفتگو) بر انگیزة پیشرفت دانش آموزان پایه نهم، پژوهش در برنامه ریزی درسي، سال پانزده ، دوره دوم، شماره 31، پیاپی 58، صص 39-49.
فرجی، زاهد، امیری، عارف (1401). آموزش ترکیبی؛ برداشتها و باورهای معلمان تاریخ، پژوهش در آموزش تاریخ، دوره 3، شماره 3، صص 1-27.
محمدي، مهدی، مرزوقی، رحمت الله، سلیمی، قاسم، منصوری، سیروس (1396). تأثير آموزش تركيبي بر موفقيت و رضايت فراگيران نظام آموزش فني و حرفه اي، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره نهم، شماره اول، بهار و تابستان 1396، پیاپی 72 (2)، صص 91-108
مشکات، زهرا، نیرو، محمد (1401). یادگیری ترکیبی در دوران پساکرونا، رشد مدیریت مدرسه، دوره 21، شماره 2، صص 42-45
میرمقتدایی زهره سادات، احمدی سلیمان (1398). اثربخشی یادگیری ترکیبی حوزه آموزش پزشکی: تبیین ابعاد و مولفه ها بر اساس تجارب ذینفعان. عنوان نشریه. ۱۳۹۸; ۱۲ (۳۳) :۲۶-۳۳
نصرتی هشی، کمال، القاسی، نیما، احمدی، حسن (1401). ویژگی ها و استلزامات در تربیت معلم الهام بخش و راهمکارها جهت غلبه بر چالش های موجود (واکاوی تجربه زیسته معلمان و متخصصان)، نشریه پژوهش های آموزش و یادگیری، دوره 19، شماره 2، پیاپی 36، پاییز و زمستان، صص 29-46
واحدی، مهدی (1400). ده گام تا معلم تلفیقی، رشد فناوری آموزشی، دوره 1، شماره 6، صص 54-63.