بررسی تأثیر عوامل درونی دانشگاه بر رابطه با صنعت
الموضوعات :
1 - دانشگاه سمنان
2 -
الکلمات المفتاحية: دانشگاه, فرابازار, بازار دانش و فناوری, کارآفرینی,
ملخص المقالة :
برای یافتن راهی برای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت، ضروری است رابطه میان عوامل درونی دانشگاه بر انواع راههای ارتباطی میان این دونهاد مورد بررسی قرار گرفته و عوامل کلیدی مؤثر در کانون توجه سیاستگذاران بخش آموزش عالی قرار گیرد. در این تحقیق، دستهبندی و شناخت تأثیرهر یک از عوامل اصلی درونی بر ارتباط باصنایع، از میان گستره وسیع عوامل داخلی دانشگاه، مورد توجه قرار گرفته است .دادههای تحقیق حاضر به وسیله پرسشنامه با همکاری 388 دانشجوی تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی از 64 دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی در سراسر کشور، به همراه اطلاعات پژوهشی دانشگاهها در گزارشهای سالانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمع آوری شده است. در این تحقیق مدل اولیه ارتباطی دانشگاه پس از جمع آوری دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول بررسی شده و پس از تائید مدل مفروض، با استفاده از روش رگرسیون، ارتباط میان عوامل داخلی دانشگاه بر فرابازار، بازار دانش و فناوری و کارآفرینی تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد منابع انسانی و زیرساخت دانشگاه بر کارآفرینی و بازار فناوری اثر مثبت دارد. همچنین فناوری و زیرساخت دانشگاه نیز بر فرابازار تأثیر گذار است. در پایان نیز مدل جدیدی برای بررسی تأثیر عوامل داخلی دانشگاه بر ارتباط با صنایع ارائه شده است.