ادراک و کنشگری سیاسی؛ مطالعه ادراک کنشگران ستادهای انتخاباتی از فرآیند انتخابات (مطالعه موردی: انتخابات ریاست¬جمهوری سال 1400 شهر گرگان)
الموضوعات :محمد بابایی 1 , عبدالرضا حبیبی زیده سرایی 2 , علی اصغر قاسمی 3
1 - استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، ایران
3 - استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، ایران
الکلمات المفتاحية: ادراک, کنشگری, ستادهای انتخاباتی, انتخابات ریاست جمهوری1400 ایران. ,
ملخص المقالة :
هدف مقاله شناخت ادراک کنشگران ستادهای انتخابات ریاست جمهوری از فرآیند انتخابات و اجزاء آن است. این کنشگران که بر اساس انگیزهها و علل مختلف در ستادهای انتخاباتی مشارکت میکنند، تاکنون به طور مشخص موضوع مطالعه قرار نگرفتهاند. پرسش اصلی مطالعه این است که کنشگران ستادی چه درکی از انتخابات و اجزاء آن دارند؟ روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، گراندد تئوری است. دادهها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شدند و سپس در فرایندی سه مرحلهای کذگذاری و در پایان نیز حسب الگوی برگرفته از داده ها، تجزیه و تحلیل شدند و مقوله های اصلی و نیز کلان بدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد مفهوم هسته ای که میتواند فهم مناسبی از ادراک کنشگران ستادی را از انتخابات تبیین کند «ادراک دوگانه» است. یعنی کنشگری این افراد متأثر از ادراکی یکسویه و یکدست از انتخابات نیست. لذا نمی توان کنشگری آنها را به سادگی فهم نمود. مفهم «ادراک دوگانه» نخستین بار در اینجا مطرح میشود و وجه نوآورانه مقاله است.
- آشوری،داریوش.(1373).دانشنامه سیاسی(ویرایش دوم).تهران:مروارید.
- استربرگ، و جی کریستین(1384).روشهای تحقیق کیفی در علوم اجتماعی، ترجمه احمد احمدپور و علی شماعی. یزد:دانشگاه یزد.
- امامجمعه زاده،سیدجواد، و کرمی راد،جواد.(1390).تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار انتخاباتی با نگاهی به ایران.نشریه پژوهشهای سیاسی.3. 36-9.
- اسلامی،سعید، و صائبی،غلامرضا.(1394).بررسی رفتار انتخاباتی زنان در ایران( مطالعه موردی: رفتار انتخاباتی زنان شهر رشت در انتخابات ریاست جمهوری ایران دوره دهم و یازدهم.نشریه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. 3.ص ص 477-500.
- بشیریه،حسین.(1382).آموزش دانش سیاسی: مبانی علم سیاست نظری و تأسیسی. تهران: مؤسسه نگاه معاصر.
- بیات،بهرام، عشایری،طاها، نامیان،فاطمه، شریفی،احسان، و غفوری ارمکی، مهدی.(1395).فراتحلیل کنش سیاسی-اجتماعی انتخاباتی مردم ایران. نشریه مطالعات انتخابات. 12 و 13.ص ص 66-31.
- تریسی،سارا جی. روشهای تحقیق کیفی،ترجمه حسین خنیفر و طاهره منیری شریف.(1394).تهران:مؤسسه کتاب مهربان نشر.
- توسلی،غلامعباس.(1376).نظریههای جامعه شناختی.تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
- توسلی،غلامعباس.(1382).مشارکت اجتماعی در شرایط جامعه آنومیک رابطه آسیبها و انحرافات اجتماعی با مشارکت اجتماعی.تهران:دانشگاه تهران.
- جعفری نژاد،مسعود، بابانسب،حیدر، و ربیعی،شهریار.(1390).تحلیل رفتار انتخاباتی:مطالعه موردی دهمین دوره ریاست جمهوری حوزه انتخابیه هریس.نشریه تحقیقات سیاسی و بین المللی. 34. ص ص 159-206.
- جعفری نیا،غلامرضا.(1391).بررسی عوامل اقتصادی-اجتماعی مؤثر بر میزان مشارکت سیاسی شهروندان شهر خورموج.نشریه پژوهشنامه علوم سیاسی. 26.ص ص 87-122.
- حیدری،مردان، دلاوری،ابوالفضل، و ترکمان،فرح.(1396).تحلیل الگوهای کنش فعالان حزبی در ایران(مورد مطالعه احزاب دهه 60 تا 90).نشریه تغییرات اجتماعی-فرهنگی. 55.ص ص 106-87.
- خنیفر،حسین، و مسلمی،ناهید.(1395).اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی.تهران:نگاه دانش.
- دارابی،علی.(1388).رفتار انتخاباتی در ایران:الگوها و نظریهها.تهران:سروش.
- دلاپورتا،دوناتلا، و ماریو دیانی (1386). مقدمهای بر جنبشهای اجتماعی. ترجمه محمدتقی دلفروز.تهران:کویر.
- رضوانی،محسن.(1386).تحلیل رفتار انتخاباتی(مورد شناسی انتخابات نهم ریاست جمهوری).نشریه معرفت. 123.ص ص 166-149.
- ریتزر،جورج.نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر،ترجمه محسن ثلاثی.(1374).تهران:انتشارت علمی.
- سریعالقلم،محمود.(1394).روش تحقیق در علوم سیاسی و روابط بینالملل.تهران:فرزان روز.
- شهرامنیا،امیرمسعود، میلانی،جمیل، وکرمیراد،جواد.(1395).عوامل مؤثر بر رفتارانتخابات دهم ریاست جمهوری:مطالعه موردی بخش جلگه اصفهان.نشریه پژوهشهای راهبردی سیاست.19.ص ص 75-102.
- صادقی جقه،سعید.(1394).بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در رفتار انتخاباتی ایرانیان.نشریه مطالعات راهبردی.69.ص ص 8
- عبدالمطلب،عبداله(1388).سیری در نظریههای رفتار رأی دهی.نشریه رهیافت انقلاب اسلامی.8.ص ص 87-104.
- فروند،ژولین(1383) جامعه شناسی ماکس وبر،ترجمه عبدالحسین نیکگهر.تهران:توتیا.
- فراستخواه،مقصود(1395).روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه برپایه.تهران:آگاه.
- کلانتری،صمد(1380).تحلیل رفتار انتخاباتی مردم ایران در هفتمین و هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری.نشریه اطلاعات سیاسی-اقتصادی.167 و 168.ص ص 166-171.
- کوربین،جولیت، و اشتراوس،آنسلم.اصول تحقیق کیفی شیوهها و رویههای توسعه گرانددتئوری، ترجمه ناهید دهقان نیری، علی فخر موحدی، مریم اسماعیلی، تابنده صادقی و زهرا طیبی.(1391).تهران:اندیشه رفیع.
- کریمی مله،علی، و ذوالفقاری،وحید.(1398).درآمدی بر جامعهشناسی سیاسی رفتار رأیدهی.تهران:نگاه معاصر.
- گیدنز،آنتونی.جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری.(1376).تهران:نشر نی.
- محمدیان،محمود، و یوسفی،رسول.(1393).تبیین انگیزههای پنهان در رفتار رأیدهی مردم.نشریه آفاق امنیت. 24، ص ص179-196.
- محمدی اصل،عباس.(1384).ابعاد رفتارشناسی سیاسی.نشریه گزارش.172و173. ص ص 34-36.
- محمدی اصل،عباس.(1384).انتخابات در کشاکش اجتماع و جامعه.نشریه گزارش.165. ص ص 35-27.
- منوچهری،عباس، تاجیک،محمدرضا، حسینیبهشتی،سیدعلیرضا، کوثری،مسعود، حقیقت،صادق، و نجات حسینی،محمود.(1387).رهیافت و روش در علوم سیاسی.تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
- محمداوغلی،رضا(1395).بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی بر کنشگری سیاسی دانشجویان دانشگاه اصفهان.فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی-فرهنگی.4.ص ص 145-168.
- یوسفی رامندی،رسول، و سیاری،سروش(1400).طراحی مدل مدیریت کمپین انتخاباتی با رویکرد بازاریابی سیاسی.نشریه دانش سیاسی. 34.ص ص 625-658.
- A. Haan, Marco. (2004). Promising politicians, rational voters, and election outcomes. Journal of Spanish economic review. VOL.6, NO. pp 227-241.
- Albohn, D. N., & Adams, R. B., Jr (2016). Social vision: At the intersection of vision and person perception. In J. R. Absher & J. Cloutier (Eds.). Neuroimaging personality, social cognition, and character.pp. 159–186.
- Bruner, J. S. (1957). On perceptual readiness. Psychological Review, 64(2), pp123-152.
- Chau, Nancy H., L iu, Yanyan, Soundararajan, Vidhya. (2018). Political Activism as a Determinant of Clientelistic Transfers: Evidence from an Indian Public Works Program, IZA – Institute of Labor Economics, IZA DP No. 11277.
- Easton, David (1957). An Approach to the Analysis of Political Systems. World Politics. Vol. 9, No. 3 (Apr,1957), pp:383-400.
- Gibson, J. J. (1979). The Ecological Approach to Visual Perception. Houghton Mifflin.
- Goldstein, E. B. (2019). Sensation and perception (11th ed.). Cengage Learning.
- Gregory, R. L. (1970). The intelligent eye. Weidenfeld and Nicolson.
- Lee, Sangwon, Nanz, Andreas, Heiss, Raffael. (2021). Platform-dependent effects of incidental exposure to political news on political knowledge and political participation. Journal of Elsevier, Computers in Human Behavior. Vol.127,107048.pp 57-71.
- Nolas, Sevasti-Melissa, Varvantakis, Christos & Aruldoss, Vinnarasan (2017). Political activism across the life course. Contemporary Social Science. 12:1-2, 1-12, DOI: 10.1080/21582041.2017.1336566.
- Norris, Pippa (2009). Political Activism: New Challenges, New Opportunities, The Oxford Handbook of Comparative Politics. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199566020.003.0026.
- Palmer, S. E. (1999). Vision science: Photons to phenomenology. MIT University Press.
- Rittberger, Jessica Fortin, Harfst, Philipp & Dingler, Sarah C. (2017). The costs of electoral fraud: establishing the link between electoral integrity, winning an election, and satisfaction with democracy. Journal of Elections, Public Opinion and Parties. VOL. 27, NO. 3. pp 350–368.
- Rock, Irvin. (1984). Perception. Scientific American Library Series.
- Phelps, Elizabeth A; Sam Ling, and Marisa Carrasco(2006).Emotion Facilitates Perception and Potentiates the Perceptual Benefits of Attention. Psychol Sci. 2006 Apr; 17(4).pp 292–299.
- Sekuler, R., & Blake, R. (2011). Perception (5th ed.). McGraw-Hill Higher Education.
- Segall, M. H., Campbell, D. T., & Herskovits, M. J. (1966). The Influence of Culture on Visual Perception. New York. Bobbs-Merrill Company,Inc.
- Venkatesh, Raghul S. (2020), Political activism and polarization, Centrale Marseille, AMSE, Aix‐Marseille University, Marseille 13001, France. Journal of public economic theory. DOI: 10.1111 /jpet.12439.
- Yantis, Steven (1992). Multielement visual tracking: Attention and perceptual organization. Psychology. Volume. July 1992, pp 295-340.