ادراک و کنشگری سیاسی؛ مطالعه ادراک کنشگران ستادهای انتخاباتی از فرآیند انتخابات (مطالعه موردی: انتخابات ریاست¬جمهوری سال 1400 شهر گرگان)
الموضوعات : New theories, methodologies and approaches in political science
محمد بابایی
1
,
عبدالرضا حبیبی زیده سرایی
2
,
علی اصغر قاسمی
3
1 - استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، ایران
3 - استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف مقاله شناخت ادراک کنشگران ستادهای انتخابات ریاست جمهوری از فرآیند انتخابات و اجزاء آن است. این کنشگران که بر اساس انگیزهها و علل مختلف در ستادهای انتخاباتی مشارکت میکنند، تاکنون به طور مشخص موضوع مطالعه قرار نگرفتهاند. پرسش اصلی مطالعه این است که کنشگران ستادی چه درکی از انتخابات و اجزاء آن دارند؟ روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، گراندد تئوری است. دادهها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شدند و سپس در فرایندی سه مرحلهای کذگذاری و در پایان نیز حسب الگوی برگرفته از داده ها، تجزیه و تحلیل شدند و مقوله های اصلی و نیز کلان بدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد مفهوم هسته ای که میتواند فهم مناسبی از ادراک کنشگران ستادی را از انتخابات تبیین کند «ادراک دوگانه» است. یعنی کنشگری این افراد متأثر از ادراکی یکسویه و یکدست از انتخابات نیست. لذا نمی توان کنشگری آنها را به سادگی فهم نمود. مفهم «ادراک دوگانه» نخستین بار در اینجا مطرح میشود و وجه نوآورانه مقاله است.
