پيشبينی قلدری سايبری براساس صفات تاريك شخصيت، خودافشايی آنلاين و دشواری در تنظيم هيجان: نقش ميانجی عزت نفس در دانشآموزان
الموضوعات : Psychology
فاطمه تولايی
1
,
مرضيه السادات سجادی نژاد
2
1 - گروه روانشناسي و مشاوره، دانشكده علوم انساني، دانشگاه اراك، اراک، ايران
2 - گروه روانشناسي و مشاوره، دانشكده علوم انساني، دانشگاه اراك، اراک، ایران.
الکلمات المفتاحية: خودافشایی آنلاین, دشواری در تنظیم هیجان, صفات تاریک شخصیت, عزت نفس, قلدری سایبری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی قلدری سایبری براساس صفات تاریک شخصیت، خودافشایی آنلاین و دشواری در تنظیم هیجان با نقش واسطهای عزتنفس در بین نوجوانان بود. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان پسر و دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان خوانسار در سال تحصیلی 1401-1402 بودند، که 250 نفر از آنان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه تجربه قلدری- قربانی سایبری آنتونیادو و همکاران (2016) و مقیاسهای صفات تاریک شخصیت جوناسون و ویستر (2010)، خودافشایی آنلاین والکنبرگ و پیتر (2007)، دشواری درتنظیم هیجان جوربرگ و همکاران (2016) و عزتنفس روزنبرگ (1965) بود. فرضیهها با مدلیابی معادلات ساختاری آزمون شدند. نتایج نشان داد که اثر مستقیم صفات تاریک شخصیت، خودافشایی آنلاین و دشواری در تنظیم هیجان و نیز اثر مستقیم عزتنفس بر قلدری سایبری دانشآموزان معنادار بود (05/0P˂). نقش میانجی عزتنفس در رابطه بین صفات تاریک شخصیت و قلدری سایبری دانشآموزان معنا دار نبود (05/0P˃). نقش میانجی عزتنفس در رابطه بین خودافشایی آنلاین و قلدری سایبری دانشآموزان معنادار بود (05/0P˂). میتوان بیان داشت خودافشایی آنلاین و دشواری در تنظیم هیجان با میانجیگری عزتنفس قادر هستنند که تجربه قلدری سایبری دانشآموزان را پیشبینی کنند. بنابراین میتوان با آموزشهایی در زمینه خودافشایی آنلاین، مهارتهای تنظیم هیجان و تقویت عزتنفس آنان را در برابر آسیبهای قلدری سایبری ایمنتر ساخت.
