اعتباریابی ارائه الگوی تجاریسازی دانش با تأکید بر نقش پارکهای علم و فناوری در ارتباط با تعامل دانشگاه و صنعت
الموضوعات : Special
نرجس داوری
1
,
محمد حسن پرداختچی
2
,
غلامعلی احمدی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شهید رجایی تربیت، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ارائه الگوی تجاریسازی دانش با تأکید بر نقش پارکهای علم و فناوری در ارتباط با تعامل دانشگاه و صنعت است. به همین منظور با رویکرد تحقیق اکتشافی آمیخته و از روش گراند تئوری استفاده شده است. جامعه آماری شامل تعدادی از مدیران و کارشناسان شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فن آوری شهر اراک میباشد. در بخش کیفی، تعداد 12 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش اعتباربخشی به مدل (بخش کمی) با استفاده از جدول مورگان تعداد 420 نفر آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای برگزیده شدند که نهایتاً 400 پاسخنامه دخیل در تحلیل گشته اند. ابزارهای گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبههای نیمه سازمانیافته و در بخش کمی نیز از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد. روایی مدل تجاریسازی با روایی سازه مدل اندازهگیری انعکاسی و پایایی آن با آزمونهای پایایی اشتراکی تأیید شد. یافته ها نشان داد که پدید مرکزی پژوهش تجاریسازی دانش بوده است و شرایط علی مشخص شده در این پژوهش عبارتاند از: نگرش کارآفرینانه، نگاه دانشی به صنعت، فضای بکر کسبوکار، منابع غنی و سرشار. شرایط زمینهای بهدستآمده شامل جامعه، دانشگاه، صنعت، شرکتهای دانشبنیان عنوان شدهاند که نقش جامعه در تجاریسازی دانش بسیار مهم بود.
