بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب فرایند مدیریت دانش در یک سازمان پروژه محور
الموضوعات :داراب احمدوند 1 , غلامعلی طبرسا 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دانش , مدیریت دانش , پروژه , سازمان پروژه محور,
ملخص المقالة :
بهره مندی از دانش و اطلاعات مناسب و کارامد براي ادامه حيات سازمانهای امروزی به ضرورتی انکارناپذير تبديل شده و ميزان بهره گيري سازمانها و جوامع از سرمايه هاي انساني؛ فكري و اطلاعاتي، برتري بلندمدت آنها را تضمين کرده و منجر به افزایش خلاقیت و نوآوری، ایجاد فرصتهای جدید، و کسب مزیت رقابتی برای آنهاست. این پژوهش با هدف بررسی و تعیین شکاف مابین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در یک سازمان پروژه محور، به دنبال شناسایی راهکارهای اساسی و کارامد به منظور ارتقا و توسعه سطح مدیریت دانش سازمانی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق و شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش 103 نفر از کارکنان مرتبط با پروژه های یک شرکت مهندسین مشاور است که به روش نمونه برداری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری از روش مطالعات کتابخانه ای و برای جمع آوری داده در مورد فرضیات پژوهش از توزیع پرسشنامه بسته استفاده شده است. نتايج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضيات تحقيق نشان می دهد در جامعه آماری موردنظر بین وضعیت موجود و مطلوب فرایند مدیریت دانش شکاف وجود دارد، بیشترین شکاف مربوط به فعالیت به کارگیری دانش و کمترین شکاف مربوط به فعالیت اکتساب و خلق دانش می باشد که نشان دهنده ضعف سازمانی در عملیاتی سازی بهینه آموخته هاست و در نهایت پیشنهاداتی جهت اثربخشی بیشتر مدیریت دانش سازمانی ارائه گردیده است.
1. اکبری، مهدی و همکاران. ارائه یک سیستم پشتیبان تصمیم فازی به منظور سنجش آمادگی سازمان جهت پذیرش مدیریت دانش. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری. (1)1. 1392 . 131-99.
2. احمدی، علی اکبر و صالحی، علی. مدیریت دانش. دانشگاه پیام نور. تهران. چاپ دوم. 1391.
3. یمین فیروز، موسی. دانش و مدیریت دانش در سازمانها. فصلنامه کتاب. (4)14. 1382 . 108-97.
4. فاتحی، زمانعلی. مدیریت دانش (مفاهیم، اصول، اهداف و مدلها). اداره تحقیقات و کنترل ریسک بانک سپه. تهران. 1390 .
5. ابطحی، حسین و صلواتی، عادل. مدیریت دانش در سازمان. انتشارات پیوند نو. تهران. 1385 .
6. رحیمی قاضی، امیر و همکاران. شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی زیر ساخت به منظور استقرار نظام مدیریت دانش در سازمانهای پروژه محور. مطالعات کمی در مدیریت. (1)4. 1392 . 60-41 .
7. سرلک، محمدعلی. مدیریت دانش. دانشگاه پیام نور. تهران. 1386 .
8. نظری، غلامرضا و پویان، علی. مدیریت دانش در سازمانهای پروژه محور. مجله صنعت برق. (153)13 . 1388 . 43-38.
9. یوکاسکینن، کاژ و پیلانتو، پکا. مدیریت دانش در سازمانهای پروژه محور. ترجمه عبدالکریم پهلوانی و علی بیاتی. انتشارات ارگ. تهران. 1390 .
10. مسعودیفر، پویان. راهكارهاي عملي براي مديريت دانش در سازمانهاي پروژه محور. فصلنامه دريچه. (9)4 . 1386 . 6-1.
11. زاهدی، محمد و انتظاری، علی. فرهنگ دانایی: ابعاد، شاخصها و مقایسه چند سازمان. مطالعات مدیریت بهبود و تحول. (56)14 . 1386. 70- 45.
12.
Nonaka, I. The Knowledge-Creating Company. Harvard Business Review. 69(6). 1991. 96-104. 13. Abu-Shanab, E. and Shehabat, I. The Influence of Knowledge Management Practice on E-Government Success: A Proposed Framework Tested. Transforming
Government: People, Process and Policy. 12(3). 2018. 286-308. 14.
O'riordan, J. Knowledge Management: Lessons for Local Govenment. Institute of Public Administration: Local Govenment Research Series. No 17. 2020. 1-38. 15.
Watson, L. Appling Knowledge Management: Techniques for Building Corporate Memories. Morgan Kaufmann Publishers. Burlington. 2003. 16. Melati, C., Janissek-Muniz, R. and Curado, C. Decision-Making Quality of Public Managers: Contributions from Intelligence and Knowledge Management.
Journal of Contemporary Administration. 25(2). 2021. 1-17. 17.
Petrash, G. Managing Knowledge Assets for Value. Knowledge-Based Leadership Conference. Boston. 1996. 18.
Rastogi, N.P. Knowledge management and intellectual capital: the new virtuous reality of competitiveness. Human Systems Management. 19. 2000. 39-48. 19. Wiig, K. Knowledge Management Foundations: Thinking about Thinking – How People and Organizations Create, Represent and use Knowledge. Schema
Press. Arlington. 1993. 20. Darvishi, D. and Darvishi, H. Assessing the Effectiveness of Knowledge Management Using Analytic Network Process. International Journal of Applied
Operational Research. 9(1). 2019. 31-40. 21.
Barao, A. et al. A Knowledge Management Approach to Capture Organization Learning Network. International Journal of Information Management. 2.17. 1-6. 22.
Lindkvist, L. Governing project-base firms: promoting market-like processes within hierarchies. Journal of Management and Governance. 8. 2004. 3-25. 23.
Project Management Institute (PMI) A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide). Pennsylvania. 2000. 24. Bartsch, V., Ebers, M., and Maurer, I. Learning in project-based organizations: The role of project teams' social capital for overcoming barriers to learning.
International Journal of Project Management. 31(2). 2013. 239-251. 25.
Gasik, S., Sybena Consulting and Poland, W. A Model of Project Knowledge Management. Project Management Journal. 42(3). 2011. 23-44. 26. Project Management Association of Japan (PMAJ). A Guidebook of Project & Program Management for Enterprise Innovation (Volume I, Revision 3). Tokyo.
2005. 27.
Lindner, F. et al. Knowledge management in project environments. Journal of Knowledge Management. 13. 2009. 148-160. 28. Tserng, H.P. and Yu-Cheng, L. Developing an activity- based knowledge management system for contractors. Automation in Construction. 13(6). 2004. 781-
802.