آینده پژوهی شایستگی های استراتژیک مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی (مورد مطالعه سازمان تأمین اجتماعی)
الموضوعات :صلاح الدین سرخابی 1 , فردین باتمانی 2 , مجید محمدی 3 , عباس خدادادی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج، ایران
3 - استادیار برنامهریزی درسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج، ایران.
4 - استادیار مدیریت بازرگانی، واحد یادگار امام خمینی )ره( شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: آینده پژوهی, برنامه ریزی راهبردی, عدم قطعیت, شایستگی های استراتژیک.,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش آیندهپژوهی شایستگیهای استراتژیک مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و طرح آن از نوع اکتشافی متوالی بود. مشارکتکنندگان این پژوهش را صاحبنظران تشکیل میدادند. روش نمونهگیری انتخاب مشارکتکنندگان گلولهبرفی بود و بر مبنای اشباع نظری 15 نفر انتخاب شد. برای گرآوری دادهها از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد و برای ممیزی آن از معیارهای لینکلن و گابا (1985) که شامل اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری، برای غربالگری شاخصها از روش دلفی فازی و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار میکمک استفاده شد. با تحلیل مصاحبهها 67 شایستگی اولیه و در ادامه 36 شایستگی ثانویه شناسایی شد که با انجام غربالگری از طریق دلفی فازی 14 مورد از آنها تأیید شد. همچنین مشخص گردید از بین شایستگیهای 14گانه کلیدیترین و راهبردیترین شایستگی، شایستگیهای آگاهی موقعیتی، همتاپروری، رهبری دیجیتال، یگانگی تلاش و توحید مساعی است. در نتیجه لازم است وضعيت آنها در طراحی برنامهها و اقدامهای توسعه منابع انسانی تأمین اجتماعی با محوریت مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی سازمان در آینده بهطور ويژه لحاظ گردد و همواره اقدامات استراتژیک برای تعالی و شکوفایی آنها مدنظر قرار گیرد.
Abdoss, M., Shafizadeh, H., & Solimani, N. (2019). Designing a future-research capability model for training managers of the Social Security Organization. Future research of Iran, 5(2), 119-145. [in Persian]
Asar, M., & Saedi, A. (2020). Designing the strategic competence model of Naja managers. Law and Security Journal, 4(55), 117-146. [in Persian]
Derwik, P., Hellström, D., & Karlsson, S. (2016). Manager competences in logistics and supply chain practice. Journal of Business Research, 69(11), 4820-4825.
Drucker, P. F. (2012). Management challenges for the 21st century. Routledge.
Duveneck, A., Grund, J., de Haan, G., & Wahler, K. (2021). Futures of area-based initiatives in German education: results from a quantitative Delphi survey. European Journal of Futures Research, 9(1), 1-16.
Epps, Z. (2022). School District Leaders as Agents of Equity and Public Education Futures. Journal of Futures Studies, 27(1), 93-108.
Ferreras-Garcia, R., Sales-Zaguirre, J., & Serradell-López, E. (2021). Developing entrepreneurial competencies in higher education: a structural model approach. Education+ Training, 63(5), 720-743.
Figueiredo, P. C. N., Sousa, M. J., & Tomé, E. (2022). Integrative model of the leader competences. European Journal of Training and Development. Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
Goharifar, M., Azar, A., & Moshabki, A. (2015). Future research: providing a picture of the organization's future using the scenario planning approach (case study: Iran Statistics Center). Iranian Management Sciences, 10(38), 36-65. [in Persian]
Habibi, A., Jahantigh, F. F., & Sarafrazi, A. (2015). Fuzzy Delphi technique for forecasting and screening items. Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 5(2), 130-143.
Izadi, F., Ahmadi, A., & Charehjoo, F. (2021). Future research of the development of Kurdistan province, issues and challenges facing it. Geographical Sciences Applied Research Journal, 21(62), 261-279. [in Persian]
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. sage.
Lisnerova, R., & Urbanová, E. (2020). Managerial Competencies and Education Need of School Headmasters in the Czech Republic. International Journal of Teaching and Education, 8(1), 33-46.
Moradi idisheh, Sh., Kairandish, M., Hassan gholipor yasori, T., & Sead Javadin, S.R. (2019). The competency model of the Islamic Republic of Iran army commanders based on the idea of the Supreme Commander. Scientific quarterly of interdisciplinary studies of strategic knowledge, 9(35), 239-264. [in Persian]
Mosavi, M., & Kahaki, F. (2017). Future research in land development (a look at the use of Mic-Mac and Scenario Wizard software). Urmia: Urmia University Press. [in Persian]
Okonkwo, U., Ekpeyoung, B., Ndep, A., & Nja, G. (2020). Managerial Competencies A Survey of Healthcare Managers in A Tertiary Hospital in Calabar, South South Nigeria. Nigerian Journal of Clinical Practice, 23(7), 988-994.
Pakdaman saran, H. (2018). Future research and investigation of developments in the field of educational management. The first conference on human growth, development and health, 1-15. [in Persian]
Qader, K. S., Ismeal, B. A., Aziz, H. M., Hamza, P. A., Sorguli, S., Sabir, B. Y & Gardi, B. (2021). The Effect of Human Resources Management Skills on Accounting Information Quality in Kurdistan Public Sector. Journal of Humanities and Education Development (JHED), 3(3), 131-143.
Rasa, T., & Laherto, A. (2022). Young people’s technological images of the future: implications for science and technology education. European Journal of Futures Research, 10(1), 1-15.
Rezai donchali, M., Safarian hamedani, S., Taghvai Amoli, M. (2019). Presenting the future-research model in Mazandaran province education. Biannual Sociology of Education. Accepted online publication. [in Persian]
Rezai ghadi, M., & Rafie, H. (2021). Examining the applications of future research in public policy making. Sepehr Tayyat, 8(27), 85-102. [in Persian]
Saberi noghani, A., Maghol, A., Akbai, A., Jabari noghani, M. (2019). The future research of educational management studies based on the scenario method and the Global Business Network (GBN) model. Psychological Sciences, 93, 1185-1195. [in Persian]
Sharbatzadeh, R., Foladi, J., Nouri, M., Navkhasi, J. (2022). Prospective research on the development of human resources in the physical training organization of the Islamic Republic of Iran Army with a structural analysis approach. Two-quarter journal of sports sciences and martial arts. 2(3), 1-17. [in Persian]
Sharma, A. K., Joshi, A., & Jurwall, V. (2020). Performance measurement metrics in TPM: A contextual view to training and development. Materials Today: Proceedings, 28, 2476-2480.
Shen, J., & Tang, C. (2018). How does training improve customer service quality? The roles of transfer of training and job satisfaction. European management journal, 36(6), 708-716.
Shin, J. C., Li, X., Byun, B. K., & Nam, I. (2020). Building a coordination system of HRD, research and industry for knowledge and technology-driven economic development in South Asia. International journal of educational development, 74,1-9.
Sivathanu, B., & Pillai, R. (2019). Technology and talent analytics for talent management–a game changer for organizational performance. International Journal of Organizational Analysis.28 (2), 457-473.
Talbi gorgani, S., Zinabadi, H.R., Jafarinia, S., & Hasanpour, A. (2022). The role of training transfer leadership in the transfer of in-service training with the mediation of planned behavior constructs. Education in Law Enforcement Sciences, 10(36), 61-92. [in Persian]
Torabi kalate ghazi, A. (2019). Dimensions and components of command competence in Shahid Soleimani school. Series of International Conferences of the Second Step of Islamic Revolution, 2, 1-28. [in Persian]
Tsu, S. (2016). The art of war. Cosimo Classics.
Vosoghi, A., Khazai, S. (2020). The effect of peer education on the productivity of human capital in a military force. Scientific quarterly of interdisciplinary studies of strategic knowledge, 11(45), 149-180 [in Persian]
Wisshak, S., & Barth, D. (2022). Perceptions of accountability for the transfer of training by leadership trainers. International Journal of Training and Development, 26(2), 209-227.
Xue, J., Rasool, Z., Gillani, A., & Khan, A. I. (2020). The Impact of Project Manager Soft Competences on Project Sustainability. Sustainability, 12(16), 1-18.
Yaghi, A., & Bates, R. (2020). The role of supervisor and peer support in training transfer in institutions of higher education. International Journal of Training and Development, 24(2), 89-104.