بررسی ارتباط شکستگی¬ها و تشكيل آسفالتن در مخزن آسماری، ميدان نفتی كوپال
الموضوعات : زمین شناسی نفتبهمن سلیمانی 1 , عقیل حیدری 2 , شهرام تقوی پور 3
1 - استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - کارشناس ارشد مناطق نفتخيز جنوب، اهواز، ايران
3 - مناطق نفتخیز جنوب
الکلمات المفتاحية: نمودارهای تصویرگر, مخزن آسماری, میدان کوپال, سیستم شکستگی, آسفالتن,
ملخص المقالة :
مطالعه شکستگیها نقش مهمی در شناخت رفتار مخزن دارد و این نقش با فرایند رسوب اسفالتن می تواند کاهش یابد. این فرایند در بسیاری از میادین نفتی جهان و در بخشهای مختلف صنعت مشکلات بسیار جدی را بوجود آورده و فرایندی متداول محسوب می شود. مهمترین جنبه آن در مهاجرت سیالات نفتی مخزن است. در این مقاله سعی شده تأثیر شکستگی ها در پیدایش اسفالتن را در مخزن آسماری میدان نفتی کوپال با استفاده از نمودارهای تصویرگر OBMI-UBI مورد بررسی قرار گیرد. اكثر شكستگي ها با توجه به الگوي شكستگي هاي مرتبط با چين خوردگي از نوع درزهاي مورب و طولي اند. شكستگي ها در فواصل عمقی هیدروكربن دار نسبت به بقيه فواصل عمقی كمتر در نمودارهای تصویرگر آشكار شده است. لايه ماسه سنگي پاييني با بيشترين شكستگي و اكثرا از نوع باز مشخص مي شوند. عمده شكستگي هاي باز در نيمه پايينی آسماري شناسایی گردید كه متشكل از پلمه سنگ و ماسه سنگ است. بررسی چگالي شكستگي باز نشان مي دهد زون هاي 2 و 3 بيشترين و زون 4 كمترين تراكم شكستگي را دارا هستند. با توجه به راستای شکستگیهای ریزشی ناشی از حفاری، جهت حداكثر تنش افقي (δHmax)، N55E و جهت حداقل تنش افقي (δHmin) N35W است. این راستا با راستای عمومی زاگرس مطابقت دارد. داده های مربوط به هرز روی گل نشان داد که حداکثر مقدار با محل تمرکز شکستگی ها انطباق دارد. نتایج آنالیز نمونه های نفتی نشان داد که درصد اسفالتن در مخزن آسماری پایین بوده و در چاه های مختلف هیچ ارتباطی به فاصله زمانی تولید ندارد. درصد آسفالتن از 6/0 تا 75/2 درصد متغیر است. بطور کلی آسفالتن اولیه در نفت ها وجود ندارند. افزایش درصد شکستگیها در مخزن نسبت به عمق نیز با افزایش درصد اسفالتن تولید شده همراه است.
