رواسازی و اعتباریابی فرم کوتاه پرسشنامه کارکرد تأملی
الموضوعات :فاطمه عرب علی دوستی 1 , محمود دهقانی 2 , مریم روشن 3 , سمیه رباط میلی 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم رفتاری و سلامت، گروه روانشناسی بالینی
3 - دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارکرد تأملی, اعتبار, روایی, تحلیل عاملی, پایایی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی یا تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کارکرد تأملی بود. جامعه آماری این مطالعه مشتمل بود بر کلیه دانشجـویان دانشگاههای پیامنور آذربایجان غربی (میاندوآب، شاهیندژ، بوکان، و ارومیه) که در سال تحصیلی 1398-1397 شاغل به تحصیل بودند. با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از میان آنان، 570 نفر انتخاب شدند که به پرسشنامة 8 آیتمی کارکرد تأملی (RFQ) پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده بهصورت تصادفی به دو قسمت برابر (285 نفری) تقسیم شدند که یک گروه، برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی به کار رفت و دادههای گروه دوم برای تحلیل عاملی تأییدی. نتایج بهدستآمده از تحلیل عاملی اکتشافی با مؤلفههای اصلی و چرخش ابلیمین یک ساختار دوعاملی با نامهای قطعیت و عدمقطعیت را نشان داد. مقدار ارزش ویژه برای قطعیت و عدمقطعیت بهترتیب 04/2 و 39/1 بود. همچنین، عامل اول (قطعیت) و دوم (عدمقطعیت) %56/25 و %42/13 واریانس نمرهها را تبیین کردند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی ساختار دوعاملی را تأیید کرد (12/76=2χ، 48=df، 01/0=P؛ 98/0=GFI؛ 96/0=AGFI؛ 98/0=CFI؛ 03/0=RMSEA). ضرایب آلفای کرونباخ برای عاملها بهترتیب 78/0 و 76/0 بهدست آمد. بهعلاوه، نتایج بازآزمایی برای عاملهای قطعیت و عدمقطعیت بهترتیب 76/0 و 73/0 و شاخص پایایی ترکیبی نیز برای این دو عامل بهترتیب 88/0 و 86/0 بهدست آمد. نتایج همبستگی پیرسون در جهت بررسی روایی همگرای این پرسشنامه با سبکهای دلبستگی و دشواری در تنظیم هیجان نشان داد که بین این متغیرها رابطه معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. کاربرد شاخص فورنل و لاکر نیز روایی واگرا را تأیید کرد. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان روایی و اعتبار نسخه فارسی کارکرد تأملی (RFQ) را تأیید کرد.
بشارت، محمدعلی. (1386). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس دشواری تنظیم هیجان. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
Anis, L., Perez, G., Benzies, K. M., Ewashen, C., Hart, M., & Letourneau, N. (2020). Convergent validity of three measures of reflective function: Parent Development Interview, Parental Reflective Function Question-naire, and Reflective Function Questionnaire. Frontiers in Psycho-logy, 11, 574-719.
Antonsen, B. T., Johansen, M. S., Rø, F. G., Kvarstein, E. H., & Wilberg, T. (2016). Is reflective functioning associated with clinical symptoms and long-term course in patients with personality disorders? Comprehensive Psychiatry, 64, 46-58.
Badoud, D., Luyten, P., Fonseca-Pedrero, E., Eliez, S., Fonagy, P., & Debbané, M. (2015). The French version of the Reflective Functioning Questionnaire: Validity data for adolescents and adults and its association with non-suicidal self-injury. PloS One, 10 (12), e0145892.
Besharat, M. A. (2011). Development and validation of Adult Attachment Inventory. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 475-479.
Bouchard, M.- A., Target, M., Lecours, S., Fonagy, P., Tremblay, L. M., Schachter, A., & Stein, H. (2008). Mentalization in adult attachment narratives: Reflective functioning, mental states, and affect elobaration compared. Psychoanalytic Psychology, 25 (1), 47.
Cucchi, A., Hampton, J. A., & Moulton-Perkins, A. (2018). Using the validated Reflective Functioning Questionnaire to investigate mentalizing in individuals presenting with eating disorders with and without self-harm. Peer-reviewed journal, 6, e5756.
Drogar, E., Fathi-Ashtiani, A., & Ashrafi, E. (2020). Validation and Reliability of the Persian version of the Mentalization Questionnaire. Journal of Clinical Psychology, 12 (1), 1-12.
Duncan, L., Yilmaz, Z., Gaspar, H., Walters, R., Goldstein, J., Anttila, V., & Bulik, C. M. (2017). Significant locus and metabolic genetic correlations revealed in genome-wide association study of anorexia nervosa. American Journal of Psychiatry, 174 (9), 850-858.
Fonagy, P. G., Jurist, G., & Target, E. M. (Eds) (2002). Affect regulation, mentalization, and the development of the self. New York, NY: Other Press (203-251).
Fonagy, P., & Luyten, P. (2009). A developmental, mentalization-based approach to the understanding and treatment of borderline personality disorder. Development and Psychopathology, 21 (4), 1355-1381.
Fonagy, P., & Target, M. (1997). Attachment and reflective function: Their role in self-organization. Development and Psychopathology, 9 (4), 679-700.
Fonagy, P., Luyten, P., Allison, E., & Campbell, C. (2017). What we have changed our minds about: Part 2. Borderline personality disorder, epistemic trust and the developmental significance of social communication. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation, 4 (1), 1-12.
Fonagy, P., Luyten, P., Moulton-Perkins, A., Lee, Y. W., Warren, F., Howard, S., ... & Lowyck, B. (2016). Development and validation of a self-report measure of mentalizing: The Reflective Functioning Questionnaire. PloS One, 11 (7), e0158678.
Fonagy, P., Steele, H., Steele, M., & Holder, J. (1997). Attachment and theory of mind: Overlapping constructs?. Occasional Papers-association for Child Psychology and Psychiatry, (14), 31-40.
Gambin, M., Woźniak-Prus, M., Konecka, A., & Sharp, C. (2021). Relations between attachment to mother and father, mentalizing abilities and emotion regulation in adolescents. European Journal of Developmental Psychology, 18 (1), 18-37.
Handeland, T. B., Kristiansen, V. R., Lau, B., Håkansson, U., & Øie, M. G. (2019). High degree of uncertain reflective functioning in mothers with substance use disorder. Addictive Behaviors Reports, 10, 100-193.
Humfress, H., O'Connor, T. G., Slaughter, J., Target, M., & Fonagy, P. (2002). General and relationship‐specific models of social cognition: Explaining the overlap and discrepancies. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43 (7), 873-883.
Luyten, P., Fonagy, P., Lowyck, B., & Vermote, R. (2012). Assessment of mentalization In: Bateman and peter Fonagy (Eds), Handbook of mentalizing in mental health practice. Washington, DC: American Psychiatric Association, 43-65.
Luyten, P., Campbell, C., Allison, E., & Fonagy, P. (2020). The mentalizing approach to psychopathology: State of the art and future directions. Annual Review of Clinical Psychology, 16, 297-325.
Luyten, P., Mayes, L. C., Nijssens, L., & Fonagy, P. (2017). The Parental Reflective Functioning Questionnaire: Development and preliminary validation. PloS One, 12 (5), e0176218.
Marszał, M., & Jańczak, A. (2018). Emotion dysregulation, mentalization and romantic attachment in the nonclinical adolescent female sample. Current Psychology, 37 (4), 894-904.
Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2016). Applied multivariate research: Design and interpretation. Sage publications.
Midgley, N., & Vrouva, I. (Eds.). (2013). interventions with children, young people and their families. Minding the child: Mentalization-based: Routledge: England, UK.
Morandotti, N., Brondino, N., Merelli, A., Boldrini, A., De Vidovich, G. Z., Ricciardo, S., ... & Luyten, P. (2018). The Italian version of the Reflective Functioning Questionnaire: Validity data for adults and its association with severity of borderline personality disorder. PLoS One, 13 (11), e0206433.
Ordway, M. R., Sadler, L. S., Dixon, J., & Slade, A. (2014). Parental reflective functioning: Analysis and promotion of the concept for paediatric nursing. Journal of Clinical Nursing, 23 (23-24), 3490-3500.
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88 (5), 879.
Schwarzer, N. H., Nolte, T., Fonagy, P., & Gingelmaier, S. (2021). Mentalizing and emotion regulation: Evidence from a nonclinical sample. International forum of Psychoanalysis, 30 (1), 34-45. Routledge, England, UK.
Seyed Mousavi, P. S., Vahidi, E., Ghanbari, S., Khoshroo, S., & Sakkaki, S. Z. (2021). Reflective Functioning Questionnaire (RFQ): Psychometric properties of the Persian translation and exploration of its mediating role in the relationship between attachment to parents and internalizing and externalizing problems in adolescents. Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy, 20 (3), 313-330.
Sharp, C., Pane, H., Ha, C., Venta, A., Patel, A. B., Sturek, J., & Fonagy, P. (2011). Theory of mind and emotion regulation difficulties in adolescents with borderline traits. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 50 (6), 563-573.