به کارگیری یادگیری عمیق برای بهبود نتایج تحلیل احساسات نظرات فارسی فروشگاههای خردهفروشی آنلاین
الموضوعات :
1 - کاندیدای دکتری
2 - استادیار
الکلمات المفتاحية: تحلیل احساسات, زبان فارسی, CNN-BiLSTM, BERT, بازارخردهفروشی,
ملخص المقالة :
صنعت بازار خردهفروشی از جمله صنایع اثرگذار بر اقتصاد کشورها است که حیات آن وابسته به میزان رضایت و اعتماد مشتریان برای خرید از این بازارها میباشد. در چنین شرایطی صنعت بازار خردهفروشی در تلاش است تا بر اساس صفحات وب و پلتفرمهای آنلاین شرایطی را برای ثبت نظرات و تعامل مشتریان با خردهفروشان فراهم آورد. زیرا تحلیل نظرات منتشر شده نه تنها در تعیین میزان رضایت مشتریان بلکه در بهبود و ارتقا محصولات نقش دارند. ازاینرو در سالهای اخیر تکنیکهای تحلیل احساسات به منظور تحلیل و خلاصهسازی نظرات، مورد توجه پژوهشگران در حوزههای مختلف بهویژه صنعت بازار خردهفروشی قرار گرفته است. ازاینرو در این پژوهش با هدف بهبود در نتایج استخراج ویژگیها از متن نظرات فارسی و افزایش دقت تحلیل احساسات فارسی، یک چارچوب جدید برای تحلیل احساسات در سطح جمله، بر اساس BERT، مدل استخراج ویژگی CNN-BiLSTM و مدل طبقهبندی XGBoost پیشنهاد شده است. در نهایت نتایج پژوهش دقت 93.74% را برای طبقهبندی احساسات متن نظرات فارسی؛ بر اساس چارچوب پیشنهادی نشان میدهد که بر اساس آن میتوان اذعان داشت، CNN-BiLSTM از جمله روشهای قدرتمند در استخراج ویژگیها از متن فارسی است که ضمن استخراج دقیق ویژگیها، باعث افزایش دقت تحلیل احساسات فارسی نیز میگردد.
]“2020-21 Annual Report | Digikala newsroom.” https://www.digikala.com/mag/lp/report-2020-21/ (accessed Apr. 13, 2022).
[2] S. T K and J. Shetty, “Sentiment Analysis of Product Reviews,” Encycl. Data Warehous. Mining, 2nd Ed., no. Icicct, pp. 1794–1799, 2017, doi: 10.5281/zenodo.264151.
[3] Q. Shen, Z. Wang, and Y. Sun, “Sentiment analysis of movie reviews based on machine learning,” Int. Conf. Intell. Sci. (pp. 164-171). Springer, Cham., 2017, doi: 10.1145/3447490.3447491.
[4] M. Rhanoui, M. Mikram, S. Yousfi, and S. Barzali, “A CNN-BiLSTM Model for Document-Level Sentiment Analysis,” Mach. Learn. Knowl. Extr., vol. 1, no. 3, pp. 832–847, 2019, doi: 10.3390/make1030048.
[5] A. H. Ombabi, W. Ouarda, and A. M. Alimi, “Deep learning CNN–LSTM framework for Arabic sentiment analysis using textual information shared in social networks,” Soc. Netw. Anal. Min., vol. 10, no. 1, pp. 1–13, 2020.
[6] J. P. R. Sharami, P. A. Sarabestani, and S. A. Mirroshandel, “DeepSentiPers: Novel Deep Learning Models Trained Over Proposed Augmented Persian Sentiment Corpus,” 2020, [Online]. Available: http://arxiv.org/abs/2004.05328.
[7] K. Dashtipour, M. Gogate, E. Cambria, and A. Hussain, “A novel context-aware multimodal framework for persian sentiment analysis,” Neurocomputing, vol. 457, pp. 377–388, 2021, doi: 10.1016/j.neucom.2021.02.020.
[8] “All about Persian Language (Farsi) | ASPIRANTUM.” https://aspirantum.com/blog/all-you-need-to-know-about-persian-language (accessed Apr. 13, 2022).
[9] S. Sarmady and E. Rahmani, “Word representation or word embedding in Persian texts,” arXiv, 2017.
[10] E. Asgarian, M. Kahani, and S. Sharifi, “The Impact of Sentiment Features on the Sentiment Polarity Classification in Persian Reviews,” Cognit. Comput., vol. 10, no. 1, pp. 117–135, 2018, doi: 10.1007/s12559-017-9513-1.
[11] R. Ahuja, A. Chug, S. Kohli, S. Gupta, and P. Ahuja, “The impact of features extraction on the sentiment analysis,” Procedia Comput. Sci., vol. 152, pp. 341–348, 2019, doi: 10.1016/j.procs.2019.05.008.
[12] H. Saif, M. Fernandez, Y. He, and H. Alani, “On stopwords, filtering and data sparsity for sentiment analysis of twitter,” Proc. 9th Int. Conf. Lang. Resour. Eval. Lr. 2014, pp. 810–817, 2014.
[13] J. Devlin, M. W. Chang, K. Lee, and K. Toutanova, “BERT: Pre-training of deep bidirectional transformers for language understanding,” NAACL HLT 2019 - 2019 Conf. North Am. Chapter Assoc. Comput. Linguist. Hum. Lang. Technol. - Proc. Conf., vol. 1, no. Mlm, pp. 4171–4186, 2019.
[14] H. Liang, X. Sun, Y. Sun, and Y. Gao, “Text feature extraction based on deep learning: a review,” Eurasip J. Wirel. Commun. Netw., vol. 2017, no. 1, pp. 1–12, 2017, doi: 10.1186/s13638-017-0993-1.
[15] Y. Cheng, L. Yao, G. Xiang, G. Zhang, T. Tang, and L. Zhong, “Text Sentiment Orientation Analysis Based on Multi-Channel CNN and Bidirectional GRU with Attention Mechanism,” IEEE Access, vol. 8, pp. 134964–134975, 2020, doi: 10.1109/ACCESS.2020.3005823.
[16] B. Liu, “Sentiment Analysis and Opinion Mining,” Lang. Arts Discip., no. May, p. 167, 2012.
[17] F. I. Rustam et al., “A performance comparison of supervised machine learning models for Covid-19 tweets sentiment analysis,” 2021, doi: 10.1371/journal.pone.0245909.