آشکارگی وجه ِ پنهانِ اشیاء، از طریقِ نقاشی مبتنی بر فلسفه ژیل دولوز
الموضوعات :سیده مریم غازی 1 , علی مرادخانی 2 , محمد شکری 3
1 - واحد تهران شمال،گروه فلسفه
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: فلسفه, ژیل دولوز, نقاشی, رنگ, روابط رنگی, حسانیّت, نیروهای تاثیرگذار, امر نامرئی. ,
ملخص المقالة :
پژوهشگر در این پژوهش به آشکارگی وجه پنهانِ اشیاء از طریقِ نقاشی مبتنی بر نظرگاهِ ژیل دولوز پرداخته است. با بازگویی تاریخی از هنر ماقبل تاریخ تا دوره ی پست مدرن، با رویکرد مبتنی بر رنگ مداری های اثرگذار بر حسانيّت، و فراروی از فیگوراسیون، که مشتمل بر نقاط توقف و گذرگاه هایی است که می توان در رنگ و در احساس رنگی، تصاویرِ نقاشی شده را، ورایِ خوانش های مبتنی بر فرم و ایده، به مثابه ی عصاره ای از برهم کنشِ نیروهای تاثیرگذار بر ایده های نهفته بر بوم، مورد مطالعه قرار داد، با بررسی فرآیندِ نقاشی، به مثابه ی بُردارِ بَرآیندِ ایده های نهفته، و تحقیق پیرامونِ شیوه های بیانِ واقعیِ رنگ ها در نقاشی، تحلیلِ کشمکش های صوریِ رنگ ها بر بومِ نقاشی را کنار زده و به ایده های نهفته در رنگ ها، رسیده است. هدف این پژوهش که به روش کیفی و بر مبنای اطلاعات و داده های کتابخانه ای است، تعیینِ مختصاتِ نقاشیِ مدرن، مبتنی بر رنگ مداری های اثرگذار بر حسانیّت و چگونگی شناساییِ مکانیسم های معطوف به روابطِ رنگی، بر رویِ بومِ نقاشی است. پژوهشگر با تاکید، بر اصلی ترین نکات دستگاه فکری ژیل دلوز، چارچوب جست و جو برای یافتن چشم اندازی به نقاشی را شکل داده است و در غایت با نگاهی بر رنگ، به جایگاه محض یک امر واقع تصویری که دیگر چیزی برای روایت کردن ندارد، و با پذیرشِ گذار از کلیشه های نقاشی های بصری و کنشی، به رویت پذیر کردن امر رویت ناپذیر رسیده است.
احمدی، بابک.، (۱۳۸۴)، از نشانه های تصویری تا متن، تهران، نشر مرکز
بکت، ساموئل.، (1399)، متن هایی برای هیچ، ترجمه علیرضا طاهری عراقی، تهران، نشر نی
پارمزانی، لوردانا.، (۱۳۸۹)، شورشیان هنر قرن بیستم، ترجمه مریم چهرگان، تهران، نشر نظر
دولوز، ژیل.، (1393)، فرانسیس بیکن: منطق احساس، ترجمه بابک سلیمی زاده، تهران، نشر روزبهان
سیلوستر، دیوید.، (1386)، مصاحبه با فرانسیس بیکن؛ هنر غیر ممکن، ترجمه شروین شهامی پور، تهران، نشر نظر
کولبروک، کلر.، (1395)، ژیل دولوز، ترجمه رضا سیروان، تهران، نشر مرکز
لش، اسکات.، (۱۳۸۳)، جامعه شناسی پست مدرنیسم، ترجمه شاپور بهیان، تهران، نشر ققنوس
مشایخی، عادل.، (۱۳۹۶)، دولوز، ایده، زمان، گفت و گویی درباره ی ژیل دولوز، تهران، نشر ناهید
Bateson , Gregory., (1972) , Steps to on Ecology of Mind , New York , Ballantine
Buffon , Leclerc., (1885) , Histoire naturelle des animaux in uvres completes , Paris , Presses Universitaire de France
Deleuze , Gilles & Guattari., (1987) , A Thousand Plateaus , France , University of Minnesota Press
Doran , Michael., (2001) , Canversation with Cezanne , Berkeley , University of California Press
Duthuit , Georges., (1962) , Le Feu du signes , Geneva , Skira Press
Maldiney , Henri., (1973) , Regard Parole Espace , Lausanne , Edition IAge dHomme
Malingue , Maurice., (1949) , Paul Gauguin: letters to His Wife and Friiens , Cleveland , world Publishin
Paris , Jean., (1965) , L Espace et le regard , Paris , Edition du seuil
.