بررسی میزان بهره گیری از جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهجالبلاغه درساحت تربیت اعتقادی عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین
الموضوعات :محمد صادق زاده 1 , فرهاد ادریسی 2 , محمد حسین صائینی 3 , حسین مرادی زنجانی 4
1 - دانشگاه آزاد زنجان
2 - زنجان
3 - زنجان
4 - گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
الکلمات المفتاحية: جهت گیریهای تربیتی, جهت گیریهای اخلاقی, نهج البلاغه, سند تحول بنیادین, ساحت تربیت اعتقادی, عبادی و اخلاقی.,
ملخص المقالة :
نهج البلاغه به عنوان بهترین و گویاترین زبان قرآن و تبیین کننده مباحث تربیتی و اخلاقی اسلامی میباشد. آشنایی و بررسی جهت گیری های کلان تربیتی و اخلاقی امام علی(ع) در نهج البلاغه، و تطبیق آن با ساحت تربیت اعتقادی و عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین به عنوان یک سند مادر در حوزه تعلیم و تربیت و فراگیرکردن این جهت گیری ها در جامعه می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات و آسیب های تربیتی و اخلاقی در جامعه باشد. در این تحقیق که به بررسی تطبیقی جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه و ساحت تربیت اخلاقی اعتقادی و عبادی سند تحول بنیادین پرداخته شده است با استفاده از روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا متن کامل کتاب ارزشمند نهج البلاغه و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. بررسی تطبیقی اصول و رویکردهای حاکم بر این ساحت تربیتی در سند تحول بنیادین با جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه حاکی از ارتباط معنادار و استفاده موثر از متون و آموزه های نهج البلاغه در تدوین این ساحت تربیتی می باشد و نشانگر استفاده کامل مولفین سند از جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه و نیز آموزه های ارزشمند این کتاب شریف می باشد.
قرآن کریم
نهج البلاغه
احمد بن فارس(بی تا) ، معجم مقاییس اللغه ، قم، نشر مکتب الاعلام اسلامی
ادیب ، علی (1379) ، راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی (ع) ، ترجمه محمد رادمنش ، تهران ، انجام
بناری ، علی همت(1379) ، تربیت اخلاقی و ضرورت نگاهی دوباره به آن ، مجله تربیت اسلامی ، شماره2
بیجنوند، فرامرز و باقری، خسرو(1390 )، تبیین مؤلفه ها و مصادیق عبودیت از منظر نهج البلاغه، اولین همایش نهج البلاغه و علوم انسانی، همدان، دانشگاه بوعلی سینا.
بیجنوند، فرامرز و همکاران ( 1391 )، تبیین مؤلفه ها و مصادیق تفکر انتقادی از منظر نهج البلاغه، دومین همایش نهج البلاغه و علوم انسانی، همدان، دانشگاه بوعلی سینا.
جعفری، محمدتقی، (1385)، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
حسین بن محمدراغب اصفهانی(بی تا)، مفردات الفاظ القرآن، بیروت، دارالقلم
خلیل بن احمد فراهیدی(بی تا) ، العین، قم، نشر هجرت
رفیعی، بهروز (1381 )، آرای دانشمندان مسلمان در مبانی تعلیم و تربیت، جلد چهارم، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
طباطبایی ، محمد رضا (1379) ، صرف ساده، قم، نشر دارالعلم
طباطبایی، محمد حسین (1374) المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: انتشارات جامعه مدرسین قم.
عمید، حسن ( 1362 ) ، فرهنگ فارسی عمید، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم
گروه نویسندگان(1384)، فلسفه تعلیم و تربیت، قم، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران ( 1391 )، تهران، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
مشایخی، شهاب الدین(1386)، اصول تربیت از دیدگاه امام علی(ع)، مجله حوزه و دانشگاه، شماره27
مصطفوی ، حسن (بی تا) ، التحقیق قی کلمات القرآن الکریم، بیروت، دارالکتب العلمیه
مطهری، مرتضی (1391)، مجموعه آثار، تهران: صدرا.