ارزش گذاری سرویس های دیجیتال در ایران: شواهد آزمایشی برای گوگل و اینستاگرام
الموضوعات :فرهاد اصغری استیار 1 , امیر محمدزاده 2 , ابراهیم عباسی 3
1 - مدیر
2 - استاد
3 - گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پلت فرم دیجیتال, ارزش گذاري, سرویسهاي رایگان, کووید 19 , دارایي نامشهود,
ملخص المقالة :
این مقاله به بررسي ارزش پایه سیستم هاي مبتني بر دیجیتال )داراي پلت فرم دیجیتال( مانند اینستاگرام و گوگل در ایران ميپردازد. علي رغم ماهیت تحول تکنولوژي هاي دیجیتال، ارزش گذاري سرویسهاي دیجیتال، با توجه به اینکه استفاده از آنها رایگان است چالش برانگیز ميباشد. در این مقاله سعي شده با استفاده از ترکیب روش آزمایشهاي انتخابي گسسته با روش نظرسنجي، داده اصلي را فراهم و ارزش کالا و خدمات دیجیتالي را مشخص نماییم. براي اولین بار، داده هاي مربوط به تمایل به پرداخت و تمایل به پذیرش، همراه با متغیرهاي اجتماعي و اقتصادي بدست آمده و تحلیل شده است. ارزش از نگاه مشتري براي خدمات دیجیتال رایگان در ایران در بهمن ماه 1400 به طور متوسط براي سرویسهاي مختلف گوگل 9 / 4 میلیون ریال در هفته و براي برنامه اینستاگرام 27 / 3 میلیون ریال بدست آمده است. این آغازي بر ارزش گذاري سرویس هاي رایگان مانند شاد، روبیکا، ذره بین و ... در ایران مي باشد که از آغاز پاندمي کووید 19 نقش بسزایي در صنعت ارتباطات بخود اختصاص داده است و در بحث شبکه ملي اطلاعات و تعیین مدلي براي ارزشگذاري دارایيهاي نامشهود فناوري ودیجیتال و نیز ارزش بازار شرکتهاي ارائه دهنده این سرویس ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود
ف رایلی، رابرت (1399).راهنمای ارزشگذاری داراییهای نامشهود. مینویی، مهرزاد؛ مالکی، سارا. تهران، انتشارات گپ
حمیدی، مهدی؛ بهاره نبوی و سیدعلی حسینی (۱۳۹۳). مدلهای ارزش گذاری و قیمت گذاری فناوری: ارائه دسته بندی جامع، دومین کنفرانس بین المللی تجاری سازی فناوری، تهران، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
رفیعیان، مجتبی؛ رها پولادی و رضا سرداری (۱۳۸۷). معرفی رویکرد تمایل به پرداخت WTPو کاربرد آن در پایدارسازی منابع مالی شهرداریها، اولین همایش مالیه شهرداری، مشکلات و راهکارها، تهران، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف
مولایی، فاطمه (۱۳۹۱). مطالعه شیوههای قیمتگذاری فناوری. فصلنامه پژوهشی آموزشی پژوهشگاه پتروشیمی ایران، دوره 2، شماره 2، 59-65
میرسعیدقاضی، صادقی، معصومه.(1400). طاهره ارائه مدل ارزیابی محتوای الکترونیکی بومی در کشور مبتنی بر زنجیره ارزش. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات. شماره 49 دوره 13.
Anderson, C. (2008). Free! Why $0.00 Is the Future of Business. Wired, 16.03.
Anderson, C. (2009). Free: The future of a radical price. Random House.
Becker, G. M., DeGroot, M. H., & Marschak, J. (1964). Measuring utility by a single‐response sequential method. Behavioral science, 9(3), 226-232.
Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The second machine age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. WW Norton & Company.
Brynjolfsson, E., & Saunders, A. (2009). What the GDP gets wrong (why managers should care). MIT Sloan Management Review, 51(1), 95.
Brynjolfsson, E., Eggers, F., & Gannamaneni, A. (2018). Using massive online choice experiments to measure changes in well-being (No. w24514). National Bureau of Economic Research.
Bodo, Herzog, valuation of digital platform, (2018), International jounal of financial studies
Carson, R. T., & Groves, T. (2007). Incentive and informational properties of preference questions. Environmental and resource economics, 37(1), 181-210.
Carson, R. T., Groves, T., & List, J. A. (2014). Consequentiality: A theoretical and experimental exploration of a single binary choice. Journal of the Association of Environmental and Resource Economists, 1(1/2), 171-207.
Edelman, B. (2009). Priced and unpriced online markets. Journal of Economic Perspectives, 23(3), 21-36.
Evans, D. S. (2013). Attention rivalry among online platforms. Journal of Competition Law & Economics, 9(2), 313-357.
Gal, M., & Rubinfeld, D. L. (2016). The hidden costs of free goods: Implications for antitrust enforcement. Antitrust Law Journal, 80(401), 14-44.
Goldin, K. D. (1977). Equal access vs. selective access: a critique of public goods theory. Public Choice, 29(1), 53-71.
Greenstein, S., & McDevitt, R. C. (2011). The broadband bonus: Estimating broadband Internet's economic value. Telecommunications Policy, 35(7), 617-632.
Herzog, B. (2018). Valuation of digital platforms: experimental evidence for Google and Facebook. International Journal of Financial Studies, 6(4), 87.
Louviere, J. J., Hensher, D. A., & Swait, J. D. (2000). Stated choice methods: analysis and applications. Cambridge university press.
Miller, K. M., Hofstetter, R., Krohmer, H., & Zhang, Z. J. (2011). How should consumers' willingness to pay be measured? An empirical comparison of state-of-the-art approaches. Journal of Marketing Research, 48(1), 172-184.
Moro visconti, Roberto (2020). The Valuation of Digital Intangibles: Technology, Marketing and Internet. 10.1007/978-3-030-36918-7.
Musgrave, R. A. (1959). Theory of public finance; a study in public economy.
Rao, V. R. (2014). Applied conjoint analysis (p. 389). New York, NY: Springer.
Rochet, Jean-Charles, and Jean Tirole. 2006. Two-Sided Markets. Rand Journal of Economics 37: 645–67.
Rysman, Marc. 2009. The Economics of Two-Sided Markets. Journal of Economic Perspectives 23: 125–43.
Samuelson, Paul A. 1954. The Theory of Public Expenditure. Review of Economics and Statistics 26: 386–89.
Statista. 2019. Available online: https://de.statista.com/ (accessed on May 2020).
Tirole, Jean. 2017. Economics for the Common Good. Princeton: Princeton University Press.
Tucker, C. (2010). The economics value of online customer data. Background Paper, 1.
Von Hippel, E. (2001). Innovation by user communities: Learning from open-source software. MIT Sloan management review, 42(4), 82-82