سلامت اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر: نقش جو عاطفی خانواده
الموضوعات :
ناهید زینی حسنوند
1
,
مها گلابی
2
1 - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردی ره، بروجرد، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد، بروجرد، ایران.
الکلمات المفتاحية: ابعاد سلامت اجتماعی, اضطراب اجتماعی, جو عاطفی خانواده, دانشجویان دختر.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سلامت اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر براساس جوّ عاطفی خانواده انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد بروجرد تشکیل دادند و گروه نمونه 205 دانشجوی دختر بودند که به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه جو عاطفی هیل برن(1964)، اضطراب اجتماعی واتسون و وبر(1969) و سلامت اجتماعی کییز(2004) مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمون آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون با کمک نرم افزار spss21 نشان داد بین سلامت اجتماعی و تمام مولّفه های آن، به استثناء مشارکت اجتماعی با جو عاطفی خانواده رابطه معنا دار مثبت وجود دارد، بین اضطراب اجتماعی با جو عاطفی خانواده رابطه معنا دار منفی به دست آمد. نتایج رگرسیون نشان داد که با کمک جو عاطفی خانواده می توان اضطراب اجتماعی و سلامت اجتماعی را پیش بینی کرد. از این رو می توان نتیجه گرفت که ارتقاء کیفیّت جوّ عاطفی خانواده در بهبود شاخص سلامت اجتماعی وکاهش اضطراب اجتماعی مهمّ و قابل توجّه است.
افکاری، محمد اسحاق؛ صلحی، مهناز؛ متین، حبیبه؛ حسینی، فاطمه و منصوریان، مرتضی. (1389). تأثير مداخله آموزشی براساس مدل پرسيد بر ارتقاء کيفيت زندگی سالمندان. مجله سالمند. 5(4)، ص 78-43.
باباپورخيرالدين، جليل؛ طوسي، فهيمه و حکمتي، عيسي. (1388). بررسی نقش عوامل جمعیت شناختی در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، 4( 16). 19-1
برزگر بفروئی، کاظم؛ زارعی حسین آبادی، مهدی و امیدیان، مرتضی. (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر کمتوان ذهنی. فصلنامه افراد استثنایی، سال ششم، 7(26)، 107-89
بشارت، محمدعلی. (1387). بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی فهرست عواطف مثبت و منفی. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
چراغی، علی؛ محمدی، فاطمه و کسرایی، سعید. (1384). بررسی عوامل موثر بر اضطراب اجتماعی و استرس شغلی پرستاران دانشکده علوم پزشکی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی. 7، 32-54.
بکائیان، مهدی؛ بلقانآبادی، مصطفی؛ اصغری نکاح؛ سید محسن و باقرزاده گلمکانی، زهرا. (1400). مقایسه اثر بخشی روان نمایشگری و درمان شناختی رفتاری گروهی بر ترس از ارزیابی منفی، توجه متمرکز برخود و خود انتقادی در دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی، مجله روانشناسی، 4 (25)، 581-571
حسنوند عموزاده، مهدی؛ هاشمی، اسماعیل؛ مهرابیزاده هنرمند، مهناز، سوری، حسین و حکیمی، فاطمه. (1403). آزمون مدل یکپارچه نگر اختلال اضطراب اجتماعی بر پایه عوامل تاثیر گذار: زیستی، خانوادگی، شناختی، رفتاری، هیجانی و اجتماعی در دانشجویان دختر، مجله روان شناسی، 3 (28)، 364-354
حقیقی، جمال؛ شکرکن، حسین و موسوی شوشتری، مژگان (1381). بررسی رابطه جوّ عاطفی خانواده با سازگاری دانش¬آموزان دختر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(4) ،108-79.
رحماني، پریسا و محب، نعیمه. (1390). بررسي شيوههاي فرزندپروري و جوّ عاطفي خانواده کودکان مبتلا به اضطراب فراگير و کودکان فاقد اضطراب. آموزش و ارزشیابی علوم تربیتی، 4 (13) 77-67.
رشيدي نژاد، حدیث؛ تبريزي، مصطفی و شفيع¬آبادي، عبدالله. (1391). اثربخشي آموزش گروهي والدين با رويكرد خانواده درماني ستير بر جوّ عاطفي خانواده. دانش و پژوهش در روانشناسي كاربردي، 13(3)، 12-45.
شهریاریپور، رضا، مرادی، فرشاد. (1395). مروری بر عوامل مؤثر بر سلامت اجتماعی در دانشجویان. فصلنامه سلامت اجتماعی و اعتیاد، ۳ (۱۲) ،۷۳-۱۰۲.
عبدالملكي، سالار؛ فريد، ابوالفضل؛ حبيبي كليبر، رامین و هاشمي، سید مرتضی. (1395). بررسي رابطه جوّ عاطفي خانواده و كنترل عواطف با گرايش به اعتياد. فصلنامه خانواده پژوهی. 12(4)، 649-662.
کوتی، فرزانه؛ رجبی، غلامرضـا و سـودانی، منصـور. (1386). رابطـه جوّ عـاطفی خـانواده و حمایت اجتماعی با سلامت عمومی در دانشآموزان دختر پایـه اول مقطـع متوسـطه اهواز، فصلنامه یافتههاي نو در روان شناسی2،(5): .18-4
کیخاوندی، شیلر، صفارینیا، مجید، علیپور، احمد، و فرزاد، ولیاله. (1399). تدوین ابعاد اجتماعی سلامت ازمنظر مدیریت شهری. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 10(38 )، 41-64.
گراوند، علی و کاظم نژاد، انوشیروان. (1395). تحليل محتوايي و همکاري گروهي، مقالات منتشرشده در مجله طب انتظامي در سالهاي 1391-1394، طب انتظامی، 5(2)،0-0
مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن و وردی، مینا. (1378). رابطه کمال گرایی و سرسختی روان شناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی، مجله علوم تربیتی و روان شناسی، 6(1و2)، 51-70.
موسوی، سید ولی الله؛ رضایی سجاد؛ عاطفی کرجوّندانی، ستاره؛ جوّان پرست؛ حمید. (1397). نقش واسطهای منبع کنترل در رابطه بین روانبنههای ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی نوجوانان، مجله روان شناسی، 22 (2)، 187-172
Ackerman, Robert A; Kashy, Deborah A; Donnellan, M. Brent; Neppl, Tricia; Lorenz, Fredrick O; and Conger, Rand D. (2013). The Interpersonal Legacy of a Positive Family Climate in Adolescence, Psychol Sci. 24(3): 243–250.
Akün E. (2017). Relations among adults' remembrances of parental acceptance-rejection in childhood, self-reported psychological adjustment, and adult psychopathology. Comprehensive Psychiatry, 77, 27–37.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Washington, DC.
Atkinson, R. A. Atkinson, R. Thirty Smith, E.E. Bam, D. G. and Hogsma, S. N. (2018) The field of psychology of the Hilgard, (Translated by Brahnei, Mohammad Taghi, Birashk, Behrooz Bik, Mehrdad Zamani, Reza Shamsanlu, Saeed Shahriari, Mahnaz Karimi, Yousef Ghahan, Nissan. Mahyeddin, Mehdi and Hashemian, Kianoush) Tehran: Growth Publish House.
Babosalam S, Ghazanfari A, Ahmadi R. (2022). Modeling Academic Engagement Based on Academic Identity with the Mediating Role of Academic Wellbeing of Students. J Child Ment Health9 (3) :62-7. http://childmentalhealth.ir/article-1- 1284-fa.html
Berzonsky MD, Cieciuch J, Duriez B, Soenens B. (2011). The how and what of identity formation: Associations between identity styles and value orientations. Personality and Individual differences, 50(2): 295-299. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.10.007
Binelli C, Ortiz A, Muñiz A, Gelabert E, Ferraz L, S Filho A, Crippa JA, Nardi AE, Subirà S, Martín-Santos R.(2016). Socialanxiety and negative early life events in university students. Rev Bras Psiquiatr. 34(1), S69-74.
Bishop M., Rosenstein D., Bakelaar S., & Seedat S. (2014). An analysis of early developmental trauma in social anxiety disorderand posttraumatic stress disorder. Annals of General Psychiatry, 13(16), 16 10.1186/1744-859X-13- 16 PMID:24920955
Blanco, A. & Diaz. D. (2007). Social Order and Mental Health: A Social Well-Being Approach, Autonoma University of Madrid, Psychologe in Spain, vol.11(5), p 61-71.
Bracegirdle, C., Reimer, N. K., van Zalk, M., Hewstone, M., & Wölfer, R. (2022). Disentangling contact and socialization effects on outgroup attitudes in diverse friendship networks. Journal of Personality and Social Psychology, 122(1), 1–15. https://doi.org/10.1037/pspa0000240
Borjali M, Alizadeh H, Ahadi H, Farrokhi N, Sohrabi F, Mohamadhi M.A. (2013). comparative study on three therapeutic programs including parent encouraging training, behavioral training and pharmacotherapy for increasing self-control among children with attention deficit hyperactive disorder. Clin Psychol Stud.153-175(16)4 https://jcps.atu.ac.ir/article_61.html?lang=en
Brochure. (2022). Social Anxiety Disorder: More than Just Shyness, Pub ID: NIMH-22-MH-8083. https://infocenter.nimh.nih.gov/publications/social-anxiety-disorder-more-just-shyness
Butler, Nadia; Quigg, Zara; Bates, Rebecca; Jones, Lisa; Ashworth, Emma; Gowland, Steve and Jones, Margaret. (2022). The Contributing Role of Family, School, and Peer Supportive Relationships in Protecting the Mental Wellbeing of Children and Adolescents, School Mental Health. 14(3): 776–788. doi:10.1007/s12310-022-09502-9.
Chu PS, Saucier DA, Hafner E. (2010). Meta-analysis of the relationships between social support and wellbeing in children and adolescents, Journal of Social and Clinical Psychology, 29(6):624–645. doi:10.1521/jscp.2010.29.6.624
Denson, T. F., DeWall, C. N., Finkel, E. J. (2012). Self-Control and aggression. Current Directions in Psychological Science, 21(1), 20, 34-39.
Dueuas M, Ramirez C, Arana R, Failde. (2011). Gender differences and determinants of health-related quality of life in
Fuchshuber J, Hiebler-Ragger M, Kresse A, Kapfhammer HP, Unterrainer HF. (2019). The influence of attachment styles and personality organization on emotional functioning after childhood trauma. Front psychiatry, 10: 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00643
Gómez-Ortiz O., Romera E. M., Jiménez-Castillejo R., Ortega-Ruiz R., & García-López L. J. (2019). Parenting practices and adolescent social anxiety: A direct or indirect relationship? International Journal of Clinical and Health Psychology, 19, 124–133
Greenwood CR, Beecher C, Atwater J, Petersen S, Schiefelbusch J, Irvin D. (2018). An ecobehavioral analysis of child academic engagement: Implications for preschool children not responding to instructional intervention. Topics in Early Childhood Special Education. 37(4): 219-233. doi.org/10.1177/02711214177419
Hamblion. E. L.; Burkitt. A.; Lalor. M. K.; Anderson. L. F.; Thomas. H.L; Abubakar. I.; Morton. S.; Maguire. H. & Anderson. S. R. (2019). Public health outcome of Tuberculosis Cluster Investigations, England 2010–2013. Journal of Infection, 78: 269–274
Hashemi Z, Shahjoee T. (2022). Comparison of Oppositional Defiant Disorder, Self-Control and Attachment Styles in Children with Addicted and Non-Addicted Parent. J Child Ment Health. 9 (3): 47-61 .URL: http://childmentalhealth.ir/article-1- 1213-fa.html
Helpman. L.; Pond. G. R.; Elit. L.; Anderson. L. R. & Seow. H. (2020). Endometrial cancer presentation is associated with social determinants of health in a public healthcare system: A population-based cohort study. Gynecologic Oncology, YGYNO-977923.
Hughes K, Ford K, Davies AR, Homolova L, Bellis MA. (2018). Sources of resilience and their moderating relationships with harms from adverse childhood experiences, Public Health Wales.
Irtiqa Ahmed, Cassie M. Hazell, Bethany Edwards, Cris Glazebrook & E. Bethan Davies. (2023). A systematic review and meta-analysis of studies exploring prevalence of non-specific anxiety in undergraduate university students, BMC Psychiatry, 23:240.
Kessler RC, Petukhova M, Sampson NA, Zaslavsky AM, Wittchen HU. (2012). Twelve-month and lifetime prevalence and lifetime morbid risk of anxiety and mood disorders in the United States. Int J Methods Psychiatr Res. 21:169–84.
Kirby N, Wright B, Allgar V.)2020). Child mental health and resilience in the context of socioeconomic disadvantage: Results from the Born in Bradford cohort study. European Child and Adolescent Psychiatry, 29:467–477. doi:10.1007/s00787- 019-01348-y.
Lewis-Morrarty E., Degnan K. A., Chronis-Tuscano A., Pine D. S., Henderson H. A., & Fox N. A. (2015). Infant attachment security and early childhood behavioral inhibition interact to predict adolescent social anxiety symptoms. Child Development, 86(2), 598–613.
Lewis-Morrarty E., Degnan K. A., Chronis-Tuscano A., Rubin K. H., Cheah C. S., Pine D. S., Henderon H. A., & Fox N. A. (2012). Maternal over-control moderates the association between early childhood behavioral inhibition and adolesce social anxiety symptoms. Journal of Abnormal Child Psychology, 40, 1363–1373.
Moosavian Z, Mohammadi M, Sarlak N, Ghodrat G. (2023). The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Students' Attributional Styles and Academic Optimism. J Child Ment Health. 9 (4): 40-60 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1134-fa.html
Morgan A, Currie C, Due P, Nic Gabhain S, Rasmussen M, Samdal O, Smith R. (2007). Mental wellbeing in school-aged childen in Europe: associations with social cohesion and socioeconomic circumstances. Denmark: World Health Organization Regional Office for Europe.
Naderzadeh, H; Salehi, M; Ja’fari Roshan, M & Kochak Entezar, R. (2020). Explaining the Structural Model of Social Anxiety Based on Early Maladaptive Schemas and Family Performance, Novelty in Biomedicine: 8 (1):1-6.
Nanda M., Reichert E., Jones U., & Flannery-Schroeder E. (2016). Childhood maltreatment and symptoms of social anxiety: Exploring the role of emotional abuse, neglect, and cumulative trauma. Journal of Child & Adolescent Trauma, 9, 201–207
National Scientific Council on the Developing Child. (2015). Supportive relationships and active skill-building strengthen the foundations of resilience: Working paper no. 13. Retrieved from www.developingchild.harvard.edu.
Ollendick T. H., & Benoit K. E. (2012). A parent-child interactional model of social anxiety disorder in youth. Clinical Child and Family Psychology Review, 15, 81–91.
Pummer, PS; Jahn, R; Özlü-Erkilic, Z; Pollak, E; Ohmann, S; Schwarzenberg, J; Plener, P & Kalayc, TA. (2019). Social anxiety disorder and emotion regulation problems in adolescents, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 13(37), https://doi.org/10.1186/s13034-019-0297-9
Rudolph J., & Zimmer-Gembeck M. (2014). Parent relationships and adolescents' depression and social anxiety: Indirect associations via emotional sensitivity to rejection threat. Australian Journal of Psychology, 66, 110–121.
Ramaswami. A. (2020). Unpacking the Urban Infrastructure Nexus with Environment, Health, Livability, Well-Being, and Equity. https://doi. org/10. 1016/j. oneear. 02. 003.
Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2008). Effective Pre-school and Primary Education 3– 1 Project (EPPE 3–11) - final report from the primary phase: Pre-school, school and family influences on children's development during key stage 2 (7–11). London: Department for Children Schools and Families.
Wang J, Chen Y, Tan C, Zhao X. (2015). Family functioning, social support, and quality of life for patients with anxiety disorder. Int J Soc Psychiatry, 62(1):5-11. doi:10.1177/0020764015584649.