مطالعه عوامل مؤثر بر مهارتهای ارتباطی در سازمانهای دولتی
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه مدیریت دولتی ، واحد چالوس ، دانشگاه آزاد اسلامی ، چالوس ، ایران
الکلمات المفتاحية: مهارتهای ارتباطی, کُدگذاری, پیرسون, روایی محتوی, عاملی اکتشافی و تأییدی,
ملخص المقالة :
ارتباطات سازماني شامل فرايندي است كه دو يا چند واحد از يك مجموعه از طريق تبادل نظر، اطلاعات مورد نياز خود را مبادله كرده و از آنجايي كه ارتباطات از عناصر اوليه مديريت است، مديران بايد در سطوح مختلف با افراد مجموعه و يا همطراز خود ارتباط مؤثر برقرار كنند این تحقیق از نوع طرح تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی میباشد لذا دادههاي کمی و کیفی از روش اتصال دادهها با یکدیگر ترکیب می شوند یعنی ارتباط دادن دو مجموعه دادهها بصورت ساخت یکی بر اساس دیگري. در ادامه با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با 15 نفر از مدیران نمونه ملی با بهره گیری از تکنیک گلولهبرفی مصاحبه و پس از اشباح نظری مجموعه دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار MAXQDA10 و تکنیک کُدگذاری سازماندهی شدند. سپس برای مقیاس سازی از محاسبه روایی صوری، روایی محتوی (CVR) و (CVI) و تحلیلی عاملی اکتشافی و تائیدی بهره گیری شد و با توزیع 500 پرسشنامه بین 25 دستگاه اجرایی استان گیلان و جمعآوری 429 پرسشنامه آزمون فرضیات با استفاده از روش همبستگی پیرسون انجام و کلیه فرضیات تایید و مدل نهایی تحقیق برای مهارتهای ارتباطی مدیران در سازمانهای دولتی شامل مهارتهای تبادل اطلاعات، بازخورد، موقعیت شناسی، بکارگیری فناوری، تحلیلی- ادراکی، شناختی- رفتاری واجتماعی ارایه گردید
1- ادیب حاج باقری.، م.، (1382)، روش تحقیق گراند تئوری: راه و روش نظریه پردازی در علوم انسانی و بهداشتی، تهران، انتشارات بشری.
2- اسدی شوکی.، ف.، (1389)، بررسی نقش عوامل ارتباط مؤثر بر عملکرد کارکنان اداره مالیات استان گیلان، مهندسی مدیریت، سال چهارم، شماره 37، 43 – 32.
3- پازارگادي.، م.، و اشك تراب.، ط.، و علوي مجد.، ح.، و خسروي.، ش.، (1391)، طراحي ابزاري جهت ارزشيابي عملكرد عمومي دانشجويان پرستاري، مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، دوره 12، شماره 11، 887-877.
4- حبیبپور.، ک.، و صفری.، ر.، (1391)، راهنمای جامع کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی (تحلیل دادههای کمی)، تهران، انتشارات متفکران- لویه، 234.
5- رحماني.، م.، (1396)، ارتباطات، نشريه زيور ورزش، شماره 26، تابستان 1369، 26.
6- غضنفری.، ا.، و مزروعی.، ح.، (1394)، بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی ارتباطات سازمانی در یک سازمان دولتی، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 31، شماره 2، 599-581.
7- فرهنگي.، ع.، (1381)، ارتباطات سازماني" نشر رسا، چاپ چهارم، تهران.
8- قبادی.، م.، (1387)، مهارتهای ارتباطی، ماهنامه بانک ملی، شماره 150، 19- 18.
9- نظري.، ر.، قاسمی.، ح.، و سهرابی. ز.، (1392)، بررسی رابطه بین مهارتهاي ارتباط سبکهاي رهبري فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدیران در سازمانهای ورزشی: مدل سازي معادلات ساختاري، پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 102-93.
10- وکیلی.، م م.، و حیدرنیا.، ع.، و نیکنامی.، ش.، (1391)، طراحي و روانسنجي ابزار سنجش مهارتهاي ارتباطي ميان فردي در جمعيت رابطان سلامت شهر زنجان، مجله دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي تهران، 19-5.
11-Feret, B., & Marcinek, M. (2005). The future of the academic library and the academic librarian: A Delphi study reloaded. New Review of Information Networking, 11(1), 37-63.
12-Husain, Z. (2013). Effective communication brings successful organizational change. The Business & Management Review, 3(2), 43.
13-Proctor, C. R. (2014). Effective organizational communication affects employee attitude, happiness, and job satisfaction (Doctoral dissertation, Southern Utah University. Department of Communication. 2014.). PP:1-74.
14-Ramadanty, S., & Martinus, H. (2016). Organizational communication: Communication and motivation in the workplace. Humaniora, 7(1), 77-86.
15- Robbins, S., Judge, T. A., Millett, B., & Boyle, M. (2013). Organisational behaviour. Pearson Higher Education AU.
16- Robines. P, Stephen, (1998) , organization Behavior. USA: prentice- Hall, International, Inc, P: 310.Smith, G. (2005). Communication skills are critical for internal auditors. Managerial Auditing Journal, 20(5), 513-519.
17- Singh, A. K. (2014). Role of interpersonal communication in organizational effectiveness. International Journal of Research in Management and Business Studies, 1(4), 36-39.
18- Stoner. A. F, James, Freeman. R, Edward, (1989), management, USA: prentice- Hall, International, Inc, P: 111.
19- Smith gene ,(2005). Communication skills critical for internal auditors, managerial journal ,Vol 20,No 5, pp: 513–519.