اصلاح فرهنگی و دگرگونی معنوی در بستر پروژۀ عقلانیت و معنویت: مطالعۀ مواضع سیاسی «مصطفی ملکیان»
الموضوعات :مجید سروند 1 , علياشرف نظري 2
1 - دانش آموخته دکتری علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ایران
2 - دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ملکیان, اصلاحِ فرهنگی, دگرگونی معنوی, عقلانیّت و معنویّت, اصلاح¬طلبی.,
ملخص المقالة :
«مصطفی ملکیان»، یکی از شاخصترین روشنفکرانِ فرهنگگرا، رویکردی کاملاً فردگرایانه دارد؛ به طوری که به باور او، همۀ معنويانِ جهان، فردگرا هستند؛ يعني مخاطبشان فرد است، نه جامعه. از اینرو تفاوتِ آنها با روشنفكران و مصلحانِ اجتماعي در این است که اغلبِ اینها به اصلاحِ جامعه و نهادهای اجتماعی معطوف هستند، ولی به باورِ معنویان، هدفِ فرد، تنها بايد اصلاحِ شخصِ خودش باشد و اصلاحِ جامعه، نتيجۀ كار او خواهد بود. همچنین در نظر ملکیان، همه چیز به انسان برمیگردد. انسانها برای اصول نیامدهاند، بلکه اصول برای انسانها آمده و باید در خدمت آنها باشد. دلنگرانی ما هم تنها باید انسان باشد، نه هیچ امرِ انتزاعی دیگری از جمله سنّت، تجدّد، فرهنگ و حتّی دین؛ زیرا دین نیز برای انسان آمده، دغدغۀ اصلیاش نجاتِ اوست و از اینرو خادمِ انسان است. در نگرش وی، نهاد نیز مفهومی انتزاعی و موجودی موهوم است و از منظرِ آنتولوژیک، به غیر از افراد و انسانهای گوشت و پوست و خوندار، چیزی با عنوان نهاد و به تَبَع آن جامعه وجود ندارد و تغییر و اصلاحِ هر نهادی، وابسته و منوط بر اصلاحِ افرادی است که در آن دستاندرکار هستند و نقشی دارند. بر این اساس تحوّلِ سیاسی، نه از طریقِ انقلابیگری با قهر و خشونت و صرفِ دگرگونیِ سطحیِ رژیم سیاسی و ساختارهای کلان، بلکه در رویکردی اصلاحی و تدریجی از طریق تغییرِ باورها، احساسات و خواستهای تکتکِ افراد و با اتّخاذِ روشهای دموکراتیک و مسالمتآمیز ممکن خواهد بود. در نتیجه در پاسخ به این پرسش که «منظور از تعبیرِ «اصلاحِ فرهنگی» یا اصالتِ فرهنگ در رویکردِ ملکیان چیست؟»، فرضیۀ ما، این مهم است که فرهنگ نسبت به دیگر ساحتها و حوزههای زندگی فردی و جمعی -از جمله سیاست یا اقتصاد- اصالت، اولویت و تأثیرگذاری بیشتری دارد. از اینرو تا عنصرِ فرهنگ تغییر نکند، هیچگونه دگرگونی اساسی و معناداری را نمیتوان انتظار داشت. در ضمن این دگرگونی باید به سمتوسویی معنوی باشد تا مشکلات اجتماعی و درد و رنج آدمی حتّیالامکان رفع گردد. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی- تحلیلی بوده، بر پایه مطالعات کتابخانهای- اسنادی تنظیم شده است.
ال.
پتری، هربرت (1382) «آبراهام مزلو و خودشکوفایی»، ترجمۀ جمشید مطهری¬طشی، معرفت، شماره 69، شهریور، صص 94-100.
احمدی، فرشته (1383) «فردیت، سنگ¬بنای دموکراسی است»، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 79، اردیبهشت، صص 37-41.
اوداینیک، ولادیمیر والتر (1379) یونگ و سیاست، ترجمۀ علیرضا طیب، تهران، نشرنی.
ثنایی، باقر (1375) «آسیب¬شناسی و سلامت روان از نظر مازلو»، مجلۀ علوم انسانی دانشگاه الزهرا، شماره 20، زمستان، صص 13-34.
دي.
ناي، رابرت (١٣٨١) سه مکتب روان¬شناسي، ديدگاه فرويد، اسکينر و راجرز، ترجمۀ احمد جلالي، تهران، پادراه.
شربتیان، محمدحسن (1386) تأملی بر مکتب فرهنگ و شخصیت یا انسان¬شناسی روان¬شناختی، قابل دسترسی در: https://anthropologyandculture.
com فروم، اریک (1388) روان¬کاوی و دین، ترجمۀ آرسن نظریان، تهران، مروارید.
--------- (1941) گریز از آزادی، ترجمۀ عزت¬الله فولادوند، تهران، مروارید.
فکوهی، ناصر (1393) انسان¬شناسی و فرهنگ¬گرایی، قابل دسترسی در: https://rasekhoon.
net/article/show/905839 ملکیان، مصطفی (1375) «انتظار بشر از دین»، در: راهی به رهایی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت (1390)، چاپ پنجم، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1376) «خود را بشناس»، در: راهی به رهایی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت (1390)، چاپ پنجم، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1377) «قداست، عقلانیّت، علمانیّت»، در: مشتاقی و مهجوری: گفت¬وگو در باب فرهنگ و سیاست (1394)، چاپ پنجم، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1379الف) «سکولاریسم و حکومت دینی»، در: سنّت و سکولاریسم (1388)، چاپ پنجم، تهران، صراط.
------------- (1379ب) «گفت¬وگو دربارۀ حاکمیّت دینی»، در: مشتاقی و مهجوری: گفت¬وگو در باب فرهنگ و سیاست (1394)، چاپ پنجم، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1379ج) «معنویت و محبّت چکیده همۀ ادیان است»، در: مشتاقی و مهجوری: گفت¬وگو در باب فرهنگ و سیاست (1394)، چاپ پنجم، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1380الف) «پرسش¬هایی پیرامون معنویت»، در: سنت و سکولاریسم (1388)، چاپ پنجم، تهران، صراط.
------------- (1380ب) «معنویت گوهر ادیان (2)»، در: سنت و سکولاریسم (1388)، چاپ پنجم، تهران، صراط.
------------- (1380ج) «معنویت: گوهر ادیان (1)»، در: سنت و سکولاریسم (1388)، چاپ پنجم، تهران، صراط.
------------- (1380د) «تقریر حقیقت و تقلیل مرارت؛ وجه اخلاقی و تراژیک زندگی روشنفکری»، در: راهی به رهایی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت (1390)، چاپ پنجم، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1381) «دین و بحران معنا در جهان معاصر»، مطالعات راهبردی، شماره 15، صص 201-211.
------------- (1384) «بازنگری در دین تاریخی»، بازتاب اندیشه، شماره 71، صص 1225-1231.
------------- (1385) «سازگاری معنویت و مدرنیته»، روزنامه شرق، 835، 25/05/1385، ص 5.
------------- (1387الف) «روشن¬فکری دینی در گفتوگو با مصطفی ملکیان»، روزنامۀ اعتماد ملی، 21/10/1387، ص 3.
------------- (1387ب) «عقلانیّت، معنویت و روشن¬فکری»، در: حدیث آرزومندی (1389)، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1389) «عقلانيّت و معنويّت بعد از ده سال»، قابل دسترسی در: https://3danet.
ir/rationality-and-spirituality-after-ten-years ------------- (1390) «دین و دین¬داری در جهان معاصر»، در: راهی به رهایی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت، چاپ پنجم، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1391الف) «اقتراحیه دربارۀ دین و بهداشت روانی»، در: مهر ماندگار: مقالاتی در اخلاق¬شناسی، چاپ سوم، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1391ب) «درد از کجا؟ رنج از کجا؟»، در: مهر ماندگار: مقالاتی در اخلاق-شناسی، چاپ سوم، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1391ج) «ملکیان، دائوی فرزانگی»، در: مهر ماندگار: مقالاتی در اخلاق¬شناسی، چاپ سوم، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1393) تقدیر ما، تدبیر ما، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1394الف) «چه باید بشود»، در: مشتاقی و مهجوری: گفت¬وگو در باب فرهنگ و سیاست، چاپ پنجم، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1394ب) «زندگی اصیل»، در: در رهگذار باد و نگهبان لاله (1394)، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1394ج) «معنویّت و انسان متجدّد»، در: در رهگذار باد و نگهبان لاله (1394)، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1394د) «ویژگی¬های انسانِ معنوی»، در: در رهگذار باد و نگهبان لاله (1394)، تهران، نگاه معاصر.
------------- (1395الف) «آشتی¬پذیری/ ناپذیریِ معنویّت با عقلانیّت»، قابل دسترسی در: http://neeloofar.
org/1395/12/04/041295 ------------- (1395ب) «سیاست¬زدگی یا سیاست¬زدایی؛ مباحثۀ سعید حجاریان و مصطفی ملکیان»، اندیشه پویا، شماره 33، ویژۀ نوروز، صص 15-22.
------------- (1395ج) «فلسفۀ وجودی روشن¬فکری دینی، دستاوردها و راهکارهای پیشِ رو نهادۀ آن»، قابل دسترسی در: https://www.
dinonline.
com/6545 ------------- (1396) «در ضرورت راهحلّ معنوي»، روزنامه اعتماد، 09/02/1396، ص 4.
------------- (1398) زمین از دریچه آسمان، چاپ دوم، تهران، سروش مولانا.
------------- (بی¬تا) «رابطه دین و سیاست در اسلام»، بی¬جا.
مهاجری، محمدمهدی (1394) «افسون و افسانۀ فرهنگگرایی؛ نقدی بر فرهنگگرایی معنویتگرای مصطفی ملکیان»، قابل دسترسی در: B2n.
ir/a18967.
Hałas, Elżbieta (2010) Towards the World Culture Society: Florian Znaniecki's Culturalism. Peter Lang. ISBN 978-3-631-59946-4.
Rogers, C. R. (1961) On Becoming A Person: A Therapist's View on Psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin Company.