ارتباط انگیزش شغلی و حافظه آینده¬ نگر در پرستاران زن
الموضوعات :آزاده سلحشوری 1 , جواد صالحی 2
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
2 - عضو هیئتعلمی، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
الکلمات المفتاحية: حافظه آینده نگر, انگیزش شغلی, حافظه آینده نگر زمان محور, حافظه آینده نگر رویدادمحور,
ملخص المقالة :
یکی از انواع حافظه که به ویژه اهمیت زیادی در عملکرد صحیح یک پرستار دارد حافظه آینده نگر است. بسیاری از مواقع عملکرد صحیح یک پرستار و در نتیجه سلامت و جان بیماران او در گرو صحت و دقت حافظه ی اوست. هدف این مطالعه بررسی ارتباط انگیزش شغلی و جنسیت با عملکرد حافظه آینده نگر در پرستاران بود. پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای بود. نمونه آماری تحقیق را 110 نفر از دانشجویان پرستاری شاغل در بیمارستان های شهر زنجان تشکیل داده اند. برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه رضایت شغلی هاکمن و اولدهام و تکلیف محقق ساخته بود. به منظورایجاد فراموشی درافراد درگروههای مورد مطالعه از تکلیف محقق ساخته که شامل 12 فعالیت پرستاری، شامل 6 فعالیت زمان محور و6 فعالیت رویداد محور بود استفاده شد. طرح کلی این آزمون از نرم افزار DMDX که مك فارلند و گليسكي (2009) بـراي ارزيـابي حافظـة آينده نگر زمان محور ازآن استفاده كرده بودنـد گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t مستقل، آزمون MANOVA استفاده شد. در مجموع یافته ها نشانگر آن بود که انگیزش شغلی با حافظه آینده نگر ارتباط معناداری دارد؛ به این صورت که پرستارانی که از انگیزه شغلی بالاتری برخوردار بودند نسبت به پرستارانی که انگیزه شغلی پایین تری داشتند در تکالیف حافظه آینده نگر، چه زمان محور و چه رویداد محور عملکرد بهتری از خود نشان دادند.
1- بش کار، ن.، ایروانی، م.، بیرامی، م.، بحرینیان، ع.، سهرابی، ا.، رسولی آزاد، م.، و ساعد موجشی، ف. (1392). تأثیرات سن و جنسیت بر حافظۀ آیندهنگر ِزمانمحور. تازههای علوم شناختی، ۱۵(۴)، ۴۲-۳۷.
2- تابع بردبار، ف.، اسماعیلی، م.، و پیمان، ا. (1401). بررسی عملکرد حافظه گذشتهنگر و آیندهنگر و نقش بینظمی هیجانی در بین دختران نوجوان دچار بیاشتهایی روانی، اضافهوزن و وزن عادی. فصلنامه زن و جامعه. 13(49)، 16-1.
3- رئیسی، پ.، رئیسی، ن.، و شکوهنده، ل. (1393). رابطه سلامت روان پرستاران و میزان انگیزش آنها در انجام وظایف پرستاري در بیمارستان گنجویان دزفول. نشریۀ علمی پژوهشی دانشکده پرستاري و مامایی. 24(86)، 42- 35.
4- کشتکاران، ع.، کاوسی، ز.، قلی پور، آ.، سهرابی زاده، س.، و شرفی، ز. (1391). دلبستگی شغلي و عوامل مؤثر بر آن در پرستاران بیمارستانهای آموزشي عمومي دانشگاه علوم پزشكي شيراز. مجله دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران (پياورد سلامت)، 6(2)، 156- 147.
5- رضايی، ک.، سودانی، م.، و عطاری، ی. (1392). اثربخشی نظريه يادگيری اجتماعی کرامبولتز بر افزايش رضايت از سرپرستی و همکاران معلمان زن. اندیشههای نوین تربیتی، 9(4)، ۱۴۵-۱۶۲.
6- دهقان، ن.، صالحی صدقیانی، ج.، شعبان مرادی، آ. (1389). تبیین ارتباط ابعاد غنیسازی شغل و رضایت شغلی کارکنان (مورد: شرکت برق). نشریه مطالعات کمی در مدیریت، 1(2)، 52-35.
7- یاوری، م.، شمسایی، ف.، و یزدان¬بخش، ک. (1397). مقایسه فرسودگی شغلی و سلامت روان پرستاران شاغل در بخشهای روانپزشکی و ویژه(ICU) . فصلنامه مديريت پرستاري، ۳(۱)، ۶۵-۵۵.
8- Boamah, S. A., Hamadi, H. Y., Havaei, F., Smith, H., & Webb, F. (2022). Striking a Balance between Work and Play: The Effects of Work–Life Interference and Burnout on Faculty Turnover Intentions and Career Satisfaction. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(2), 809.
9- Çağış, Z. G., & Yıldırım, M. (2022). Understanding the effect of fear of COVID-19 on COVID-19 burnout and job satisfaction: a mediation model of psychological capital. Psychology, Health & Medicine, 1-11
10- Elliott, T. J., & Gu, M. (2018). Superior memory efficiency of quantum devices for the simulation of continuous-time stochastic processes. npj Quantum Information, 4(1), 1-10.
11- Fink, N., Pak, R., Bass, B., Johnston, M., & Battisto, D. (2010, September). A Survey of nurses self-reported prospective memory tasks: What must they remember and what do they forget?. In Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting (Vol. 54, No. 19, pp. 1600-1604). Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications.
12- Gabriel, A., Meulemans, T., Parisse, C., & Maillart, C. (2019). Procedural learning across modalities in French-speaking children with specific language impairment. Applied Psycholinguistics, 36(3), 747-769.
13- Guajardo, N. R., & Best, D. L. (2000). Do preschoolers remember what to do? Incentive and external cues in prospective memory. Cognitive Development, 15(1), 75-97.
14- Heffernan, T., O’Neill, T., Moss, M. (2010). Smoking and everyday prospective memory: a comparison of self-report and objective methodologies. Drug Alcohol Depend, 112, 234-238.
15- Henry, J. D. (2021). Prospective memory impairment in neurological disorders: Implications and management. Nature Reviews Neurology, 17(5), 297-307.
16- Ingvar, D. H. (1985). " Memory of the future": an essay on the temporal organization of conscious awareness. Human neurobiology, 4(3), 127-136.
17- Jones, W. E., Benge, J. F., & Scullin, M. K. (2021). Preserving prospective memory in daily life: A systematic review and meta-analysis of mnemonic strategy, cognitive training, external memory aid, and combination interventions. Neuropsychology, 35(1), 123.
18- Joshua Lea, D. N. P., Doherty, I., Reede, B. L., & Mahoney, C. B. (2022). Predictors of burnout, job satisfaction, and turnover among CRNAs during COVID-19 surging. AANA journal, 90(2), 141.
19- Kalliath, T., & Morris, R. (2002). Job satisfaction among nurses: a predictor of burnout levels. JONA: The Journal of Nursing Administration, 32(12), 648-654.
20- Kliegel, M., & Martin, M. (2003). Prospective memory research: Why is it relevant? International Journal of Psychology, 38, 193–194.
21- Kumar, N., Saleh, N. I., Kumar, A., Verma, M. L., & Ranjan, P. (2022, February). Investigation of Atomic Layer Futuristic Memory Devices of Binary Chalcogenides WX 2 (X= S and Se): First-Principles Study. In 2022 Advances in Science and Engineering Technology International Conferences (ASET) (pp. 1-4). IEEE.
22- López-Rojas, C., Rossi, E., Marful, A., & Bajo, M. T. (2022). Prospective memory in bilinguals and monolinguals: ERP and behavioural correlates of prospective processing in bilinguals. Brain and Language, 225, 105059.
23- Lui, S. S., Zhang, R. T., Lau, W. Y., Liu, A. C., Chui, W. W., Wang, Y., ... & Chan, R. C. (2022). Prospective Memory Influences Social Functioning in People With First-Episode Schizophrenia: A Network Analysis and Longitudinal Study. The Journal of Clinical Psychiatry, 83(2), 39555.
24- Madigan, D. J., & Kim, L. E. (2021). Towards an understanding of teacher attrition: A meta-analysis of burnout, job satisfaction, and teachers’ intentions to quit. Teaching and teacher education, 105, 103425.
25- McFarland, C. P., & Glisky, E. L. (2009). Frontal lobe involvement in a task of time-based prospective memory. Neuropsychologia, 47(7), 1660-1669.
26- Mo, K. Y. H., & Ho, H. W. M. (2021). Predictors of job satisfaction of Chinese social workers in mainland China. Journal of Social Service Research, 47(6), 823-834.
27- Moore, K. N., Lampinen, J. M., Adams, E. J., Nesmith, B. L., & Burch, P. (2022). Prior experience with target encounter affects attention allocation and prospective memory performance. Cognitive Research: Principles and Implications, 7(1), 1-20.
28- Patadiya, J., Gawande, A., Joshi, G., & Kandasubramanian, B. (2021). Additive Manufacturing of Shape Memory Polymer Composites for Futuristic Technology. Industrial & Engineering Chemistry Research, 60(44), 15885-15912.
29- Penningroth, S. L., & Scott, W. D. (2007). A motivational-cognitive model of prospective memory: The influence of goal relevance. Psychology of motivation, 115-128.
30- Rosales, R. A., Labrague, L. J., & Rosales, G. L. (2013). Nurses' job satisfaction and burnout: Is there a connection. International Journal of Advanced Nursing Studies, 2(1), 1.
31- Rude, s. s., hertel, P. t., Jarrold, W., Covich, J., & hedlund, s. (1999). depression-related impairments in prospective memory. Cognition and Emotion, 13, 267–276.
32- Rumball, F., Brook, L., Happé, F., & Karl, A. (2021). Heightened risk of posttraumatic stress disorder in adults with autism spectrum disorder: The role of cumulative trauma and memory deficits. Research in Developmental Disabilities, 110, 103848.
33- Sari, H. (2004). An analysis of burnout and job satisfaction among Turkish special school headteachers and teachers, and the factors effecting their burnout and job satisfaction. Educational Studies, 30(3), 291-306.
34- Schaper, M. L., Horn, S. S., Bayen, U. J., Buchner, A., & Bell, R. (2022). Adaptive prospective memory for faces of cheaters and cooperators. Journal of Experimental Psychology: General, 151(6), 1358.
35- Sims, M. R. (2017). May 1999: Brackets, epitopes and flash memory cards: A futuristic view of clinical orthodontics. Australian orthodontic journal, (Special edition), 56-64.
36- Ślusarczyk, E., & Niedźwieńska, A. (2013). A naturalistic study of prospective memory in preschoolers: The role of task interruption and motivation. Cognitive Development, 28(3), 179-192.
37- Smith, P. C. (1969). The measurement of satisfaction in work and retirement: A strategy for the study of attitudes.
38- Sugden, N., Thomas, M., & Kiernan, M. (2022). A scoping review of the utility of self-report and informant-report prospective memory measures. Neuropsychological Rehabilitation, 32(6), 1230-1260.
39- Verberk, I. M., Laarhuis, M. B., van den Bosch, K. A., Ebenau, J. L., van Leeuwenstijn, M., Prins, N. D., ... & van
40- Walders. (2012). the Effect of Interruptions on Prosoective Memory in the Emergency Department. Rochester Institute of Technology College of Liberal Arts Department of Psychology. Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science in Applied Experimental and Engineering Psychology.
41- Woods, S. P., Morgan, E. E., Loft, S., Matchanova, A., Verduzco, M., & Cushman, C. (2021). Enhancing cue salience improves aspects of naturalistic time-based prospective memory in older adults with HIV disease. Neuropsychology, 35(1), 111.