مرگ بمثابه امر وجودی و خیر در اندیشۀ ملاصدرا
الموضوعات : Studies on Mulla Sadra and the Transcendent Philosophy
سیدمصطفی شهرآیینی
1
,
ناهيد نجفپور
2
1 - استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری کلام، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
مرگ بعنوان یکی از مهمترین مسائل، و شاید مهمترین مسئلۀ انسانها، همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است. صدرالمتألهین در اغلب آثار خود به این امر پرداخته است. او مرگ را به دو نوع ارادی و غیرارادی تقسیم میکند. تجربۀ مرگ ارادی برای بعضی اولیای الهی امکانپذیر است آنها با تزکیۀ نفس، به جایی میرسند که قابلیت خرق بدن و سیر در عوالم بالاتر را پیدا میکنند. نوع دوم نیز همان مرگ طبیعی است. ملاصدرا مرگ را امری وجودی میداند و نظر به اینکه خیر بودن، ذاتی هر امر وجودی است، هر نوع مردن را ـچه با اجل طبیعی و چه با اجل اخترامیـ نیز امری طبیعی و خیر میشمارد. با توجه به اینکه مرگ اخترامی یا ناگهانی، بر اثر بیماری یا حوادث رخ میدهد، و در ظاهر شر بنظر میرسد، بر اساس چه مبنایی میتوان خیر بودن مرگ بمعنای کلی را تبیین کرد؟ نقش تکامل برزخی در این امر چیست؟ مقالۀ پیشرو، بر اساس اندیشههای ملاصدرا به این پرسشها پاسخ میدهد.
