اهداف برنامه فلسفه برای کودکان
الموضوعات :رهام پاراد 1 , محمد حسن بادست 2 , حلیمه بادست 3
1 - دانشگاه علمی کاربری بهزستی استان کهگیلویه و بویراحمد
2 - دانشگاه آزاد گچساران
3 - دانشگاه پیام نور مارگون
الکلمات المفتاحية: تفکر انتقادی, الگوی آموزشی, فلسفه, تعلیم و تربیت,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش اهداف برنامه فلسفه برای کودکان می باشد. در این پژوهش تفکر انتقادی و جایگاه آن در تعلیم و تربیت و نقش آن در برنامه آموزشی لیپمن از دیدگاه فیلسوفان تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفت. روش انجام پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی از نوع مطالعه کتابخانهای است. پس از بررسی و تحلیل مطالب در این پژوهش می توان نتیجه گفت که تفکر انتقادی دغدغهی تمام فیلسوفان تعلیم و تربیت است و برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) حلقهی مفقود شده آموزش و پرورش امروزی است. در این برنامه دانش آموزان با مشارکت در حلقه های کندوکاو فلسفی بر مهارت های استدلالی، تحلیل و قدرت ارزیابی خود میافزایند و شرکت در کلاس های فلسفه برای کودکان در قدرت اعتماد به نفس، خودباوری و اجتماعی شدن دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. هدف براي آموزش فلسفه به کودکان به این شرح قید نموده است: ١- بهبود توانایی استدلال ٢- پرورش خلاقیت ٣- پرورش تفکر انتقادي ٤-پرورش درک اخلاقی ٥- پرورش ارزشهاي هنري 6- پرورش شهروندي ٧-رشد فردي و میان فردي٨- پرورش توانایی مفهوم یابی در ترجمه
• جهانی، جعفر (١٣٨٢) »تاریخ درترازو«، تهران: امیرکبیر.
• رشت چی، مژگان و کیوانفر ارشیا (١٣٨٨)، »مبانی نظري اجتماع کندوکاو به عنوان روش آموزش فلسفه براي کودکان«، فرهنگ شماره ٦٩.
• سیف،علیاکبر (١٣٧٦) »اندازه گیري وارزشیابی پیشرفت تحصیلی«،تهران،انتشارات: آگاه.
• شعبانی،حسن (١٣٨٢) »روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارتهاوراهبردهاي تفکر)«،تهران: سمت.
• قائدي، یحیی (١٣٨٢)، »مبانی نظري آموزش فلسفه براي کودکان«، تهران،: نشر دواوین.
• قائدي، یحیی (١٣٨٣) »بررسی و نقد ددیگاه فلسفه براي کودکان«، رساله دکتري دانشگاه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
• قائدي،یحیی (١٣٨٢) »نقدوبررسی مبانی،دیدگاههاوروشهاي آموزش فلسفه به کودکان«، (رساله دوره دکتري) دانشگاه تربیت معلم تهران.
• کریمی،روحاﷲ،(١٣٨٩)، »آیا فلسفه براي کودک به نسبی گرایی می انجامد« تفکر و کودک شماره ٢.
• مرعشی،سیدمنصور،صفایی مقدم،مسعود،خزامی،پروین (١٣٨٩) »بررسی تأثیراجراي برنامه آموزش فلسفه براي کودکان به روش اجتماع پژوهشی بررشدوقضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهراهواز«،تهران: مجله تفکروکودک،سال اول،شماره ١.
• مرعشی،سیدمنصور،صفایی مقدم،مسعود،خزامی،پروین(١٣٨٩). »بررسی تأثیراجتماعی برنامه آموزش فلسفه براي کودکان به روش اجتماعی پژوهشی بررشدمتفاوت اخلاقی دانشآموزان پنجم ابتدایی اهواز تفکر و کودک،سال اول،شماره اول صص ٨٣-١٠٢
• ناجی،سعید (١٣٨٧) »فلسفه براي کودکان ونوجوانان پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی«،سال دوم،شماره سوم،صص ٥٤-٧٢.
• ناجی،سعید،قاضی نژاد،پروانه (١٣٨٦) »بررسی نتایج برنامه فلسفه براي کودکان مهارتهاي استدلالی عملکردرفتاري کودکان«،فصلنامه مطالعات فرهنگی،سال اول،شماره اول صص ٢١-٣٥.
• ناجی،سعید،قاضی نژاد،پروانه (١٣٨٦) »بررسی نتایج برنامه فلسفه براي کودکان روي مهارتهاي استدلالی وعملکردرفتاري کودکان«،تهران: مطالعات برنامه درسی،سال دوم،شماره ٧. صص١٥٠-١٢٣
• Andolina mike (2001) critical thinking for working students, cloumgia Delmar press critizenship High school Magazine 7no810015AP 2000.
• Haynes Ann (2002) children as phibsopher Rutledge flamer London and newyork.
• Iesta, G (2011) philosophy Exposure and children: how to resist instrument alisation of philosophy in education Journal of the philosophy of education society of Great Britain vol.45, Iss 2pp 3019-305.
• Lipman, M, (1988) 'critical thinking what cat it Bee Educational Leader ship. Vol,
• Lipman, M, (1988) 'philosophy for children, Journal of philosophy for children, vol,
• Lipman, M, (1988) 'philosophy Goges to school, Philadelphia' Temple univ, press.
• Lipman, M, (1991) strengthening reasoning Judgement through philosopht. IN: Maclure,
• Lipman, M, (2003) thinking in Education Cambridge univ, press.
• Lipman, M, (2003) thinking in Education Cambridge univ, press.