طراحی چارچوبی از پیشرانهای کلان و محیطی در شکلگیری اتحادهای راهبردی (مطالعهی موردی: صنعت مبل منبت شهرستان ملایر)
الموضوعات :محمدجواد آذرشاهی 1 , علیرضا علی احمدی 2 , میرزاحسن حسینی 3 , محمد رضا مشایخ 4
1 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت ، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اتحاد استراتژیک, محیط کلان, صنعت مبل منبت,
ملخص المقالة :
هدف: مطالعهی حاضر با هدف بررسی پیشرانهای کلان و محیطی مؤثر در شکلگیری اتحادهای استراتژیک در صنعت مبل منبت شهرستان ملایر اجرا شد. ضرورت: سازمانها برای بقا در محیط پرتکاپو و متلاطم کنونی نیاز به اتخاذ راهبردهایی کارآمد و منسجم دارند. بیشک یکی از کارآترین آنها، خلق اتحادهای استراتژیک در بستر صنعت است. روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی ـ بنیادی و اکتشافی است که در قالب طرحی مقطعی اجرا شد. رویکرد این مطالعه کیفی، جامعهی آماری آن فعالان صنعت مبل منبت در شهرستان ملایر و ابزار گردآوری دادههای آن مصاحبه نیمهساختاریافته بود. به لحاظ موضع فلسفی، این مطالعه در پارادایم تفسیر گرایی و از منظر نظریهی روششناختی، در زمرهی مطالعات هرمنوتیک قلمداد میشود. دادهها به صورت میدانی گردآوری و با استفاده از تحلیل مضمون تحلیل شد. در این مطالعه مجموعاً 20 مصاحبه اجرا و 45 کد و 10 مضمون با رویکرد ترکیبی استقرایی ـ قیاسی استخراج شد. یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان داد که پیشرانهای محیطی موجد شکلگیری اتحادهای استراتژیک مشتمل بر محیط اجتماعی، قانونی، سیاسی، اقتصادی، بینالمللی، فرهنگی، عمومی، تکنولوژیک و عدم قطعیت محیطی میباشد. نتیجهگیری: توسعهی چارچوب نظری پیرامون پیشرانهای شکلدهندهي اتحاد استراتژیک به طور خاص در صنعت مبل منبت و به طور عام در سایر صنایع، منجر به شناخت مؤثر و کارآمدتر پدیدهها و روابط فراسازمانی در اذهان فعالان صنعت و نیز کاوشگران عرصههای مختلف علمی میگردد و این مهم بسترساز بهبود تصمیمگیریهای کلان و عمده در صنایع مولد میشود
اخترشناس، داریوش. خدامیپور، احمد. و پورحیدری، امید. (1399). طراحی الگوی عوامل غیرمالی مؤثر بر پایداری شرکتی: براساس روش تحلیل تم. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(34): 185ـ205.
الهی، شعبان. خالدی، آرمان. مجیدپور، مهدی. و اسدیفرد، رضا. (۱۳۹۸)، عوامل ضروری برای موفقیت همکاری فناورانه نامتقارن بین بین شرکتهای بزرگ و کوچک در بخش نانوفناوری ایران، شانزدهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت (علمی ـ پژوهشی)، تهران، دانشگاه الزهرا (س)، https://www.civilica.com/Paper-IAMS16-IAMS16_064.html
حقیقیکفاش، مهدی. مظلومی، نادر. خلیلنژاد، شهرام. مشفق، مهدی. (1398)، الگوی کیفی شراکت استراتژیک در کسب و کارهای کوچک و متوسط. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی ـ دانشور رفتار سابق. ۱۶ (۱۳):۱۱۹-۱۳۲، http://cs.shahed.ac.ir/article-11685-fa.html
حقیقی، محمد. جلالی، سیدحسین. (1396)، شکلگیری شراکتهای راهبردی از دیدگاه تئوری نهادی، نشریه مدیریت بازرگانی، 9(4): 738ـ717.
خسرویلقب، زهره. سالارزهی، حبیب اله. مصلح، عبدالمجید. یعقویی، نورمحمد. آرمان، مانی. (1396). بررسی انتقال فناوری به عنوان انگیزه ورود به اتحاد راهبردی فناورانه بینالمللی در صنعت نفت. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای مدیریت راهبردی، 23(67)، 39-59.
رادفر، رضا. پیلهوری، نازنین. قاضینوری، سیدسپهر. و شاکری، رؤیا. (1394). مطالعه پیشرانههای قابلیت ائتلاف استراتژیک در سطح بنگاه؛ مورد صنعت زیست داروئی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 8(27)، 45-70. https://doi.org/10.22111/jmr.2015.2062
شالبافیان، علیاصغر. (1398). شبکه مضامین محیطی موثر بر شکلگیری اتحادهای استراتژیک (مورد مطالعه: کسب وکارهای گردشگری پزشکی ایران). برنامهریزی و توسعه گردشگری، 8(29)، 125-142. https://doi.org/10.22080/jtpd.2019.13914.2826
عباسیهرفته، بهزاد. و بندی، حمیدرضا. (1396)، مطالعه زمینه یابی و ارائه الگوی تاسیس تعاونی تأمین نیاز شرکتهای هوایی داخلی، کارفرمای طرح: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، شماره قرارداد 221853، https://icoop.mcls.gov.ir/fa/filepool/download/557778fb1f4d40e6ae864900d0511c72
کریمیفرد، حسن، (1388)، اتحادهای استراتژیک راهی برای تقویت بنگاههای کوچک و متوسط، تدبیر، شماره 213: 16-22.
محمدیمهر، غلامرضا. (1389)، روش تحلیل محتوا (راهنمای علمی تحقیق)، تهران: دانشنگار و گنجینهی علوم انسانی، چاپ دوم.
مظلومی، نادر. رحمانسرشت، حسین. حقیقیکفاش، مهدی. احمدیپرتوی، سحر. (1398)، الگویی برای اجرای راهبرد سرمایهگذاری مشترک بینالمللی (مطالعهای در صنعت خودرو ایران)، فصلنامهی علمی پژوهشی پژوهشهای مدیریت راهبردی، 25(73): 57ـ35
موسوی، معصومه. (1397)، تشکیل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل و منبت در ملایر، ماهنامه صنایع چوب، مبلمان و کاغذ ایران، 18(121): 9ـ8.
Abdalkrim, G. and Guizani, M. (2022), Analyzing external environmental, strategic alliance, and strategic alliance of Kingdom of Saudi Arabia firms – an empirical research, Arab Gulf Journal of Scientific Research, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/AGJSR-07-2022-0115
AbuAlSamen MM and El-Elimat T (2022) Understanding Reciprocity Among University Students in Low-Resource Settings: Validation and Measurement Using a Mixed-Methods Approach. Front. Public Health 10:922892. doi: 10.3389/fpubh.2022.922892
Adero, G. (2011), Maintaining Competitiveness Through Strategic Alliances: Case Study of Equity Bank Kenya, Published Master Thesis in Business Administration Strategy and Management in International Organizations, Linköping University, Sweden.
Al Amri, S (2019), The role of culture in implementing management contracts within the hotel industry in Oman, Doctor of Philosophy (PhD), Management, RMIT University.
Aldakhil, A. M., & Nataraja, S. (2014). Environmental factors and measures that affect the success of international strategic alliances. Journal of Marketing and Management, 5(1), 17–37.
Anand, B., N, & Khanna, T. (2000). Do firms learn to create value? The case of alliances. Strategic Management Jour¬nal, 21(3), 295–315. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(200003)21:3<295::AID-SMJ91>3.0.CO;2-O
Bizzi, L. (2017). The strategic role of financial slack on alliance formation. Management Decision, 55(2), 383-399.
Braun, V. & Clarke, V. (2006), Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
Castillo-Montoya, M. (2016). Preparing for interview research: The interview protocol refinement framework. The Qualitative Report, 21(5), 811-831.
Chen, Y., Tang, G., Jin, J., Li, J., & Paill_e, P. (2015). Linking market orientation and environmental performance: The influence of environmental strategy, employee’s environmental involvement, and environmental product quality. Journal of Business Ethics, 127(2), 479–500.
Choi, Jeongho & Yeniyurt, Sengun. (2015). Contingency distance factors and international research and development (R&D), marketing, and manufacturing alliance formations. International Business Review. https://doi.org/2. 10.1016/j.ibusrev.2015.04.007
Christoffersen, J. (2013). A review of antecedents of international strategic alliance performance: Synthesized evidence and new directions for core constructs. International Journal of Management Reviews, 15, 66–85.
Cravens, D.W. Shipp, S.H. Cravens, K.S. (1993) Analysis of co-operative interorganizational relationships, strategic alliance formation, and strategic alliance effectiveness, Journal of Strategic Marketing, 1:1, 55-70. https://doi.org/10.1080/09652549300000005
Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S. (2018), The SAGE Handbook of Qualitative Research 5th Edition, California: SAGE.
Dickson, P. H. & Weaver, K. M. (2011). Institutional Readiness and Small to Medium-Sized Enterprise Alliance Formation. Journal of Small Business Management, 49(1), 126-148.
Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
Famuyiwa, Oluwafemi & Monplaisir, Leslie & Nepal, Bimal. (2008). An integrated fuzzy-goal-programming-based framework for selecting suppliers in strategic alliance formation. International Journal of Production Economics. 113: 862-875. https://doi.org/113. 862-875. 10.1016/j.ijpe.2007.12.003
Fernández-Olmos, M., & Ramírez-Alesón, M. (2017). How internal and external factors influence the dynamics of SME technology collaboration networks over time. Technovation, 64–65, 16–27.
Gatobu, D. & Maende, C. (2019). Drivers of strategic alliances growth in the Kenya telecommunication industry: A case of Safaricom Limited. International Academic Journal of Human Resource and Business Administration, 3(6), 71-92. http://www.iajournals.org/articles/iajhrba_v3_i6_71_92.pdf
Genç, N. & Alayoglu, N. & İyigün, N.. (2012). A Conceptual Model Proposal for Determinants, Form, Functions and Structure Choice in Strategic Alliances. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58: 1594-1600. https://doi.org/58. 1594-1600. 10.1016/j.sbspro.2012.09.1146
Glaister K.W. (1998) Strategic Motives for UK International Alliance Formation. In: International Strategic Management and Government Policy. Palgrave Macmillan, London, https://doi.org/10.1007/978-1-349-26646-3_4
Glaister K.W. (1998) Strategic Motives for UK International Alliance Formation. In: International Strategic Management and Government Policy. Palgrave Macmillan, London, https://doi.org/10.1007/978-1-349-26646-3_4
Glaister, K.W. (1996), UK Western European Strategic Alliances, Journal of Euromarketing, 5:4, 5-35, https://doi.org/10.1300/J037v05n04_02
Hagedoorn, J., (1993). Understanding the rationale of strategic technology partnering: interorganizational modes of cooperation and sectoral differences. Strategic Management Journal 14, 371– 385.
He, Q., Meadows, M., Angwin, D., Gomes, E. and Child, J. (2020). Strategic alliance research in the era of digital transformation: Perspectives on future research. British Journal of Management, 31, 589-617.
Ito, K. (1993).Encyclopedic Dictionary of Mathematics. TheMIT Press, 2th edition.
Jha, A., Kim, Y. J., & Gutierrez-Wirsching, S. (2018). Formation of cross-border corporate strategic alliances: The roles of trust and cultural, institutional, and geographical distances. Journal of Behavioral and Experimental Finance. https://doi.org/10.1016/j.jbef.2018.10.003
Jiang H, Wang Z, Gao S, Chen K and Sheng F (2022) Enhancing technology innovation performance through alliance capability: The role of standard alliance network and political skill of TMTs. Front. Psychol. 13:1008857. doi: 10.3389/fpsyg.2022.1008857.
Juhaini, J., Clsudine, S., norfaridatual, A.D. and Nor hayati, T.Md, (2011), Factors influencing Strategic Technology Alliance Formation of Malaysian Manufactures, International Conference on Innovation, Management and Service, 14.
Kazakova N., Shuvalova E., Chemarina A., Nikanorov A., Kurochkina I., Sokolova E. (2019) The Mechanism for Creating an Effective International Strategic Alliance in the Field of Air Transportation. In: Kabashkin I., Yatskiv (Jackiva) I., Prentkovskis O. (eds) Reliability and Statistics in Transportation and Communication. RelStat 2018. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 68. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-12450-2_67
Kinderis, Remigijus & Jucevičius, Giedrius. (2013). STRATEGIC ALLIANCES – THEIR DEFINITION AND FORMATION. Latgale National Economy Research. 1(5): 106-128
King N. (2004). Using templates in the thematic analysis of text. In Cassell C, Symon G, editors. Essential guide to qualitative methods in organizational research. London: Sage; p. 257–270.
Krzysztof, K. (2005), Strategic alliances in the high-tech industry, Berlin, Germany, Logos Verlag.
Kulkarni, S.P. and Ramamoorthy, N. (2022), Learning to Contract under Uncertainty in Strategic Alliances: The Co-evolution of a Firm’s Absorptive Capacity, Journal of Managerial Issuse, 3:227-244.
Lin, H., & Darnall, N. (2015). Strategic Alliance Formation and Structural Configuration. Journal of Business Ethics, 127(3), 549-564. https://doi.org/10.1007/s10551-014-2053-7
Lin, H., & Darnall, N. (2015). Strategic Alliance Formation and Structural Configuration. Journal of Business Ethics, 127(3), 549-564. https://doi.org/10.1007/s10551-014-2053-7
Lincoln Y, Guba EG. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park (CA): Sage.
López-Gamero, M.D. & Jose, M.A. & Enrique, C.C. (2011). Environmental uncertainty and environmental management perception: A multiple case study. Journal of Business Research. 64. 427-435. 10.1016/j.jbusres.2010.11.009.
Lowensberg, D.A, (2010), A new View on traditional strategic alliances formation paradigms, Management Decision Jornal, Vol 48, No 7, pp. 1090-1102. Maxwell, J. A. (2005). Qualitative research design: An interpretive approach. Sage Publications.
Meurs, Henk & Sharmeen, Fariya & Marchau, Vincent & Heijden, Robert. (2020). Organizing integrated services in mobility-as-a-service systems: Principles of alliance formation applied to a MaaS-pilot in the Netherlands. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 131: 178-195. https://doi.org/131. 10.1016/j.tra.2019.09.036
Mukherjee. D., Gaur. A. S., Guar. S. S., & Schmid. F. (2013). External and Internal Influences on R&D alliance formation: Evidence from German SMEs. Journal of Business Research. 66(11), 2178-2185.
Muthoka R.K., (2022), Strategic Alliance and Performance of Small and Medium Enterprises in Manufacturing Sector in Nairobi City County, Kenya. Unpublished Doctoral Dissertation, School of Business Administration, Kenyatta University, Kenya.
Muthoka R.K., Kilika J.M., Muathe S.M.A. (2022). Alliance Motives among Manufacturing SMES: Evidence from an Emerging Economy. European Scientific Journal, ESJ, 18 (22), 180. https://doi.org/10.19044/esj.2022.v18n22p180
Namey, E., Guest, G., Thairu, L. & Johnson, L. (2007), Data Reduction Techniques for Large Qualitative Data Sets, In Guest G. & MacQueen K. M. (Eds.), Handbook For Team-Based Qualitative Research (Pp. 137-162), United Kingdom: AltaMira Press.
Nielsen, B.B. (2002). Determining International Strategic Alliance Performance, Copenhagen Business School, Department of International Economics and Management.
Nielsen, Bo. (2003). An Empirical Investigation of the Drivers of International Strategic Alliance Formation. European Management Journal. https://doi.org/21.301-322.10.1016/S0263-2373(03)00043-4
Nielsen, Bo. (2007). Determining international strategic alliance performance: A multidimensional approach. International Business Review. https://doi.org/16.337-361.10.1016/j.ibusrev.2007.02.004
Nowell, L.S., Norris, J.M., White, D.E. and Moules, N.J. (2017) Thematic Analysis: Striving to Meet the Trustworthiness Criteria. International Journal of Qualitative Methods, 16, 1-13. https://doi.org/10.1177/1609406917733847
Nyland, K. (2018), New Ventures Entering the Norwegian Maritime Industry - How can new ventures utilize strategic alliances to overcome entry barriers?, Published Master Thesis in Entrepreneurship, Norwegian University of Science and Technology, Department of Industrial Economics and Technology Management, Norwegian University of Science and Technology. http://hdl.handle.net/11250/2575870
O’Connor, C., and H. Joffe. (2020). Intercoder Reliability in Qualitative Research: Debates and Practical Guidelines. International Journal of Qualitative Methods 19: 1–13. doi:10.1177/1609406919899220.
Olsen, R. J., Harmsen, H. and Friis, A. (2008), Product development alliances: factors influencing formation and success, British Food Journal, Vol. 110 No. 4/5, pp. 430-443. https://doi.org/10.1108/00070700810868942
Pansiri, J. (2005), The influence of managers’ characteristics and perceptions in strategic alliance practice, Management Decision, Vol. 43 No. 9, pp. 1097-113.
Pansiri, J. (2006), Strategic alliance formation and performance evaluation in the tourism sector of travel, Published Doctoral Dissertation, University of Ballarat, Victoria, Australia.
Pitt, M.l & Werven, M. & Price, S. (2011). The developing use of strategic alliances in facilities management. Journal of Retail & Leisure Property, 9(5): 380-390. https://doi.org/9.10.1057/rlp.2011.2
Rai, A. & Borah, S. & Ramaprasad, A. (2007). Critical Success Factors for Strategic Alliances in the Information Technology Industry: An Empirical Study. Decision Sciences. 27. 141 - 155. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1996.tb00848.x
Raifman, S., DeVost, M.A., Digitale, J.C. et al. (2022). Respondent-Driven Sampling: a Sampling Method for Hard-to-Reach Populations and Beyond. Curr Epidemiol Rep 9, 38–47 https://doi.org/10.1007/s40471-022-00287-8
Rao, S. & Perry, C. (2003). Convergent interviewing to build a theory inunder-researched areas: principles and anexample investigation of Internet usage ininter-firm relationships, Qualitative Marke Research: An International Journal, 6(4), 236-247.
Sambasivan, M., Siew‐Phaik, L., Abidin Mohamed, Z. and Choy Leong, Y. (2011), "Impact of interdependence between supply chain partners on strategic alliance outcomes: Role of relational capital as a mediating construct", Management Decision, 49(4): 548-569. https://doi.org/10.1108/00251741111126486
Sambasivan, Murali & Siew-Phaik, Loke & Mohamed, Zainal & Yee, Choy Leong. (2013). Factors influencing strategic alliance outcomes in a manufacturing supply chain: Role of alliance motives, interdependence, asset specificity and relational capital. International Journal of Production Economics. 141(1): 339-351. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2012.08.016
Sapp, D.J. (2011), Factors influencing the decision makers of hospitals to adopt strategic alliances with physicians in ambulatory surgery centers, Published Doctoral Dissertation, Capella University,, School of Business and Technology, Minneapolis, Minnesota, USA.
Sengupta, Sanjit & Perry, Monica. (1997). Some Antecedents of Global Strategic Alliance Formation. Journal of International Marketing. 5(1): 31-50. https://doi.org/10.1177/1069031X9700500104
Sienkiewicz-Małyjurek, K.; Owczarek, T. (2021), Complementarity of Communication and Coordination in Ensuring Effectiveness of Emergency Management Networks. Sustainability, 13(221): 1-20. https://dx.doi.org/10.3390/su13010221
Skokic, V. (2015). Motivations and Benefits of Entrepreneurial Network Formation. International Journal of Business and Management, 10(9), 109-120.
Subhash, P.R. (2019), A Study on Formation and Performance of SME Alliances with Special Reference to Indian Manufacturing Firms, Published Doctoral Dissertation, Birla Institute of Technology and Science, Pilani, India.
Teng, B. (2005), The Emergence and Popularization of Strategic Alliances: Institutional and Entrepreneurial Views. Entrepreneurship Mgt. 1, 61–82. https://doi.org/10.1007/s11365-005-6676-0
Thorne S. (2000). Data analysis in qualitative research. Evid-Based Nurs. 3(3):68–70.
Timothy L. Pett C. Clay Dibrell, (2001),A process model of global strategic alliance formation, Business Process Management Journal, Vol. 7 Iss 4 pp. 349 – 364. Permanent link to this document: http://dx.doi.org/10.1108/14637150110401042
Todeva, E. Knoke, D. (2005). Strategic Alliances & Models of Collaboration, Journal of Management Decision, Vol 43:1.
Twining, J. (2000). A Naturalistic Journey into the Collaboratory: In Search of Understanding for Prospective Participants. Doctoral Dissertation, Denton: Texas Woman’s University.
Uddin, M. & Alam, A. & Yazdifar, H. (2017). Financing Behaviour of R&D Investment in the Emerging Markets: The Role of Alliance and Financial System. R&D Management. 49(1):21-32. https://doi.org/10.1111/radm.12303
Varadarajan, P., & Cunningham, M. (1995). Strategic alliances: A synthesis of conceptual foundations. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4), 282–296. https://doi.org/10.1177/009207039502300408
Yasuda, H. (2005), Formation of Strategic Alliances in High-Technology Industries: Coparative Study of The Resource Based Theory and The Transaction Theory, Technovation Jornal, No 25, pp. 763-770.
Zoogah, D.B., Vora, D., Richard, O., and Peng, M.W., 2011, Strategic alliance team diversity, coordination, and effectiveness, International Journal of Human Resource Management, 22(3): 510–529.