تحلیل محتواي کتابهای فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی (پایه چهارم) بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد
الموضوعات :مریم واحدی 1 , زینب رهبر 2 , حدیثه خشت زر 3
1 - دانشگاه یاسوج
2 - دانشگاه بلهزار یاسوج
3 - دانشگاه هرمزگان
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, کتاب فارسی, پایه ابتدایی, عوامل خلاقیت گیلفورد, تفکر همگرا, تفگرواگرا,
ملخص المقالة :
هدف اصلی از پژوهش حاضر تحلیل محتواي کتابهای فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی (پایههای چهارم) بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد بوده است. بر اساس جامعه آماري کتاب فارسی تعیین گردیده است و ابزار اندازهگیری، محتواي دو کتاب فارسی یعنی کتاب خوانداري و نوشتاري (در پایههای چهارم) و فرم محقق ساخته میباشد. بهمنظور تحلیل محتوا از روش واحد ثبت در زمینه استفادهشده است و با استفاده از جداول، فراوانی و درصد به توصیف و تحلیل دادهها پرداختهشده است. روایی ابزار اندازهگیری از طریق فرمول در پایه پنجم، 33/ 91 % در پایه چهارم، 66 / 94اسکات و با روش ضریب توافق متخصصان به میزان % 90در پایه ششم توافق و پایایی ابزار بر اساس روش ضریب توافق زمانی طی سه ماه متوالی با انجام پذیرفت. تحلیل و تفسیر دادهها بر اساس spss استفاده از فرمول همبستگی پیرسان و نرمافزار شاخصهای آمار توصیفی و از فرمول آزمون تفاوت فراوانی با اتکا بر فرمول کاي اسکوتر (خی دو) تک متغیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که: بیشتر محتوا و تصاویر کتابهای فارسی(خوانداري و نوشتاري) هر سهپایه در سطح حافظه شناختی قرار دارند و به سطح تفکر واگرا و ارزشیاب کمتر توجه شده است. در ضمن بر اساس نتایج بهدستآمده در زمینه فعالیتها و تمرینات هر دو کتاب نشان دادهشده است که در پایه ششم سطح تفکر همگرا، حافظه شناختی و تفکر واگرا از تعادل نسبتاً خوبی برخوردار میباشد. در پایه پنجم در فعالیتهای بخوانیم به تفکر همگرا بیشتر توجه شده است و در تمرینات بنویسیم به سطح واگرا بیشتر توجه شده است. در پایه چهارم بیشتر به حافظه شناختی توجه شده است.
• شعباني ، زهرا، ( 1383 ) بررسي تطبيقي برنامه ي تربيت معلم ايران و چند كشور جهان، فصلنامه ي تعليم و تربيت، سال بيستم، شماره 3، پائيز.
• طرح كليات نظام آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران ( 1367 ) وزارت آموزش و پرورش،خرداد ماه.
• ملكي، حسن ( 1380 ) ، صلاحيت هاي حرفه اي معلم، تهران، انتشارات مدرسه.
• وزارت آموزش و پرورش ( 1381 ) آئين نامه ها و مقررات مربوط به تربيت معلم، تهران، معاونت نيروي انساني.
• وزارت آموزش و پرورش ( 1382 ) مجموعه مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش، تهران،انتشارت مدرسه.
• يونيسف، تربيت معلم به سوي الگويي تازه براي معلمان، ( 1377 ) ترجمه فريبرز مجيدي،پژوهشكده تعليم و تربيت، چاپ اول.