تحلیل محتواي کتاب هاي فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی (پایه هاي ششم)
الموضوعات :ایوب سعادت مهر 1 , زکیه دستمرد 2
1 - دانشگاه فرهنگیان شیراز
2 - دانشگاه یاسوج
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, کتاب فارسی, پایه ابتدایی, عوامل خلاقیت گیلفورد, حافظه شناختی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی از پژوهش حاضر تحلیل محتواي کتاب هاي فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی (پایه ششم) براساس عوامل خلاقیت گیلفورد بوده است. براساس جامعه آماري کتاب فارسی تعیین گردیده است و ابزار اندازه گیري، محتواي دو کتاب فارسی یعنی کتاب خوانداري و نوشتاري (در پایه ششم) و فرم محقق ساخته میباشد. به منظور تحلیل محتوا از روش واحد ثبت در زمینه استفاده شده است و با استفاده از جداول، فراوانی و درصد به توصیف و تحلیل داده ها پرداخته شده است. روایی ابزار اندازه گیري از طریق فرمول در پایه ششم توافق و پایایی ابزار براساس روش ضریب توافق زمانی طی سه ماه متوالی با انجام پذیرفت. تحلیل و تفسیر داده ها براساس spss استفاده از فرمول همبستگی پیرسون و نرم افزار شاخص هاي آمار توصیفی و از فرمول آزمون تفاوت فراوانی با اتکا بر فرمول کاي اسکوئر (خی دو) تک متغیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که: بیشتر محتوا و تصاویر کتاب هاي فارسی (خوانداري و نوشتاري) هر سه پایه در سطح حافظه شناختی قرار دارند و به سطح تفکر واگرا و ارزشیاب کمتر توجه شده است. در پایه ششم سطح تفکر همگرا، حافظه شناختی و تفکر واگرا از تعادل نسبتاً خوبی برخوردار می باشد لازم به ذکر است در مورد عناصر واگرا: پایه پنجم در فعالیت هاي خوانداري و تمرینات نوشتاري بیشتر در سطح اصالت و محتوا در سطح روانی؛ و محتوا، فعالیت ها و تمرینات و تصاویر خوانداري و نوشتاري ششم بیشتر در سطح روانی طراحی شده است.
• شعباني ، زهرا، ( 1383 ) بررسي تطبيقي برنامه ي تربيت معلم ايران و چند كشور جهان، فصلنامه ي تعليم و تربيت، سال بيستم، شماره 3، پائيز.
• طرح كليات نظام آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران ( 1367 ) وزارت آموزش و پرورش،خرداد ماه.
• ملكي، حسن ( 1380 ) ، صلاحيت هاي حرفه اي معلم، تهران، انتشارات مدرسه.
• وزارت آموزش و پرورش ( 1381 ) آئين نامه ها و مقررات مربوط به تربيت معلم، تهران، معاونت نيروي انساني.
• وزارت آموزش و پرورش ( 1382 ) مجموعه مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش، تهران،انتشارت مدرسه.
• يونيسف، تربيت معلم به سوي الگويي تازه براي معلمان، ( 1377 ) ترجمه فريبرز مجيدي،پژوهشكده تعليم و تربيت، چاپ اول.