ارزیابی روشهای تدریس با انگیزه پیشرفت دانشآموزان پسر مدارس دوره متوسطه شهر یاسوج
الموضوعات :احمد علی صمدی 1 , روحانه مشفق نیا 2
1 - دانشگاه شهید رجایی شیراز
2 - دانشگاه شهید باهنر شیراز
الکلمات المفتاحية: دانش آموزان, روش های تدریس, انگیزه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی روشهای تدریس باانگیزه پیشرفت دانشآموزان پسر مدارس دوره متوسطه شهر یاسوج انجام گردیده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر ابتدایی متوسطه مدارس شهر یاسوج در سال تحصیلی 1400-1401 بود. برای انتخاب نمونه موردنظر از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفادهشده است. نمونه شامل 100 نفر دانش آموزان میباشد. ابزارهای مورداستفاده مقیاس انگیزش هرمنس و روش نوین تدریس که بهوسیله محقق طراحی و اعتبار یابی گردید میباشد. بهمنظور تحلیل دادهها در این پژوهش از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان میدهد که با توجه به ضرایب بهدستآمده با 95 درصد اطمینان میتوان گفت بین روش تدریس اکتشافی همبستگی مثبت معنادار و بین روش تدریس سنتی (نمایشی) با انگیزش دانش آموزان همبستگی منفی معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که روش تدریس اکتشافی و نمایشی 26/8 درصد از تغییرات انگیزش را پیشبینی میکنند. بهعبارتدیگر، 12/26 درصد از پراکندگی مشاهدهشده در متغیر انگیزش دانش آموزان توسط این متغیرها توجیه میشود. علاوه بر این، نسبت F محاسبهشده در سطح اطمینان حداقل 98 درصد معنادار است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که بین روشهای تدریس باانگیزه پیشرفت دانشآموزان همبستگی معنادار وجود دارد.
• ابراهیمی قوام، صغری (۱۳۸۲). عوامل مؤثری بر یادگیری. تهران. انتشارات سمت
• اتکینسون، ریال. اتکینسون، ریچارد. هیلگارد، ارنست. (۱۳۷۵). زمینه روانشناسی. محمدتقی براهنی، سعید شاملو، نیسان گاهان، یوسف کریمی. (انتشار به زباناصلی، ۱۹۸۳). جلد دوم. تهران: انتشارات رشد.
• بیابانگرد، علی (۱۳۸۴) اصول و مبانی راهبردهای پرورشی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
• سیف، علیاکبر (۱۳۸۵) الگوی های یادگیری و مطالعه، تهران: نشر دوران
• سیف، علیاکبر (۱۳۸۸) روانشناسی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش) تهران: انتشارات آگاه
• شعرباف،ح (۱۳۹۱). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامههای مدرسه محور در بین پایاننامههای دانشجویان دانشگاههای تهران، مجله اندیشه و رفتار، سال پنجم. شماره ۱و ۲. صص ۶۵_۵۵
• صادقی، زهرا (۱۳۹۲). بررسی رابطه عزتنفس و انگیزه پیشرفت با راهبردهای یادگیری در دانش آموزان مقطع متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
• منصوری، رضا (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین انگیزش و تفکرات منطقی دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهر بابل در سال تحصیلی ۸۶_۸۵. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران
• منصوری، رضا، (۱۳۹۰). بررسی رابطه بین سبکهای هویت و راهبردهای یادگیری دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتبدنی
• موسوی، مرتضی (۱۳۸۸). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی و روشهای تدریس در دانش آموزان مقطع متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
• Miller B. Beygi. A. (2003) Development of an instrument to assess learning strategies.Psycol Rep.71.1001 -2
• Weinashtain. P & Mayer.R(2011)..Learning strategies, And Academic performance: Astudy of the college finance classroom, financial practice & Education. Vol 5 p.p 78-90.
• Wayli.W(2007). Learning strategy instruction: Eypioring the potential of meta cognition. Reading improvement.30. p.p130-133.
• Betsoon.J. (2013) Cognitive Styles Analysis (Birmingham, Learning and Training Technology).journal of psychology. 33 (9):pp5-27