آسیبشناسی برنامه درسي آموزش زبان انگلیسي اول متوسطه از دیدگاه دانشآموزان و دبیران شهر یاسوج
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزادشهرکرد
الکلمات المفتاحية: آسیبشناسی, برنامه درسی, زبان انگلیسی.,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش آسیبشناسی برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی اول متوسطه از دیدگاه دانشآموزان و دبیران شهر یاسوج بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر تمام دانشآموزان متوسطه اول مشغول به تحصیل در سال تحصیلی1400بودهاند؛ که تعداد 220 نفر (200دانشآموز و20 دبیر) به روش تصادفی خوشهای انتخاب و - موردپژوهش قرارگرفتهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه آسیبشناسی برنامه درس زبان انگلیسی بوده که دارای 27 گویه میباشد و 4 مقیاس را شامل میگردد. روایی و پایایی ابزار مورد تائید قرارگرفته است. جهت آنالیز آماری از آمار توصیفی و آمار استنباطی)خی دو تی مستقل(استفادهشده است. نتایج بهدستآمده نشاندهنده آن است که تمام عناصر )اهداف و محتوا، روش تدریس، فضا و زمان آموزشی، تأثیر دانشآموز و دبیر و گروهبندی برنامه درسی زبان انگلیسی از دیدگاه دانشآموزان و دبیران دارای ضعفها و آسیبهایی میباشد. بر اساس آزمون خی دو تی مستقل تماممقیاسهای موردبررسی در برنامه درسی زبان انگلیسی مؤثر میباشد و بین فراوانیهای مورد انتظار و مشاهدهشده مقیاسها تفاوت معناداری مشاهده گردید. در آزمون تی مستقل دانشآموزان دختر و پسر تفاوت میانگینهای دانشآموزان و گروهبندی و زمان آموزش معنادار است؛ در تفاوت میانگین دبیران و دانشآموزان در مقیاسهای روش تدریس، ارزشیابی، معلم و دانشآموزان تفاوت معنادار میباشد و در تفاوت پایههای هفتم و هشتم درروش تدریس؛ ارزشیابی؛ زمان؛ معلم و دانشآموز تفاوت معنادار است.
• احمد پور، زهرا(1383) بررسی مسائل و مشکلات آموزش زبان انگلیسی در دوره متوسطه، مجله رشد، آموزش زبان، شماره 71.
• حسینی خواه علی، وهمکاران، (1392)مطالعه تطبیقی برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در ایران و سوئد با تأکید بر دوره متوسطه فصلنامه مطالعات برنامه درسی شماره ۳۱ ١-٦.
• علوی،مقدم سیدبهنام و خیرآبادی،رضا،(۱۳۹۱) بررسی انتقادی برنامه درسی ملی در حوزه آموزش زبانهای خارجی فصلنامه مطالعات برنامه،درسی شماره ٢٥ ٢٧-٤٤.
• قدیانی همایی، سلیمان (۱۳۸۹) بررسی افت تحصیلی درس زبان انگلیسی در شهرستان،قم، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
• کلانتری، رضا و غلامی، جواد، (1392)شناسایی و اولویتبندی عوامل مرتبط با آموزش زبان انگلیسی در مدارس، نشریه نوآوریهای آموزشی، شمار46، ص 99_124.
• Anderson, J. (2011), Is a communicative approach practical for teaching English inchina? (Unpublished PhD thesis), University of Shinghi.
• Murali, M. (2012), Teaching English as a second in India –a review, MJAL, Vol.3, Pp. 1-12.
• Novoa, A.& Yarive, M. (2010), Compartive Research in Education: a mode of governceor a hospital Journey? comparative education, Vol.99, No.10, Pp.39-52.