مروری جامع بر مسئله بیشینهسازی تأثیر در شبکههای اجتماعی
الموضوعات :محسن طاهری نیا 1 , مهدی اسماعیلی 2 , بهروز مینایی 3
1 - دانشکده کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، کاشان، ایران
2 - دانشکده کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، کاشان، ایران
3 - دانشکده مهندسی کامپیوتر ، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بیشینهسازی تأثیر, تجزیهوتحلیل شبکههای اجتماعی, افراد تأثیرگذار, شبکههای اجتماعی, شناسایی اجتماعات, مدلهای انتشار.,
ملخص المقالة :
با توسعه روزافزون شبکههای اجتماعی، بسیاری از بازاریابان از این فرصت استفاده کرده و سعی در یافتن افراد تأثیرگذار در شبکههای اجتماعی آنلاین دارند. این مسئله که به عنوان مسئله بیشینهسازی تأثیر شناخته میشود. کارایی زمانی و اثربخشی دو معیار مهم در تولید الگوریتمهای برجسته در حوزه مسئله بیشینهسازی تأثیر محسوب میشوند. برخی از محققان با بهرهگیری از ساختار اجتماعات بهعنوان ویژگی بسیار مفید شبکههای اجتماعی، این دو موضوع را بهطور مشهودی بهبود بخشیدهاند. هدف این مقاله بررسی جامع الگوریتمهای برجسته پیشنهادشده در حوزه مسئله بیشینهسازی تأثیر در شبکههای اجتماعی با تأکید ویژه بر رویکردهای مبتنی بر شناسایی اجتماعات است.
With the incredible development of social networks, many marketers have exploited the opportunities, and attempt to find influential people within online social networks to influence other people. This problem is known as the Influence Maximization Problem. Efficiency and effectiveness are two important criteria in the production and analysis of influence maximization algorithms. Some of researchers improved these two issues by exploiting the communities’ structure as a very useful feature of social networks. This paper aims to provide a comprehensive review of the state of the art algorithms of the influence maximization problem with special emphasis on the community detection-based approaches