ارائه الگوی معادلات ساختاری تاثیر تجربه حسی برند بر ارزش ویژه برند با تاکید بر نقش میانجی دلبستگی شناختی، عاطفی و رفتاری مشتری در بازار محصولات آرایشی
الموضوعات :ابوالقاسم غلامرضا تهرانی 1 , هوشنگ اسداله 2 , سراج الدین محبی 3 , شهریار عزیزی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، قشم
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، قشم
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، قشم
4 - دانشگاه آزاد اسلامی، قشم
الکلمات المفتاحية: تجربه حسی برند, ارزش ویژه برند, دلبستگی شناختی, عاطفی و رفتاری مشتری,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر ارائه الگوی معادلات ساختاری تاثیر تجربه حسی برند بر ارزش ویژه برند با تاکید بر نقش میانجی دلبستگی شناختی، عاطفی و رفتاری مشتری در بازار محصولات آرایشی است. در پژوهش حاضر از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش، مشتریان محصولات آرایشی در تهران بزرگ بودند كه با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب گردیده اند. براساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر از مشتریان محصولات آرایشی در شهر تهران به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه هیپولا و همکاران (2017) استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که تجربه حسی برند بر ارزش ویژه برند با تاکید بر نقش میانجی دلبستگی شناختی، عاطفی و رفتاری مشتری در بازار محصولات آرایشی تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با داده های این مطالعه دارای برازش مطلوبی است و میتواند 50 درصد واریانس دلبستگی شناختی، 40 درصد دلبستگی عاطفی، 36 درصد دلبستگی رفتاری و 62 درصد واریانس ارزش ویژه برند را تبیین کند.
آقاداود، سید رسول، ردائی ، مجید. (1392)، تمرین رفتار با مشتري، اصفهان، انتشارات غزل
كريمي علويجه، محمدرضا. ( 1390 ). طراحي و تبيين مدل ايجاد ارتباط ارزش ويژه برند مبتني بر مشتري بر عملكرد برند در بازار (مورد مطالعه: بازار محصولات لبني شهر تهران ) دانشگاه شهيد بهشتي، گروه بازرگاني.
Gholamreza Tehrani, A., Asadollah, H., Mohebbi, S., & Azizi, S. (2020). Designing the Model of Factors Affecting the Customer Based Brand Equity on Brand Performance in the Cosmetics Market. Journal of System Management, 6(1), 53-64.
Huang, C. C., & Chen, S. E. (2021). Establishing and Deepening Brand Loyalty through Brand Experience and Customer Engagement: Evidence from Taiwan’s Chain Restaurants. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 1-23.
Rudy, H. P., Furinto, A., & Hamsal, M. (2020). Customer Experience, Customer Engagement, and Customer Loyalty in Indonesian E-Commerce Online Retail: A Descriptive Study. Psychology and Education Journal, 57(9), 2899-2907.
Kim, J. H., & Hyun, Y. J. (2010). A model to investigate the influence of marketing-mix efforts and corporate image on brand equity in the IT software sector. Industrial Marketing Management, 40(3), 424-438.
Bowden, J. L. H., Conduit, J., Hollebeek, L. D., Luoma‐aho, V., & Solem, B. A. A. (2018). The role of social capital in shaping consumer engagement within online brand communities. The Handbook of Communication Engagement, 491-504.
Hepola, J., Karjaluoto, H., & Hintikka, A. (2017). The effect of sensory brand experience and involvement on brand equity directly and indirectly through consumer brand engagement. Journal of Product & Brand Management, 26(3), 282-293.
Fang, Y. H. (2017). Beyond the Usefulness of Branded Applications: Insights from Consumer–Brand Engagement and Self‐Construal Perspectives. Psychology & Marketing, 34(1), 40-58.
Waqas, M. (2021). The Role of Brand Experience and Student Engagement in the Creation of Brand Equity in a Higher Education Context. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 1-24.
Singh, D., Bajpai, N., & Kulshreshtha, K. (2021). Brand experience-brand love relationship for Indian hypermarket brands: The moderating role of customer personality traits. Journal of Relationship Marketing, 20(1), 20-41.
Situmorang, S. B. M., & Aruan, D. T. H. (2021, May). The Role of Customer Brand Engagement on Brand Loyalty in the Usage of Virtual Hotel Operator. In International Conference on Business and Engineering Management (ICBEM 2021) (pp. 101-109). Atlantis Press.
Buil, I., Martínez, E., & de Chernatony, L. (2013). The influence of brand equity on consumer responses. Journal of Consumer Marketing, 30(1), 62-74.
Yang, K. C., & Kang, Y. (2021). Predicting the Relationships Between Narrative Transportation, Consumer Brand Experience, Love and Loyalty in Video Storytelling Advertising. Journal of Creative Communications, 16(1), 7-26.
Boje, D & Dennehy, R. (2000). The Story of Post Modern Management. Sage publication.
Rhodes, C., & Kornberger, M. (2009). Writing in the Crowded Margin: Transgression, Postmodernism and Organization Studies. Journal of Bits of organization, 24, 99.