طراحی و اعتبارسنجی الگوی گرایش کارآفرینانه بینالملل در کسبوکارهای ایرانی
الموضوعات :ندا مقدم 1 , بابک ضیاء 2 , حسین صادقی 3 , سید مجتبی سجادی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
2 - دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - استادیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: گرایش کارآفرینانه بینالملل, رشد اقتصادی, کسبوکارهای ایرانی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی گرایش کارآفرینانه بینالملل در کسبوکارهای ایرانی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی میباشد. جامعه آماری شامل مدیران کسبوکارهای ایرانی میباشد. تعداد نمونه 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران برآورد گردید و نمونهگیری با روش تصادفی ساده انجام گرفت. پرسشنامه بهعنوان ابزار جمعآوری دادهها بود که با روشهای روایی همگرا، روایی سازه و روایی واگرا اعتبارسنجی گردید. با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز قابلیت اعتماد پرسشنامه مطلوب ارزیابی شد. برای اعتبارسنجی الگوی گرایش کارآفرینانه بینالملل از روش حداقل مربعات جزئی وبا استفاده نرمافزار Smart PLS انجام شد. در نهایت نیز شاخصهای گرایش کارآفرینانه بینالملل با روش سوارا اولویتبندی شدند. نتایج حاکی از آن است که از طریق زیرساخت ایجاد کارآفرینی بینالملل میتوان رهبری و فرهنگ کارآفرینانه را تقویت کرد. به این ترتیب استراتژی مناسبی برای کارآفرینی در سطح بینالملل قابل اتخاذ است. این استراتژی خود بر بینالمللیسازی کارآفرینی و بینالمللیسازی کارآفرینی تاثیر گذار است و در نهایت اهداف گرایش کارآفرینانه بینالملل محقق خواهد شد
آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول. (1398). کمترین مربعات جزئی، تهران: انتشارات نگاه دانش.
آسایش، فرزاد؛ سلطاننژاد، رعنا،(1400)، بهبود عملکرد بین المللی شرکت با بکارگیری فرهنگ کارآفرینی بین المللی (مورد مطالعه: شرکت آیدین)، دومین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری،دامغان، ص14-1.
جباری، فهیمه؛ عزیزی، محمد؛ صالحی، محمدجواد؛ نوازنی، بهرام. (1399). طراحی مدل کارآفرینی دانشگاهی بین المللی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 3. 19-46.
حمیدی، غفور؛ لایقی، الهه؛ قاسمی، پروانه؛ بابایی، نرگس. (1397). سهم کالاهای دانش بنیان در تجارت ایران واکاوی تحقق اقتصاد مقاومتی، دومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و توسعه. ص31-16.
راهدار، یلدا. (1398). صادرات محصولات استارت آپی با حمایت اتاق بازرگانی شیراز، رسانه کارآفرینی و نوآوری، دوره 11، شماره 2، ص 1-13.
ربی، مریم؛ وکیل الرعایا، یونس،(1398)، بررسی تاثیر گرایش کارآفرینی بین المللی بر عملکرد بین المللی با در نظر داشتن نقش میانجی استراتژی رقابتی و جهت گیری بازار بین المللی و نقش تعدیل گر محیط (مورد مطالعه: شرکت کاله)، نخستین همایش ملی مطالعات جدید در کارآفرینی و مدیریت کسب و کار، سمنان ، ص34-18.
رحمانی، سهراب؛ اسماعیل پور، حسن؛ نعامی، عبدالله. (1399). تبیین مدل خوشه های صادراتی با رویکرد کارآفرینی بین المللی. کاوش های مدیریت بازرگانی، 23. 309-337.
رستمی، مهسا. (1398). فرصتها و چالشهای پیش روی کسبوکارهای نوپا (شرکتهای کارآفرین) در رونق صادرات محصولات کشاورزی، مجله کسبوکار استارتاپ، دوره 1، شماره 14، ص 1-21.
سخدری، کمال؛ طالبی، کامبیز؛ تازیکه، مهیا. (1397)، چگونگی ایجاد کارآفرینی استراتژیک برای رشد کسب و کارها، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی , شماره 14، سال 7، صص 20-1
سودی، حورا؛ ملکی¬آوارسین، صادق؛ سیدنظری، نیر. (1396). بررسی نقش آموزش¬های کاردانش درایجاد نگرش کارآفرینانه در هنرجویان، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی , شماره 12،سال 6، صص 121-99
شاکری، زهرا؛ حاجی، علی. (1399). نظام حقوقی حمایت از روشهای کسبوکار؛ آموزه هایی برای شرکتهای کارآفرین، پژوهشنامه بازرگانی، دوره 20، شماره 94، ص 75-101.
صمدی، حسین؛ میارکلایی، حمزه؛ حسن، آقاجانی. (1394). تبیین ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه علوم پزشکی بابل از طریق روش تحلیل فازی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۵ (2)، ۱۳۴-۱۴۵.
ضیاء، بابک؛ رضوانی، مهران؛ مبارکی، محمدحسن؛ تاج پور، مهدی. (1398). الگوی بین المللی سازی دانشگاه با رویکرد کارآفرینی(مورد مطالعه: دانشگاه های برتر ایران). توسعه کارآفرینی . 301-320.
فرزانه، ژاله؛ ناصحی، وحید. (1397). تاثیر گرایش کارآفرینی سازمانی وقابلیت یادگیری بر صادرات کارآفرینانه. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). 27(89). 145-169.
فشارکی، فرزاد؛ صحت، سعید؛ موسوی، محسن. (1396). بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار از طریق برندسازی. فصلنامه مدیریت راهبردی، 23 (66)، 57-80.
کرمی، اژدر، گریفیتز، گرث، کرمی، هادی، یونس پور، زهرا. (1397). تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط. نشریه مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 1(3)، 43-57.
گنجعلی، زکیه؛ باقری، روحی. (1399). تاثیر جهتگیری کارآفرینانه بر رفتار کارآفرینی با میانجی قصد کارآفرینی. نشریه توسعه کارآفرینی، 13 (4)، 521-540.
مبینی، علی؛ نانکلی، علی؛ جامه، جواد. (1395). بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر بینالمللیسازی شرکتهای موجود در صنعت شیشه و بلور ایران با نقش میانجیگری فرهنگ سازمانی. نشریه توسعه کارآفرینی، 9 (4)، 711-729. محمدی، سارا؛ محمودی، ادریس؛ اشرف، علی. (1399). فرهنگ سازماني و اشتياق كارآفرينانه: نقش ميانجي بازارگرايي و يادگيری سازماني. رهيافتي نو در مديريت آموزشي، 11 (4)، 81-102.
نجفی، فریبا؛ ایراندوست، نصرت؛ سطلانی، هیرش؛ شیخ؛ امیر. (1398). طراحی الگوی مدیریت ارتباط صنعت بانکداری ایران با شرکتهای کارآفرینی فینتک با رویکرد نظریه داده بنیاد، راهبردهای بازرگانی، دوره 16، شماره 13، 1-18.
Abadli, R., Kooli, C., & Otmani, A. (2020). Entrepreneurial culture and promotion of exporting in Algerian SMEs: perception, reality and challenges. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 41(2), 227-240.
Acosta, A. S., Crespo, Á. H., & Agudo, J. C. (2018). Effect of market orientation, network capability and entrepreneurial orientation on international performance of small and medium enterprises (SMEs). International Business Review, 27(6), 1128-1140.
Ahsan, M., & Fernhaber, S. A. (2019). Multinational enterprises: Leveraging a corporate international entrepreneurship lens for new insights into subsidiary initiatives. Journal of International Management, 25(1), 51-65.
Arfaee, M., Dehyouri, S., & Zand, A. (2021). Designing Thermal Map of Organizational Intelligence on Managerial Styles of Managers (Green Space Organization of Tehran). Agricultural Marketing and Commercialization Journal, 1-13.
Baier-Fuentes, H., Merigó, J. M., Amorós, J. E., & Gaviria-Marín, M. (2019). International entrepreneurship: a bibliometric overview. International Entrepreneurship and Management Journal, 15(2), 385-429.
Buccieri, D., Javalgi, R. G., & Cavusgil, E. (2020). International new venture performance: Role of international entrepreneurial culture, ambidextrous innovation, and dynamic marketing capabilities. International Business Review, 29(2), 101-139.
Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-33.
Clark, D. R., Pidduck, R. J., & Tietz, M. A. (2022). The malleability of international entrepreneurial cognitions: a natural quasi-experimental study on voluntary and involuntary shocks. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
Cohen, J. E. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship theory and practice, 16(1), 7-26.
Covin, J. G., Rigtering, J. C., Hughes, M., Kraus, S., Cheng, C. F., & Bouncken, R. B. (2020). Individual and team entrepreneurial orientation: Scale development and configurations for success. Journal of Business Research, 112, 1-12.
Danish, R. Q., Asghar, J., Ahmad, Z., & Ali, H. F. (2019). Factors affecting “entrepreneurial culture”: the mediating role of creativity. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 8(1), 1-12.
Goxe, F., Mayrhofer, U., & Kuivalainen, O. (2022). Argonauts and Icaruses: Social networks and dynamics of nascent international entrepreneurs. International Business Review, 31(1), 101892.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43(1), 115-135.
Honjo, Y., & Nakamura, H. (2020). The link between entrepreneurship and informal investment: An international comparison. Japan and the World Economy, 5(4), 101-112. Hough, J., & Scheepers, R. (2008). Creating corporate entrepreneurship through strategic leadership.
Jiang, W., Chai, H., Shao, J., & Feng, T. (2018). Green entrepreneurial orientation for enhancing firm performance: A dynamic capability perspective. Journal of Cleaner Production, 198, 1311-1323.
Keršuliene, V., Zavadskas, E. K., & Turskis, Z. (2010). Selection of rational dispute resolution method by applying new step‐wise weight assessment ratio analysis (SWARA). Journal of business economics and management, 11(2), 243-258.
Knight, G. (2000). Entrepreneurship and marketing strategy: The SME under globalization. Journal of international marketing, 8(2), 12-32.
Kuratko, D. F. (2017). The emergence of entrepreneurship education: Development, trends, and challenges. Entrepreneurship theory and practice, 29(5), 577-597.
Mainela, T., Puhakka, V., & Sipola, S. (2018). International entrepreneurship beyond individuals and firms: On the systemic nature of international opportunities. Journal of Business Venturing, 33(4), 534-550.
Morozova, I. A., Popkova, E. G., & Litvinova, T. N. (2019). Sustainable development of global entrepreneurship: infrastructure and perspectives. International Entrepreneurship and Management Journal, 15(2), 589-597.
Newman, W., Mwandambira, N., Charity, M., & Ongayi, W. (2018). Literature review on the impact of tax knowledge on tax compliance among small medium enterprises in a developing country. International Journal of Entrepreneurship, 22(4), 1-15.
Pacheco-Torgal, F. (2017). High tech startup creation for energy efficient built environment. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 71, 618-629.
Pappas, N. (2016). Marketing strategies, perceived risks, and consumer trust in online buying behaviour. Journal of Retailing and Consumer Services, 29, 92-103.
Pidduck, R. J., Clark, D. R., & Busenitz, L. W. (2022). Revitalizing the ‘international’in international entrepreneurship: the promise of culture and cognition. In The International Dimension of Entrepreneurial Decision-Making (pp. 11-35). Springer, Cham.
Riviere, M., & Romero-Martínez, A. M. (2021). Network embeddedness, headquarters entrepreneurial orientation, and MNE international performance. International Business Review, 30(3), 101-111.
Rua, O., França, A., & Fernández Ortiz, R. (2018). Key drivers of SMEs export performance: the mediating effect of competitive advantage. Journal of Knowledge Management, 22(2), 257-279.
Santos, J. N., Mota, J., & Baptista, C. S. (2021). The role of a strategic net in international entrepreneurship: overcoming the liabilities of foreignness and outsidership in the context of the Pharma industry. International Entrepreneurship and Management Journal, 17(1), 63-82.
Schwens, C., Zapkau, F. B., Bierwerth, M., Isidor, R., Knight, G., & Kabst, R. (2018). International entrepreneurship: A meta–analysis on the internationalization and performance relationship. Entrepreneurship Theory and Practice, 42(5), 734-768.
Tabares, A., Chandra, Y., Alvarez, C., & Escobar-Sierra, M. (2021). Opportunity-related behaviors in international entrepreneurship research: a multilevel analysis of antecedents, processes, and outcomes. International Entrepreneurship and Management Journal, 17(1), 321-368.
Taylor, B. (2003). Board leadership: balancing entrepreneurship and strategy with accountability and control. Corporate Governance: The international journal of business in society.
Van de Ven, H. (1993). The development of an infrastructure for entrepreneurship. Journal of Business venturing, 8(3), 211-230.
Wales, W., Gupta, V. K., Marino, L., & Shirokova, G. (2019). Entrepreneurial orientation: International, global and cross-cultural research. International Small Business Journal, 37(2), 95-104.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models, Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.
Zucchella, A. (2021). International entrepreneurship and the internationalization phenomenon: taking stock, looking ahead. International Business Review, 10(1), 80-90.
Zucchella, A. (2021). International entrepreneurship and the internationalization phenomenon: taking stock, looking ahead. International Business Review, 10(1), 80-90.