طراحی الگوی مناسب آموزش مجازی(غیر حضوری)بر مبنای مدیریت ارزش در مقطع ابتدایی
الموضوعات :احمد حسین زاده تخت کشها 1 , محمود صفری 2 , رضا حسنوی 3
1 - دانشگاه آزاد واحد دماوند
2 - ریاست دانشگاه آزاد دماوند
3 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
الکلمات المفتاحية: الگو, آموزش مجازی, مدیریت ارزش,
ملخص المقالة :
هدف اصلی از پژوهش طراحی الگوی مناسب آموزش مجازی بر مبنای مدیریت ارزش در مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها تلفیقی و از نظر ماهیت مطالعه، آمیخته (کیفی-کمی) میباشد. داده ها از طریق مصاحبه جمعآوری شد. کار گردآوری دادهها تا زمانی که محقق اطمینان حاصل نمود که داده جدیدی به دست نخواهد آمد و به نقطه اشباع برسد، ادامه پیدا کرد. پس از انجام مصاحبه در ادامه ابتدا الگوی طراحی شده در اختیار تعدادی از متخصصان و کارشناسان در سطوح مختلف آموزش و پرورش قرار گرفته و از اساتید هیئت علمی دانشگاه های دولتی و آزاد به صورت نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند استفاده شد تا مطالعه و بررسی کنند و بعد از یک هفته نظرات و اصلاحات احتمالی آنها از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. یافته ها با استفاده از روش گرندد تئوری در بخش کیفی و با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای در بخش کمی به منظور بررسی مولفه ها و ابعاد الگو تحلیل شد. یافته ها نشان داد که ابعاد الگوی آموزش مجازی بر مبنای مدیریت ارزش در مقطع ابتدایی شامل ارزش های سازمانی، فعالیت یاددهی – یادگیری، مدرسه یادگیرنده، مدیریت دانش، بصیرت و مدرسه هوشمند می باشد. بر اساس بررسی نظرات متخصصان در خصوص اعتبار الگو نیز تمامی مولفه ها و ابعاد مورد تایید قرار گرفته است. کلید واژه ها: الگو، آموزش مجازی، مدیریت ارزش، مقطع ابتدایی
منابع ابوالحسنی، محمد و میرزائی، یاسر و حنیفه زاده، مرتضی. (1399). چالش های آموزش الکترونیکی در دوره کرونا، کنفرانس بینالمللی جهش تولید و اثرات آن بر اقتصاد ایران در سایه بحران کرونا، تهران. اسدی صومعه، آیدا و منتظر، غلامعلی. (1393). رائه مدلی برای طراحی ساختار وبگاههای آموزش مجازی به کمک مدل تصمیمگیری چند معیاره. فناوری آموزش. 8(3)، 174-159. اکبری بورنگ، محمد؛ عجم، علی اکبر؛ جعفری ثانی، حسین؛ صابری، رضا و شکوهی فرد، حسین. (1395). طراحی الگوی تدریس مجازی با کیفیت در نظام آموزش عالی ایران. پژوهش های کیفی در برنامه درسی. 1(2)، 106-73. بریمانی، ابوالقاسم؛ نیازآذری، کیومرث و صالحی، محمد. (1395). بررسی وضعیت مدیریت بر مبنای ارزش دردانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. پژوهشنامه تربیتی. 12(39)، 38-25. پورتوکلی، اسما؛ علی نژاد، مهرانگیز و دانشمند، بدرالسادات. (1399). طراحی الگوی تدوین محتوای مجازی براساس عوامل مؤثر بر رضایتمندی از آموزش مجازی. فناوری آموزش. حسنی کریم آباد، اشکان؛ نوجوان، سودا و مهمان روش، فريد. (1394). بررسی چالش ها و مزایای ضرورت آموزش الکترونیکی در مدارس هوشمند. کنفرانس بین المللی یافته های نوین پژوهشی در علوم، مهندسی و فناوری با محوریت پژوهش های نیاز محور. خاکی صدیق، علی. (1399). عملکرد آموزش عالی در دوران پساکرونا. خبرنامه آموزش عالی، 2، 7-4. خورشیدی، ماشالله؛ حسین پور، محمد، مهر علیزاده، یداله و برکت، غلامحسین. (1398). شناسایی واولویت بندی عوامل اثرگذار بر مدیریت ارزش. مدیریت توسعه و تحول. 36، 53-37. دیناری، سمیه و اندیشمند، ویدا. (1400). بررسی تلفیق برنامه درسی آموزش عالی با فناوری اطلاعات با رویکرد آموزش مجازی. پیشرفت های نوین در مدیریت آموزشی. 1 ( 3 )، ص.ص 116-101 سلیمانی، بهاره؛ علی عسگری، مجید؛ حسینی خواه، علی و عطاران، محمد. (1397). مدرسه در خانه، حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران. تدریس پژوهی. 6(4)، 208-189. نجفی هزارجریبی، حبیب الله و کوپائی، شیرزاد. (1396). طراحی مدل مدیریت آموزش از دور، برای نظام آموزش عالی ایران. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 5(15)، 60-35. Adebisi,T.A. Higher education and skills development:An overview of Nigerian National Policy on Education (NPE), International Journal of Development and Sustainability, 2014, 3(12), 2218-2227. Barrot, Jessie S., Ian I. Llenares, Leo S. del Rosario. (2021). Students’online learning challenges during the pandemic and how they cope with them: The case of the Philippines. Education and Information Technologies. Education and Information Technologies, 26, 7321–7338. Cidralabd, Wilmar Audye., Tiago, Oliveir, Massimo, Di,, Felicea., Manuela, Aparicio. (2017). E-learning success determinants: Brazilian empirical study Ehlers, U. D. (2020). Future Skills: The future of learning and higher education. BoD – Books on Demand. Froehlich, D. E., Van Waes, S., & Schäfer, H. (2020). Linking quantitative and qualitative network approaches: A review of mixed methods social network analysis in education research. Review of Research in Education, 44(1),pp. 244-268 Galvin, S., & Greenhow, C.(2020). Educational networking:A novel discipline for improved K-12 learning based on social networks. In Educational Networking (pp.3-41).Springer,Cham. Grabinski, Konrad Marcin Kedzior., Joanna Krasodomska & Agnieszka Herdan. (2020). Embedding E-Learning in Accounting Modules: The Educators’ Perspective, Educ, 10, 97. Kornienko, O., Schaefer, D. R., Ha, T., & Granger, D. A. (2020). Loneliness and cortisol are associated with social network regulation .Social Neuroscience, 1-13. Mahyoob M. Challenges of e-Learning during the COVID-19 Pandemic Experienced by EFL Learners. Arab World English Journal (AWEJ), 2020, 11 (4), 351-362. Shin, W. S. & Kang, M. (2015). The use of a mobile learning management system at an online university and its effect on learning satisfaction and achievement. Research in Open and Distributed Learning, 16(3) , 110–130 Zhao, Yong. & Jim Watterston. (2021). The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 22: 3–12.
سلیمانی، بهاره؛ علی عسگری، مجید؛ حسینی خواه، علی و عطاران، محمد. (1397). مدرسه در خانه، حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران. تدریس پژوهی. 6(4)، 208-189. نجفی هزارجریبی، حبیب الله و کوپائی، شیرزاد. (1396). طراحی مدل مدیریت آموزش از دور، برای نظام آموزش عالی ایران. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 5(15)، 60-35. Adebisi,T.A. Higher education and skills development:An overview of Nigerian National Policy on Education (NPE), International Journal of Development and Sustainability, 2014, 3(12), 2218-2227. Barrot, Jessie S., Ian I. Llenares, Leo S. del Rosario. (2021). Students’online learning challenges during the pandemic and how they cope with them: The case of the Philippines. Education and Information Technologies. Education and Information Technologies, 26, 7321–7338. Cidralabd, Wilmar Audye., Tiago, Oliveir, Massimo, Di,, Felicea., Manuela, Aparicio. (2017). E-learning success determinants: Brazilian empirical study Ehlers, U. D. (2020). Future Skills: The future of learning and higher education. BoD – Books on Demand. Froehlich, D. E., Van Waes, S., & Schäfer, H. (2020). Linking quantitative and qualitative network approaches: A review of mixed methods social network analysis in education research. Review of Research in Education, 44(1),pp. 244-268 Galvin, S., & Greenhow, C.(2020). Educational networking:A novel discipline for improved K-12 learning based on social networks. In Educational Networking (pp.3-41).Springer,Cham. Grabinski, Konrad Marcin Kedzior., Joanna Krasodomska & Agnieszka Herdan. (2020). Embedding E-Learning in Accounting Modules: The Educators’ Perspective, Educ, 10, 97. Kornienko, O., Schaefer, D. R., Ha, T., & Granger, D. A. (2020). Loneliness and cortisol are associated with social network regulation .Social Neuroscience, 1-13. Mahyoob M. Challenges of e-Learning during the COVID-19 Pandemic Experienced by EFL Learners. Arab World English Journal (AWEJ), 2020, 11 (4), 351-362. Shin, W. S. & Kang, M. (2015). The use of a mobile learning management system at an online university and its effect on learning satisfaction and achievement. Research in Open and Distributed Learning, 16(3) , 110–130 Zhao, Yong. & Jim Watterston. (2021). The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 22: 3–12.سلیمانی، بهاره؛ علی عسگری، مجید؛ حسینی خواه، علی و عطاران، محمد. (1397). مدرسه در خانه، حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران. تدریس پژوهی. 6(4)، 208-189. نجفی هزارجریبی، حبیب الله و کوپائی، شیرزاد. (1396). طراحی مدل مدیریت آموزش از دور، برای نظام آموزش عالی ایران. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 5(15)، 60-35. Adebisi,T.A. Higher education and skills development:An overview of Nigerian National Policy on Education (NPE), International Journal of Development and Sustainability, 2014, 3(12), 2218-2227. Barrot, Jessie S., Ian I. Llenares, Leo S. del Rosario. (2021). Students’online learning challenges during the pandemic and how they cope with them: The case of the Philippines. Education and Information Technologies. Education and Information Technologies, 26, 7321–7338. Cidralabd, Wilmar Audye., Tiago, Oliveir, Massimo, Di,, Felicea., Manuela, Aparicio. (2017). E-learning success determinants: Brazilian empirical study Ehlers, U. D. (2020). Future Skills: The future of learning and higher education. BoD – Books on Demand. Froehlich, D. E., Van Waes, S., & Schäfer, H. (2020). Linking quantitative and qualitative network approaches: A review of mixed methods social network analysis in education research. Review of Research in Education, 44(1),pp. 244-268 Galvin, S., & Greenhow, C.(2020). Educational networking:A novel discipline for improved K-12 learning based on social networks. In Educational Networking (pp.3-41).Springer,Cham. Grabinski, Konrad Marcin Kedzior., Joanna Krasodomska & Agnieszka Herdan. (2020). Embedding E-Learning in Accounting Modules: The Educators’ Perspective, Educ, 10, 97. Kornienko, O., Schaefer, D. R., Ha, T., & Granger, D. A. (2020). Loneliness and cortisol are associated with social network regulation .Social Neuroscience, 1-13. Mahyoob M. Challenges of e-Learning during the COVID-19 Pandemic Experienced by EFL Learners. Arab World English Journal (AWEJ), 2020, 11 (4), 351-362. Shin, W. S. & Kang, M. (2015). The use of a mobile learning management system at an online university and its effect on learning satisfaction and achievement. Research in Open and Distributed Learning, 16(3) , 110–130 Zhao, Yong. & Jim Watterston. (2021). The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 22: 3–12.