شناسايي و اولويتبندي توسعه كارآفريني در صنعت ورزش با استفاده از تكنيك OPA
الموضوعات :علی الوندی 1 , مریم رحمتی 2 , سید عماد حسینی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
2 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد چالوس
3 - دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: پیشرانهای توسعهی کارآفرینی, کارآفرینی ورزشی, تحلیل مضمون, فوتبال, OPA.,
ملخص المقالة :
كارآفريني ورزشی، يكي از انواع كارآفريني است که تأثیرات اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم زیادی در جامعه دارد. در چندسال گذشته، دنیای ورزش شاهد تغییر سیاستهای اقتصادی ورزشی بوده است که این نکته نیاز صنعت ورزش به کاهش وابستگی به بودجه دولت را برجستهتر کرده است. در همین راستا، مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعه کارآفرینی ورزشی در باشگاههای حرفهای لیگ برتر فوتبال صورت پذیرفته است. این مطالعه یک پژوهش آمیخته اکتشافی است که در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و برمبنای مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان، پیشرانهای توسعهی کارآفرینی ورزشی شامل 40 مضمون پایه، 10 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر شناسایی گردید؛ سپس در بخش کمی به منظور اولویتبندی مؤلفههای کارافرینی ورزشی از تکنیک OPA و نرم افزار لینگو استفاده گردید. بر این اساس مؤلفههای تبلیغات از طریق رسانه، فروش اینترنتی، استادیوم خصوصی، احداث مجتمع ورزشی، پرورش استعداد و تیمهای پایه، احداث مجتمع غیرورزشی، هوادارن، اعطای نمایندگی، تهیه مستندهای ورزشی و پیشکسوتان" به ترتیب رتبههای یک تا ده را به خود اختصاص دادند. یافتههای این مطالعه میتواند با فراهم نمودن زمینه توسعهی کارآفرینی در بین باشگاههای لیگ برتر حرفهای فوتبال، علاوه بر ارائه راهحلهای متنوع جهت ایجاد کارآفرینی، به مدیران باشگاههای لیگ برتر حرفهای فوتبال ایران برای حل مشکلات اقتصادی باشگاهها نیز کمک نماید. کلمات کلیدی: پیشرانهای توسعهی کارآفرینی، کارآفرینی ورزشی، تحلیل مضمون، فوتبال، OPA.
1) Ratten, V. (2018). Entrepreneurial intentions of surf tourists. Tourism Review, 73 (2), 262–276.
2) Rostamzadeh, P., Sadeghi, H., Assari, A., & Yavary, K. (2015). The Effect of Government Investment in Sports on Economic Growth in Iran. QJER, 14 (4), 177-210 (Persian).
3) Pellegrini, M. M., Rialti, R., Marzi, G., & Caputo, A. (2020). Sport entrepreneurship: A synthesis of existing literature and future perspectives. International Entrepreneurship and Management Journal, 16 (3), 795-826.
Moradi, F., Bazdi Langari, M., Maleki, A., Shooshinasab, P., & Hoseini, M.E. (2020). Identification and Prioritization barriers to entrepreneurship in http://ensani.ir /file/ download/ article/1607934394-10210-99-2-2.pdfsport using a combination DEMATEL and network analysis process (ANP). Journal of motor and behavioral sciences, 3 (2), 177-186 (Persian).
Khayyat, B., Mohamadian, F., Majedi, N. (2021). Presentation of Iranian Women's Sport Entrepreneurship Development Model. Sport Management Studies, 12 (62), 135-164. (Persian).
Ashouri, T., Dosti, M., Razavi, S., Hoseini, A. (2018). Content Analysis of Sport Entrepreneurial Researches in Iran. Applied Research in Sport Management, 6(3), 75-86(Persian).
Miragaia, D., Ferreira, J., & Ratten, V. (2017). Corporate social responsibility and social entrepreneurship: drivers of sports sponsorship policy. International Journal of Sport Policy and Politics, 29 (4), 613-623.
8) Broumand, M.R., Hemtinejad, M., Ramezani Nejad, R., Razavi, S.M. & Malek Akhlaq, A. (2012). Investigating the Barriers to Employment of Graduates in Physical Education and Sports Sciences, Iran. Sports Management and Motor Behavior, 7 (14), 72-51.
9) Saatchian, V., Alizadeh, A., Dehghan Qahfarkhi, A., & Elahi, A.R. (2012). Prioritize and recognize the relationship between motivations and factors affecting the presence of fans; Case study: of Tehran derby. Sports Management Studies, 10, 146-131 (Persian)
10) Rabiei, Kh. (2017). Environmental analysis of factors affecting the development of sports entrepreneurship in Hamadan province. Master Thesis, Al-Zahra University (Persian).
11) Karimi, M., Izadi, S.H., & Arvand, A. (2020). Identifying and ranking the factors affecting sports entrepreneurship from the perspective of managers and entrepreneurs. Tehran: Proceedings of the Third International Conference on New Developments in Management, Economics and Accounting (Persian)
12) Hisrich, R. D., & Peters, M. P., & Shepherd, D. (1998).“Entrepreneurship”. Boston, Mass: Irwin/McGraw-Hill.
13) Porter, D., & Vamplew, W. (2018). Entrepreneurship, Sport, and History: An Overview. The International Journal of the History of Sport, 35, 626-640.
14) Ball, S. (2005). The importance of entrepreneurship to hospitality, leisure, sport and tourism. Hospitality, leisure, sport and tourism network, 1 (1), 1-14.
15) Wolfe, M. T., & Shepherd, D. A. (2015). Bouncing back” from a loss: Entrepreneurial orientation, emotions, and failure narratives. Entrepreneurship: Theory and Practice, 39 (3), 675–700.
16) Hisrich, R. D. (1990). Entrepreneurship/intrapreneurship. American psychologist, 45 (2), 209.
17) Ratten, V. (2011). Sport-based entrepreneurship: towards a new theory of entrepreneurship and sport management. International entrepreneurship and management journal, 7 (1), 57-69.
18) Ghorbankhani, S., Rahimi Nik, A., Dehdashti Shahrokh, Z. (2022). Designing a Model for Attracting Medical Tourists to Public Hospitals of Tehran. Quarterly Journal of Nursing Management (IJNV), 10 (1), 36-49 (Persian).
19) Leitão, J. (2017). The innovative and entrepreneurial nature of sport: A critical assessment. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 23 (6), 1071-1074.
20) Ghorbani, M.H., & Vahdani, M. (2017). Designing a model of entrepreneurs' competencies in the Iranian sports industry. Sports Management Studies (Research in Sports Science), 8 (39), 205-228 (Persian).
21) Ramzaninejad, R., Boroumand, M., Ahmadi, F. (2019). Entrepreneurship Ecosystem: A New Approach to Entrepreneurship Development in Sport. Contemporary Studies on Sport Management, 8(16), 29-40(Persian).
22) Ataei, Y., Mahmoudi, A., Feylizadeh, M. R., & Li, D. F. (2020). Ordinal priority approach (OPA) in multiple attribute decision-making. Applied Soft Computing, 86, 105893.
23) Braun, V., & Clarke, V. (2008). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3 (2), 77-101.
24) Seifpanahi Shabani, J., Hamidi, M. (2017). The investigation and analyses the methods of generating revenue by the world and Iranian football clubs. Sport Physiology & Management Investigations, 9 (3), 21-31 (Persian)
25) Mohamadkazemi, R., Zaffarian, R., khodayari, A., Javadinia, M. (2014). Identifying Entrepreneurial Business Opportunities in Sports Industry with an IT Approach. Journal of Entrepreneurship Development, 7(1), 95-112.
26) Naghdi, Y., Kaghazian, S., Afsharpey, A. (2013). Analysis of the Economic Factors Affecting Income of Football Clubs (Selected World Clubs). Development economics and planning 2 (1), 21-43 (Persian).
27) Soltani, M., Kargar, G., Keshkar, S., Ghafori, F. (2019). Designing the Revenue Model for Iranian Professional Football Clubs. Sport Management and Development, 7 (4), 42-54 (Persian).
28) Soltani, M., Kargar, G. (2019). Designing the Communicational Model of Organizational Resources and Revenue in Iran Professional Football Clubs. Journal of Sport Management, 11 (4), 665-684 (Persian).